טיול משפחתי עם ילדים בדרום אלבניה, טירנה ואיזורה של 10 ימים

חזרנו לפני שבוע וחצי מטיול מדהים בדרום אלבניה, טירנה ואיזורה, 10 ימים מלאים, זוג + 2 ילדים קטנים, כמעט 4 וכמעט 2. אלבניה מיוחדת מאוד, תקועה אחורה בזמן, יפיפיה, מלאה בטבע, חופים מדהימים, עיירות מעניינות, אנשים מקסימים, אוכל טעים ותרבות. התגלתה כיעד מעולה לטיול עם ילדים קטנים, אין שם הרבה אטרקציות מטורפות לילדים ובגילאים האלה – לא ממש צריך. ישנו ב-4 לוקיישנים שונים באווירה שונה (חווה, חופים, עיר) עם נסיעות של עד שעתיים וחצי בין לבין.

מידע כללי על אלבניה

חם, חם, חם, סוף אוגוסט ממוצע של 36 מעלות בשיא. כדאי לתכנן בשעות החום משהו עם מים או בגובה, או סגור (ברוב המקומות גם אין מזגן), ולטייל בחוץ מ-17:00. בשונה ממה שקראתי, הכבישים היו אחלה לגמרי, חלקים וזורמים, נהנו נורא מהנופים בנסיעות. היו פקקים רק בתוך ובסביבת העיירות עצמן ובטירנה אבל לא בכבישים הראשיים. מה שכן, אין כמעט אכיפה של חוקי התנועה, השוטרים די סתם שם. ניווטנו נסיעות והליכות עם גוגל מפס, ואינטרנט דרך וודה פון, והיה מצוין.

מחירים באלבניה:

בגדול זול מאוד, חלק פחות. זול: מסעדות (ממוצע 30 יורו לארוחה מלאה להרכב שלנו כולל יין וגלידה), מקומות לינה (ממוצע לזוג+ ילד+תינוקת- 75 יורו ללילה). יקר עד כדי דומה לארץ: דלק, קניות בסופר, מוצרים של תינוקות- חיתולים, מגבונים (חבילה בודדת עולה 4-5 יורו), קניות בחנויות מותגים מערביות.

כסף באלבניה:

מה שלנו עבד (והיה הכי זול מבדיקתינו), הוא להוציא יורו מכספומט (אפשר רק בכספומטים של בנקים בערים הגדולות- היה בולורה וטירנה) ולהמיר בצ׳יינג' שנמצא בכל מקום ללק. מידי פעם אשראי. למלונות צריך לשלם במקום, גם אם הוזמנו בבוקינג מראש, לרוב במזומן יורו או לק.

ללא גלוטן:

בעלי ובן ה- 4 שלי צליאקים. הבאנו מהארץ לחם, לחמניות, וקורנפלקס. במסעדות המקומיות יש תמיד בשר, צ'יפס (טעים עם אורגנו), ריזוטו. היו כמה מסעדות עם פסטה ללא גלוטן להפתעתנו הרבה. בסופרים הגדולים לרוב היו סקשניים גדולים ללא גלוטן. ובקיצור לא הייתה בעיה.

ילדים קטנים:

לקחנו 2 עגלות שרוב הזמן ישבו באוטו והוצאנו לפי הצורך והשעה. התלבטנו אם להביא לבן ה- 4 וכן יצא לנו להשתמש כמה פעמים, כדאי. מבחינת אוכל, ישנו רוב הזמן בדירות אז לפעמים בישלנו או הכנו סנדוויצים ונשנושים לפיקניק, ואכלנו במסעדה פעם ביום, לפעמים פעמיים, בהתאם לזרימה. בסך הכל האלבנים היו סבלנים מאוד לילדים מתרוצצים להם בין הרגליים במסעדות. כדאי מאוד לחלק את היום ל-2 חלקים עם מנוחה של הילדים באמצע במלון/ נסיעה/ מקום נעים, כדי שיהיה לכם כוח לחלק ב׳ והנעים יותר של היום.

במהלך הטיול לא ראינו ישראלים בכלל! פגשנו שם תיירים בעיקר מאיטליה, ומעוד כמה מדינות באירופה ודרום אמריקה. כדאי להגיע כשזה עוד עדיין קצת אותנטי לפני שכולם מגלים את המקום.

