ירח דבש בקוסטה ריקה – שבועיים וחצי חלומיים ביעד מופלא

אז אחרי שבועיים וחצי של חלום חודש ינואר 2021, הגיע הזמן לסכם את החוויה שלנו בקוסטה ריקה! אין ספק שהיא אחת המדינות הכי יפות שנתקלנו בהם!

הערות כלליות לגבי קוסטה ריקה

1. קוסטה ריקה בזמן הקורונה – הרגשנו סופר בטוחים, הרבה יותר מאשר בארץ. מאוד מקפידים בכל מקום סגור על חבישת מסכות, בכניסה תמיד יש כיור עם סבון לשטוף ידיים (ובדרך כלל נותנים גם אלכוג'ל בנוסף). מעבר לזה, בכל המקומות הפתוחים הרגשה של חופש מדהים! כן היה מורגש שאין הרבה תיירים, בכל המקומות שהיינו בהם לא הרגשנו אפילו עומס קטן של אנשים, ועם הרצון לשמור מפני הקורונה זה התאים לנו מאוד.
  2. למי שקצר בזמן ורוצה להספיק הרבה (כמונו) מומלץ בחום לשכור רכב, כי זו הדרך הכי טובה לנוע בין היעדים במהירות ובגמישות. לגבי הכבישים בקוסטה ריקה – 90% מהם טובים מאוד, מה שכן אין ממש שוליים בכביש, אלא בעיקר תעלות מאוד מאוד עמוקות (לגשמים). לא פעם ראינו מכוניות ומשאיות הפוכות בצדי הדרך בשל התעלות האלה, אז חשוב לנהוג בזהירות. לגבי שאר 10% מהכבישים – יכולים להיות משובשים עם בורות, או לא סלולים בכלל. מומלץ מאוד לשכור ג'יפ 4X4.
  3. חשוב לציין כי בנינו את המסלול הזה אחרי הרבה אופטימיזציות כדי לנצל כמה שיותר טוב את הזמן שלנו בקוסטה ריקה מצד אחד, ולא להתיש את עצמנו באטרקציות או נסיעות מצד שני. על כן, נאלצנו לוותר על כמה מהמקומות הפופולריים של קוסטה ריקה:
    סנטה תרזה ומונטזומה – ויתרנו בעיקר בגלל המרחק הגדול שדורש נסיעה מאוד ארוכה וסטייה מהמסלול המרכזי שלנו.
    טורטוגרו – החלטנו לוותר כי זו לא העונה של הצבים (אפריל עד ספטמבר), מה גם שדצמבר-ינואר יחסית גשומים.
  4. ואם כבר, אז מילה על עונה רטובה אל מול גשומה – ברוב חלקי קוסטה ריקה חודשים דצמבר-אפריל הם יחסית יבשים, אך בחוף הקאריבי (טורטוגרו, לימון, קהואיטה, פוארטו וייחו) העונות קצת משוגעות, כאשר החודשים היבשים (יחסית) הם פברואר-מרץ, וספטמבר-אוקטובר (וגם בהם יורד לא מעט גשם). רוב הטיול היה לנו מזג אוויר מושלם, עד שהגענו לפוארטו וייחו ושם חטפנו יומיים רצופים של גשם. אבל אי אפשר לתכנן הכול.

מהלך הטיול

סן חוזה

בסן חוזה בילינו את הלילה הראשון בקוסטה ריקה לפני שטסנו לפוארטו חימנס, ואת הלילה האחרון לפני החזרה הביתה, אז גם קנינו קצת מתנות לאחיינים ונהנינו מהמסעדות הטובות.
אגב, אם מישהו מחפש מלון נקי, זול וממוקם 10 דקות מהשדה – אנחנו ממליצים על City Express San Jose Aeropuerto.

פוארטו חימנס וקורקובדו

הגענו לכאן בטיסה במטוס קל מסן חוזה, טיסה באמת יפהפייה שחושפת את קוסטה ריקה במלוא הדרתה מלמעלה. קורקובדו בהחלט חוויה מדהימה ומיוחדת, והרחבנו עליה בכתבה שעשינו —> קורקובדו.