מסלול טיול באלבניה

משתפת במסלול הטיול (שתכננתי ברובו על בסיס המלצות הקבוצה!), מקומות הלינה ובחוויות שלנו: יצא קצת חופר אז כתבתי בהתחלה של כל יום מה עשינו בגדול.

יום 1: טיסה ונסיעה ל- Memaliaj, שהות בחווה

טיסת בוקר של ישראייר שעלתה לנו הרבה יותר מידי כסף (באיזור 700 דולר לכרטיס, כדאי להזמין לפחות 5 חודשים מראש…), נחיתה באיזור 11, איסוף הרכב שהשכרנו מראש דרך Final Rentals, היה תור ארוך ולקח כשעתיים. בסוף שדרגו אותנו ברכב ענק שנהננו ממנו כל הטיול.

נסענו כשעתיים וחצי לחווה Sancho Farm Albania בעיירה Memaliaj. ככל שמדרימים, הנופים מדהימים, הרים ענקיים, נהר ה- Vjosa לאורך כל הדרך, הרבה פירות ואנשים שמוכרים תירס על האש על הכביש, מקומיים על חמורים.

הגענו לחווה באיזור השעה 17, ופגשנו משפחה שלנו איתה בילינו את היומיים הקרובים בחווה. אין מילים לתאר את היופי של המקום הזה, הרים שמקיפים אותה, נהר ה- Vjosa במרחק הליכה של 3 דקות, דשא, סוסים, תרגולות ואווזים מסתובבים חופשי, פינות ישיבה, בריכה יפה (קטנה), פשוט מדהים. יש שם מסעדה קטנה שמגישה ארוחת בוקר של ״מה שיש״ כזה, ויש גם תפריט של אוכל. תודעת השירות שם, וגם הבנו בהמשך, במקומות אירוח שהם לא מלונות באלבניה, לא גבוהה, צריך לבקש דברים בסיסיים, וגם חדרי האירוח לא היו נקיים כ״כ.

לדעתי שווה את החוויה והיופי של המקום. בילינו את אחר הצהריים והערב שם, הילדים הסתובבו חופשי, עשינו סיבוב בעיירה שכוחת האל הזו, ברוכים הבאים לאלבניה.

יום 2: טבילה בנהר Vjosa, אחה״צ העיירה Gjirokaster

הלכנו ברגל לנהר ה-Vjosa, יש שם מיטות שיזוף (קצת שבורות) של מקום האירוח, ואפשר לעשות גם רפטינג. בילינו שם את כל הבוקר. אח״כ בריכה.
אחר הצהריים באיזור 16 נסענו כ- 40 דקות דרומה לעיירה Gjirokaster. חנינו בחניון Sheshi Çerçiz Topulli Parking שממש צמוד לבזאר. Gjirokaster עיירה מהממת, שוקקת חיים, הבזאר חולש על כמה מדרחובים בעליה, חנויות מזכרות, בתי קפה ומסעדות יפות. עלינו למעלה עד לסוף הבזאר והמשכנו בעליה כדי להגיע למצודה.

העליה די קשה, חצי מדרגות חצי נגיש לעגלה, היה קצת מאתגר עם הילדים, אבל שווה את זה. תכננו להיות כחצי שעה במצודה, אבל בסוף היינו שעה וחצי, לדעתי צריך לפחות שעתיים. המקום גדול מאוד, יש חדרים פנימיים מעניינים עם כלי נשק ופסלים, ובחוץ יש מבני עתיקות וכמה נקודות נוף מדהימות לכל העיירה. אח״כ ירדנו ואכלנו במסעדה Bar Restorant Rrapi, אוכל מקומי טעים וזול.

יום 3: מעיינות חמים Rruga e Benjes, הגעה לקסמיל

בבוקר הילדים עשו סיבוב עם סוסים בחווה, נפרדנו ממנה, ונסענו כשעה למעיינות החמים Rruga e Benjes. המקום יפה, הנהר עם מים קרירים ומסביב בריכות עם מים חמימים. היה מפוצץ באנשים ביום ראשון בבוקר, אנחנו התמקמנו במקום מרוחק ליד הנהר, שאליו הגיעו זרמים של מים חמים מהבריכות.

באיזור 15:00 נסענו כשעתיים לקסמיל. בקסמיל ישנו בדירה Grand Seaview Apartments על הר (מול חול המראה) צפונית למרכז הכפר. המיקום היה מצוין למי שרוצה להיות מרוחק מההמולה, הנוף מדהים, יש שם גם בית קפה ומסעדה צמודה. החדר עצמו היה בסיסי מאוד, ודי צפוף להרכב שלנו.
אחרי שהתמקמנו, יצאנו לארוחת ערב במרכז הכפר. אכלנו במסעדה איטלקית Fourth island מצוינת ויפה ברחוב שמקביל לרחוב של הטיילת. מבין כל עיירות החוף (קסמיל, סרנדה, ולורה)- הכי אהבתי את קסמיל, מאוד מתוייר, אבל קטן ואותנטי יותר מסרנדה וולורה.

למידע נוסף על הדירה בקסמיל לחצו כאן

יום 4: קסמיל- יום שלם בים ליד חוף שלושת האיים

בבוקר עשינו קצת סידורים (כסף, סופר), ואז את כל היום בילינו באחד מהחופים הצפוניים העמוסים. חנינו ברחוב מקביל לחוף Coco beach ואז הלכנו לאורך החופים עד התמקמנו בחוף קצת יותר צפוני מחוף שלושת האיים. קחו בחשבון שאיזור החוף עם החופים המוכרים והמומלצים עמוס בטירוף- לא יתאים לכולם עם ילדים, חוף אחרי חוף מפוצצים בשמשיות ומיטות שיזוף, מוזיקה, ומסעדות מעל.

שילמנו 20 יורו לכל היום ל-2 מיטות שיזוף ושמשיה שהיו ממש על קו החוף. החוף היה מדהים, מים תכלת וטורקיז צלולים לגמרי, אבנים קטנות. היתה שם גם אפשרות להשכיר קייקים לשלושת האיים אבל נרשמה מספיק התלהבות מהים אז וויתרנו.

יום 5: Butrint national park, אחה״צ Mirror beach, ערב טיילת סרנדה

בבוקר יצאנו באיזור 9:00 ל- Butrint national park, אמורה להיות נסיעה קצרה אבל היו פקקים בקסמיל. לקראת ההגעה יש נופים יפים של ביצות. מקום מאוד יפה, לי הזכיר קצת בקטן את האיזור של הפרמידות של מקסיקו או הפורום באיטליה, מבנים עתיקים ושרידים, יש איזור של נוף יפה. היה חם בטירוף, לילדים (וגם לנו) היה קשוח, לא החזקנו יותר משעה וחצי. עדיף ללכת בשעות אחה״צ. קראתי שיש אפשרות לקחת סירה לצד השני אבל לא ראינו את זה.

אחרי ארוחת צהריים בדירה ושנץ ארוך של כולם, נסענו באיזור 17:30 לראות את השקיעה ב- Mirror beach שלוש דקות נסיעה מהדירה שלנו, שהוא אחד מ-2 חופים מדהימים ופחות המוניים צפונית לקסמיל (השני: Pulebardha beach).

אני לא יודעת מה קורה שם במהלך היום, אבל ב- 18:00 הייתה חניה ממש קרובה, היו מעט מאוד אנשים, התמקמנו על מיטות שיזוף, ולא גבו מאיתנו כבר כסף בשעה הזו. החוף פשוט מדהים ביופיו, האמיצים בינינו נכנסו לים (היה כבר קריר), הילדים שיחקו באבנים ולא רצו ללכת, וצפינו בשקיעה המדהימה.

באיזור 19:30 חזרנו לדירה, התקלחנו כולם בזמן שיא של 20 דקות ונסענו לטיילת של סרנדה. סרנדה שונה מאוד מקסמיל, עיר גדולה עם טיילת ענקית, מאוד מזכיר את אילת, עם משחקים לילדים וגלגל ענק וזוהרים, ודוכני גלידה וכו, אני פחות אהבתי. הילדים ובעלי אהבו את האוירה התוססת. אכלנו במסעדה על הים והסתובבנו בטיילת עד שהילדים נגמרו.