טיול יום ליוביטה

בפוארטו חימנס שכרנו רכב בסוכנות Alamo (מומלצת מאוד!) ויצאנו לדרך.
בדרך למנואל אנטוניו עצרנו ביוביטה שם התכוונו לבקר בשמורת הטבע של זנב הלווייתן. לצערנו הגענו בזמן שהגאות יחסית גבוהה ולכן לא הצלחנו לראות את זנב הלוויתן (ניתן לברר בגוגל את שעות הגאות כדי לדעת מתי כדאי להגיע).
עצרנו לאכול צהריים בפלאפל הישראלי המעולה ביוביטה, ומשם המשכנו למנואל אנטוניו.

מנואל אנטוניו

עיר מאוד מיוחדת וכיפית! אנחנו הזמנו מלון מחוץ למנואל אנטוניו וקצת התחרטנו על זה כיוון שהיינו צריכים כל הזמן לנסוע אליה. בילינו כאן 3 לילות וזה היה בול!
שמורת הטבע מנואל אנטוניו.

כמה דברים שהמליצו לנו והשתלמו:

• לקחת סיור מודרך – ללא מדריך אין סיכוי לראות את כל החיות, ויש לא מעט מהן. המדריכים של השמורה גם מתחרים זה בזה עם הדירוגים של הביקורות שהם מקבלים, ולכן התוצאה היא רמה מאוד גבוהה של מקצועיות וגם הנאה.
  • להזמין יום-יומיים לפני כן באתר של השמורה – מספר הסיורים המודרכים מוגבל ולכן מומלץ להזמין מראש.
  • לבחור בסיור הראשון של 7:30 בבוקר – נאמר לנו שמוקדם בבוקר יש הכי הרבה חיות, ואנחנו לא התאכזבנו! אגב אחרי הסיור המשכנו להסתובב עוד מספר שעות בשמורה בשבילים, וגם נהנינו קצת מהחופים היפהפיים. בנוסף בילינו יום נוסף באחד החופים של מנואל אנטוניו מחוץ לשמורה, אחד מימי הבטן-גב הבודדים שלנו בקוסטה ריקה.

במנואל אנטוניו יש מסעדת פלאפל ישראלית שאהבנו, שלבעלים שלה יש גם בר בשם Ape Eclectic Social Bar שבו נהנינו לבלות בערב. מסעדה נוספת שאהבנו היא El Avion אליה דאגנו להגיע בשקיעה היפהפייה!

מונטה ורדה

מונטה ורדה שוכנת גבוה בהרים ולכן יותר נעים שם מבחינת מזג האוויר (אפילו קריר). היא מציעה לא מעט אטרקציות סביב יער הענן (Cloud forest). אטרקציות שעשינו ואנחנו יכולים להמליץ עליהם בחום:

• קנופי (אומגה) של חברת 100% Aventura – יש מספר חברות אומגה במונטה ורדה, אבל החברה הזו היא בעלת האומגה הארוך בעולם שהוא 1.6 ק"מ. בנוסף במחיר כלולה גם קפיצת טרזן משוגעת!
  • סיור לילה ביער של חברת Kinkajou – בסיור רואים מלא בעלי חיים, והמדריכים ברמה מאוד גבוהה!
  • מוזיאון הצפרדעים Frog Pond Ranario – מומלץ להגיע אחרי שקיעה, אז הצפרדעים יותר פעילות.
  • טיפוס (חינמי!) על שני פיקוסים מגניבים (ניתן למצוא אותם בגוגל מפות):

1. גשר עשוי שורשי פיקוס מעל נחל (בגוגל מפות: Ficus La Raiz).
2. עץ פיקוס חלול שמטפסים בתוכו (בגוגל מפות: El Arbor Hueco) – מומלץ להגיע בשעות הבוקר כאשר יש פחות אנשים כי מצטבר שם תור.

בילינו במונטה ורדה 2 לילות וזה היה בול בשבילנו! בנוסף אנחנו ממליצים בחום על מלון Camino Verde, שמשלב חדרים זוגיים ומשפחתיים נקיים וברמה טובה עם וייב של הוסטל עם מטבח ואזור שהייה משותפים, ארוחת בוקר מעולה ומגוונת והם גם עוזרים לתאם את כל האטרקציות ללא עמלה.

טיול יום – ריו סלסטה

הכי טוב לשלב אותו בנסיעה ממונטה ורדה ללה פורטונה. יוצאים מוקדם ממונטה ורדה, כשעתיים וחצי נסיעה ומגיעים לריו סלסטה, שזה נהר שהמים שלו בצבע טורקיז מיוחד בגלל תופעה פיזיקלית מעניינת של האופן שבו חלקיקי תחמוצת האלומיניום בנהר מפזרים את האור. זה מסלול פשוט יפהפה!
הטיול אורך כ 2-3 שעות ואז נוסעים ללה פורטונה עוד כשעה וחצי.

לה פורטונה והר הגעש ארנל

המלצה – אנחנו ספציפית לקחנו מלון קצת יקר בשם Sangregado Lodge, שממוקם כחצי שעה מלה פורטונה. היתרון שלו הוא שאתה מקבל מעין חדר-וילה באמצע הג'ונגל והמרפסת שלך מתצפתת מרחוק על ארנל. בזריחה זה יפהפה, ואנחנו פשוט נהנו לשבת לארוחות בוקר במרפסת!

אטרקציות בלה פורטונה:

• תצפית על הארנל – יש שתי תצפיות, אחת של חברת 1968 ואחת של הממשלה. שתיהן בתשלום, לשתיהן יש מסלולים שמגיעים לתצפית ממש קרובה להר ולשתיהן אנחנו לא נכנסו כי הרגשנו שזה קצת מיותר עבורנו: מצאנו תצפית סתם לצד הכביש המוביל מלה פורטונה לכיוון הארנל, והיא הייתה יפה מספיק בשבילנו. לשיקולכם.
  • הגשרים התלויים בפארק Mistico – סיור על גשרים תלויים בתוך ג'ונגל, ויש ליד הכניסה תצפית מאוד טובה על הארנל (חינמית). לא חובה, רק אם מחפשים מה לעשות.

• החווה של דון חואן (Finca Educativa Don Juan) – פנינה שלא הרבה מכירים, ואנחנו הכי ממליצים על זה! מדובר בסיור כיפי ומצחיק בחווה שבה מכירים לכם את הגידולים שהם מגדלים (וגם אוכלים תוך כדי) ובסוף גם מפנקים עם כמה דברים שהם מכינים שם. ממש נהנינו!
  • מפל לה פורטונה – מומלץ להגיע עם בגד ים, נחמד פשוט להירגע שם במים מול המפל. (סתם להיכנס לראות את המפל זה מיותר, לדעתנו יש מפלים יותר יפים בקוסטה ריקה).
  • מעיינות חמים – יש מלא, ממליץ ללכת לאלו שנשמעים לכם הכי מתאימים לכם. אנחנו הלכנו בערב לטבקון וזה היה נחמד אבל די יקר, לא הרגשנו שזה מצדיק את המחיר.
    בילינו 3 לילות בלה פורטונה, בדיעבד היינו מקצרים ל-2 לילות.

מפלי לה פז והר הגעש פואז

פארק הטבע מפלי לה פז ממוקם כשעתיים וחצי נסיעה מלה פורטונה (וכשעה וחצי מסן חוזה), בתוך שמורת הטבע פואז. הפארק כולל גן חיות (כולן בכלובים כמובן) שאת חלקם הצילו ולא ניתן להחזיר לטבע וחלקם פשוט בשבי.

בנוסף, הפארק מאפשר גישה למפלי לה פז היפים. הכניסה לפארק עולה 43 דולר למבוגר, ומבחינתנו היינו יכולים לוותר עליה – המפלים לא היו מיוחדים ביחס למפלים אחרים, ואילו את רוב החיות כבר ראינו חופשיות בטבע בקורקובדו או במנואל אנטוניו, מלבד אגף החתוליים שכלל יגואר, פומה וחתול בר. תשקלו אם כדאי לכם להגיע לכאן.