יום 6: כפר Qeparo i vjetër, נסיעה לולורה, אחה״צ טיילת ולורה

אריזה והתחלת נסיעה צפונה של שעתיים וחצי לכיוון Vlore. בדרך סטינו לביקור בכפר Qeparo i vjetër על ההר, בהמלצה שקראתי פה, נסיעה תלולה בעליה של כ- 8 דקות. תכננו לעשות סיבוב קצר ולעשות פיקניק אבל בסוף נשארנו שם כמה שעות טובות. התחלנו בקפה במסעדה המדהימה מתחת לעץ הדולב Të rrapi , יש שם פירות ענקיים, והילדים יכולים להשתולל שם חופשי. אח״כ שוטטנו במבנים העתיקים של הכפר שרובם נטושים, ולבסוף הגענו לנקודת נוף יפה להרים. הילדים רצו וקיבלו פיקניק אבל אנחנו היינו חדורים לחזור לצהריים שוב במסעדה. אוכל מעולה, ומקומי, וזול בטירוף, שירות איטי מאוד כיאה לחיים בכפר.

אח״כ המשכנו עוד כשעה וחצי לולורה שם ישנו במעין דירת סטודיו בוילה גדולה Arial Studios. די קרובה לים, כ- 5 דקות נסיעה מהטיילת. זוהי וילה ענקית פתוחה עם חדרים בגדלים שונים (כל חדר עם כניסה לבחוץ) ובאמצע מסעדה, בר ומוזיקה באווירת גסט האוס כזה, עם צמחיה יפה. החדרים חדשים ומעוצבים. ממש אהבתי וממליצה על המקום הזה. יש שם גם ארוחת בוקר שווה ב- 5 יורו.

למידע נוסף על הוילה לחצו כאן

באיזור 18 יצאנו לטיילת של ולורה. יש שם גני שעשועים גדולים, ופרמידה גדולה מדשא שאפשר לטפס. הטיילת גם פה מזכירה מאוד את הטיילת של אילת, עם משחקים וגלגל ענק, שהפעם גם זרמנו לעלות עליו (לדעתי מיותר בלי ילדים), מסעדות בתי קפה, זוהרים וכו. אח״כ אכלנו במסעדה איטלקית על החוף עם אוכל טוב ושירות גרוע ולכן לא טרחתי לזכור את שמה.

יום 7: הפלגה בסירה מהירה ל-Haxhi Ali Cave, אחה״צ Zvernec Monastery

את היום הזה בילינו בולורה לאחר שהתלבטנו אם ליסוע כשעה וחצי לבראט או לאיזור חוף דרמי, אבל החלטנו שלא בא לנו נסיעות היום. והיה מעולה. יש יום טיול קבוע באוניה שיוצא כל יום ב-10:00 מנמל ולורה, עוצר ב-2 איים יפים לכמה שעות ובמערות בים Haxhi Ali Cave וחוזר ב-18:00 בערב. לנו זה היה קצת כבד כל היום על אוניה עם הקטנים, ולכן הלכנו לנמל באיזור 11, וסגרנו בספונטניות עם מישהו טיול קצר בסירה מהירה למערות, חצי שעה לכיוון הפלגה, ושעה שהייה במערות.

לאחר התמקחות עלה לנו 120 יורו (שנראה לי שזה סופר זול וזרם איתנו בגלל הסגירה מעכשיו לעכשיו). זו היתה ה-אטרקציה של הטיול, נהננו ממש, הקטן עף על זה. בהלוך הקטנה קצת הייתה בלחץ, בחזור ביקשנו ממנו ליסוע קצת יותר לאט והיא זרמה יותר. המערות יפיפיות, הסירה קטנה אז נכנסו ממש פנימה, מים טורקיז יפים וקפואים.

לאחר ארוחת צהריים בדירה ושנ״ץ נסענו באיזור 18 לראות את השקיעה ב-Zvernec Monastery, כרבע שעה נסיעה מהדירה. יש שם גשר הליכה ארוך שמתחת ביצות שמוביל לאי עם כנסיה. שקיעה יפה. הרבה אנשים מגיעים להצטלם שם. אח״כ הלכנו לסידורים וכסף, ואכלנו בארוחת ערב במסעדה היפה של הוילה בה שהינו, שהיתה מפוצצת כל ערב, היה טעים וזול בטירוף.