לאחר לילה קרוב להר געש פואז, קמנו מוקדם בבוקר על מנת להגיע לתצפית ללוע שלו. חשוב לציין כי יש להזמין מראש כניסה לאתר, בלעדיה לא תוכלו להיכנס. בכל 20 דקות מכניסים כמות אנשים מוגבלת, והם מורשים לשהות בתצפית 20 דקות בלבד, בעיקר בגלל החשש מהפעילות שלו. שימו לב שהלגונה היפהפייה כרגע סגורה כי אין במסלול שלה מחסה מפני התפרצות של הר הגעש. אנחנו ספציפית יצאנו מאוכזבים כיוון שביום שהגענו היה מאוד מעונן ולא זכינו לראות את לוע ההר והופתענו לגלות שהמסלול ללגונה סגור.
בדיעבד, בשל האכזבה שלנו מלה פז ופואז היינו מוותרים על הנסיעה לכאן במיוחד.

פוארטו וייחו

הכפר של פוארטו וייחו ממוקם בצד הקאריבי של קוסטה ריקה וחושף וייב, אנשים, חופים ושמורות טבע שונים מהצד הפסיפי. יחד עם זאת, הנסיעה ארוכה – כ-4-5 שעות מסן חוזה (כתלות בפקקים).
אנחנו מאוד אהבנו את פוארטו וייחו ואת אחותו התאומה קהואיטה, למרות הגשם שתפס אותנו כאן.
אחד המקומות שמאוד התחברנו אליהם היה מרכז ההצלה Jaguar Rescue Center, שמציל מאות בעלי חיים כל שנה ומחזיר אותם לטבע. כרגע יש שני סיורים ביום, בשעה 9:30 ובשעה 11:30. מומלץ להגיע כרבע שעה לפני הסיור כיוון שהוא יוצא בזמן. הסיור אורך כשעתיים, הוא מרתק, מעורר חיבור לחיות שם והוא בעצם מה שמממן את המרכז הזה.
קפצנו גם לקהואיטה, שם שמורת הטבע (שהכניסה אליה בחינם) כוללת רצועת חוף מאוד מיוחדת ויפהפייה. לצערנו הגשם לא נתן לנו להנות ממנו יותר מדי…
בילינו בפוארטו וייחו 3 לילות, אך נשארנו עם טעם של עוד!

הר הגעש אירזו

בדרך מפוארטו וייחו לסן חוזה תכננו לעצור לביקור בהר הגעש אירזו, הממוקם כשעה-שעה וחצי נסיעה מסן חוזה. גם כאן נדרש להירשם מראש בדיוק כמו ההרשמה לפואז. זה אמור להיות ביקור קצר של כחצי שעה-שעה, אך אנחנו לצערנו החלטנו לוותר בגלל עננות כבדה סביב ההר.

סיכום

אין ספק שהטיול בקוסטה ריקה נחקק אצלנו, התאהבנו במדינה ואנחנו מקווים עוד לחזור אליה מתישהו בעתיד הלא רחוק!

את ההמשך של חופשת ירח הדבש שלנו במקסיקו ניתן לקרוא כאן

נטלי 25 אפריל 2021 17:09 at

היי! תודה רבה על הסיכום הוא ממש מ ע ו ל ה!!! מקווים להשתמש בו בקרוב.
    שאלה: האם אתם יודעים על עוד נמל תעופה בקוסטה ריקה חוץ מבסן חוזה? האם באיזור פוארטו וייחו יש נמל תעופה? חושבים להתחיל/לסיים בפנמה סיטי (בשביל סאן בלאס) ומשם לקחת טיסה לפוארטו וייחו לדןגמא/מקום בצפון קיסטה ריקה ואז לשכור רכב ולהדרים עד סן חוזה לטיסה חזרה (או הפוך…..) למישהו יש המלצות/רעיונות?תודה!!!