יום 8: נסיעה לטירנה, עצירה בדרך לפיקניק על הנהר, סיבוב רגלי בהיילייטס של טירנה

בבוקר ארזנו ויצאנו לדרך לטירנה, כשעתיים וחצי נסיעה. נסענו דרך אלבסן נסיעה שהייתה קצת יותר ארוכה אבל נסיעה עם נופים יפים ועיירות.
אחרי כשעה נסיעה, חיפשנו מקום לעשות פיקניק על הנהר שליווה אותנו בדרך. עצרנו בחניה של מסעדה מקומית שכוחת אל שנתנה לנו לרדת במדרגות שלה למטה לגדות הנהר, וגם הזמנו מהם כמה דברים כדי להיות נחמדים.

הגענו למלון בטירנה באיזור 15:00, הפעם לקחנו מלון מרכזי Signature Idea hotel, כ-8 דקות הליכה מכיכר סקנדרבג. מלון פשוט, נקי מאוד, חדר מרווח מאוד, עיצוב לובי מיושן כאופייני בטירנה, ארוחת בוקר טובה. יש חניה קטנה ויש איש במלון שמזיז ומסדר את המכוניות בהתאם לצורך. ממליצה.
באיזור 17 יצאנו לסיבוב ברגל להכיר את טירנה.

למידע נוסף על המלון בטירנה לחצו כאן

טירנה היא עיר די מגניבה בעיניי, מצד אחד עיר אירופאית מערבית עם שדרות רחבות עם עצים גבוהים, סמטאות ומדרחובים יפים, מסגדים וכנסיות, חנויות מגניבות, בכל פינה בית קפה, הרבה פארקים וגני שעשועים, ומהצד השני מרגישים קצת את התקיעות אחורה ואת הקומוניזם עם מבנים עם עיצובים מיושנים, זבל ברחובות צדדיים, ומדרכות שבורות. מרגיש שעדיין לא מיצו שם את הפוטנציאל התיירותי.

בטירנה הרגשנו פעם ראשונה שמדובר במדינה מוסלמית, ראינו חיג׳בים, מסעדות ״חלל״, אפילו ישבנו בטעות במסעדה שלא מגישה אלכוהול. הלכנו כשעה וקצת, הכל מאוד קרוב: כיכר סקנדרבג, ממנה אפשר לראות גם את האופרה, מגדל השעון, מסגד Et'hem Bey והמוזיאון, בונקרט 2 (ויתרנו על הכניסה), אח״כ הלכנו לשוק המקורה Pazari I Ri, השוק די קטן ויש בו בעיקר פירות וירקות, המון שטיחים, טבק, וחנויות עתיקות ומזכרות יקרות להחריד. מה שאהבתי מאוד הוא הסביבה של השוק, כולו מוקף במסעדות ובתי קפה מגניבים ולקראת הערב הכל הפך להיות מאוד שוקק חיים.

אכלנו שם באחת המסעדות (זאת בלי האלכוהול). אח״כ המשכנו להסתובב בפארק ובגן שעשועים, הלכנו גם לפרמידה של טירנה, סתם מבנה מודרני מוזר עם מדרגות ונוף יפה מלמעלה. העיר היתה ממש שוקקת חיים בשבת בערב.

יום 9: חוות הצבים ליד טירנה, קניון GET, העיירה Kruja

בבוקר נסענו לחוות הצבים, שהומלצה פה גם, כ- 20 דק' נסיעה דרומה ממרכז העיר. כשמתחילים להגיע לפרברים יש נופים ממש יפים, וילות, יקבים, מטעים. הילדים נורא נהנו בחווה, יש שם צבים בגדלים שונים שבעל המקום אוסף אותם ומציל אותם מהטרקטורים בסביבה, ארנבות, תרנגולות, נדנדות, ומלא מרחב, פרחים ונוף יפה. יש שם גם מסעדה יפה וישבנו לקפה. אהבנו מאוד.

אח״כ החלטנו לעשות ״הפוגה״ מהטיול ומהחום ולנסות את הקניות בטירנה. נסענו לקניון GET שהיה כ-8 דק' נסיעה משם. הקניון מערבי מאוד, אותן חנויות פלוס עוד כמה רשתות מקומיות, מינוס מזגן, מחירים גבוהים, הינו בג'מבו שאנחנו אוהבים לרוב ביוון, מאוד דומה למקסטוק בארץ גם במוצרים וגם במחירים- מיותר לדעתי. והינו גם ברשת סופר גדולה שהיתה שם, כדי למצוא מוצרים מעניינים ללא גלוטן (כמו שאנחנו עושים בכל מדינה), גם פה- מבחר ומחירים דומה לארץ. ארוחת צהריים בקניון- יש הכל, פיצה האט, מקדונלדס וכאלה.

אחרי שנ"ץ של הילדים במלון, באיזור השעה 17:30 נסענו לעיירה קרויה. נסיעה של כשעה ורבע בפקקים של טירנה ועליה סופר תלולה בהר (שהיה קצת מפחיד לעשות בחזור בחושך). את האמת שהתלבטנו מאוד לפני, בגלל השעה, הנסיעה והילדים וכו, אבל זה היה סופר שווה את זה. קרויה עיירה מהממת בפסגת הר, מקום הרבה יותר קטן ושקט ואותנטי מג'ירוקסטרה (לפחות ביום שבת בערב) למרות הדמיון של מצודה+בזאר. פה ההליכה מהחניה למצודה די קלילה, מקום מרהיב, נהנו לטייל כשעה במצודה ובין העתיקות. אח״כ הלכנו לאכול במסעדה גבוהה יפה ממש ביציאה מהמצודה עם ״נוף״ לבזאר.

באיזור 20:00 החנויות בבזאר כבר התחילו להתקפל, אז מיהרנו ללכת לקנות מזכרות, בכל החנויות יש סחורה דומה של מזכרות יפות של אלבניה שרואים בכל מקום, במחירים הרבה יותר טובים מהשוק בטירנה. כנראה שעדיף לבקר בקרויה בבוקר/ צהריים כי אחרי 21:00 כבר לא הייתה שם כבר נפש חיה.

יום 10: הר Dajti, הפארק הגדול של טירנה

בבוקר נסענו ברכב כ- 20 דקות נסיעה לחניה (חינם) של הרכבל להר Dajti. להפתעתי לא היה עמוס בכלל, הנסיעה ברכבל יפה, עם נוף להר והעיר, די תלול בסוף, כ-20 דקות כל צד, אין מזגן. למעלה בהר יש אויר די טוב. על ההר יש מיני גולף, פארק חבלים, רכיבה על סוסים וכל מיני משחקי רובים וקליעה למטרה וכאלה, כל אלו בתשלום. אותנו לא עניין כ״כ מפאת גילאי הילדים, ובילינו בכיף כשעתיים בכמה גני שעשועים שיש שם, לולי תרנגולות ,דשא, ואיזור עם ספסלים שמשקיף לנוף היפה של טירנה. אח״כ אכלנו במסעדה על ההר, שהיתה טובה אך מעט יקרה ביחס למחירים שהתרגלנו באלבניה.

לאחר ירידה למטה ברכבל, באיזור 15:00 הילדים נרדמו באוטו, נתנו להם איזה שעה וחצי לישון באוטו, ונסענו בינתיים לפארק Grand Park Tirana לאיזור הזה Park lojrash per femije בגוגל מפס. פארק גדול ויפה, עם אגם גדול באמצע, מסלולי הליכה, בית קפה, גן שעשועים גדול. ב-17 היה די שומם אבל באיזור 19 ביום ראשון בערב התמלא באנשים, דוכנים של פופקורן ומוזיקה. השכרנו שם אופניים זוגיות עם מקום לילדים בסל מקדימה (זה עלה 3 יורו ל-20 דקות) ורכבנו סביב הנהר.

שם קראה חוויה מבאסת, נפל לנו התיק מהאופניים, וכשקלטנו מצאנו אותו כבר פתוח באמצע השביל, הטלפון נגנב ואיתו מרבית תמונות הטיול הלא מגובות. לאורך כל הטיול בטירנה ובאלבניה כולה הרגשנו בטוחים מאוד, האנשים היו מקסימים, אבל גנבים יש בכל מקום.

אחרי שהתגברנו על זה, הלכנו לאכול במסעדה באיזור המלון, חזרנו לארוז ולמחרת טסנו הביתה בטיסה ב-11 בבוקר. אם תרצו להתייעץ אפשר בתגובות למטה.