טרקים באפריקה למתקדמים ומתחילים – 5 שבועות מטורפים באתיופיה, רואנדה ואוגנדה כולל תמונות

אחרי 5 שבועות מטורפים באפריקה, הגיע הזמן לסכם לכם את כל המקומות והטרקים שאתם חייבים להכיר באתיופיה, רואנדה ואוגנדה.

לכל טרק יש רמת קושי (קל, בינוני, קשה, קשה רצח), כמה כמה אני ממליץ עליו (1- לא שווה, 5 – מטורף) וכמה ימים הוא.

אתיופיה

גונדר

מחוז גונדר בצפון אתיופיה

•  הארמון של פאסילידס – קל, 45, חצי יום.
    מתחם גדול עם הרבה ארמונות בני מאות שנים. אנחנו לקחנו מדריך שהיה איתנו חצי יום, הסביר לנו הכל ולקח אותנו גם לשוק ולעוד כנסייה.
  • שייט באגם טאנה לראות היפופוטמים – קל (אוטו וסירה), 25, יום. בגלל שנתקענו בגונדר עוד יום, יצאנו עם נהג לצפון אגם טאנה לראות היפופוטמים. הנסיעה מאוד יפה וגם האגם עצמו. לא ממש ראינו את ההיפופוטמים כי בשעות היום הם בתוך המים, רואים רק את הראש שלהם. אחרי הסיור עברנו בכנסייה שהייתה נחמדה. סה"כ אפשר לוותר.
  • טרק בהרי הסימיאן – בינוני, 55, 3 ימים+ נופים מטורפים שבחיים לא יכנסו לכם במצלמה. בדרך הנוף משתנה כל הזמן, ורואים המון בעלי חיים לאורך המסלול, כולל בבונים, צבאים ועורבים שנשמעים נורא. יצאנו עם אבבה והיה חלום, היא דואגת לכם להכל, סוחבים לכם את התיק הגדול ורמה של הצוות ממש אחלה, כולל במקרה מלחיץ שהיה לנו עם מחלת גבהים. ישנים באוהלים או בלודג'ים לבחירתכם. טיפ: עשינו 3 ימים והלילה הראשון היה ב-3200, מה שיצר מצבים לא נעימים של מחלת גבהים. זה לא גובה שאמור להיות להשפיע על רוב האנשים, אבל קחו את זה באיזי ותקשיבו לגוף. אם אתם מרגישים רע, אפשר לפנות אתכם עם רכב כי יש כביש ליד המחנה. מדריך מומלץ: טאפה מהסוכנות של אבבה – +251928538100
  • הדרך מגונדר לאקסום (או מקלה) – קל (באוטו), 45, חצי יום לאקסום, יום למקלה.
    לא חשבתי שאני אכתוב על זה, אבל הנוף לשם היה מדהים. כבישים מפותלים על גבעות ירוקות. אם אתם עם נהג, שווה לעצור אותו מדי פעם וליהנות מהנוף. טיפ: אם אתם עושים את הדנקיל או הסימיאן דרך אבבה, הנסיעה ברכב מעולה עם מזגן ובלוטוס בחינם!

מקלה

עיר ומחוז במדינת תיגראי שבאתיופיה

• הדנקיל – אוסף של אטרקציות שעושים בג'יפ. אני אפרט כל אטרקציה בנפרד. נהג מומלץ: ימנייט מהסוכנות של אבבה
  • הר הגעש ארטה אלה – בינוני, 45 (כשאין לבה) 55 (כשיש לבה), חצי יום.מגיעים עם הג'יפ אל ה-base camp אחר"צ ויוצאים כשיורד הערב. העלייה מאוד קלה, אבל החום הכבד בהחלט מעיק. למי שלא שמע, ההר התפרץ בשנה שעברה, וכרגע ברוב הימים רואים רק עשן אדום ולא לבה. מבחינתי החוויה עדין הייתה מטורפת. שומעים את הלבה זזה והמראה הוא מטורף. טיפ: תביאו פנס ראש, מסכה או משהו נגד הגופרית – זה מטורף, וחם צוואר לא מספיק. לצלמים שבינכם, תביאו חצובה ותנצלו את העשן לעשות תמונות מגניבות עם פנסי הראש.
  • אגם המלח אפררה והמעיינות החמים – קל (באוטו), 35, שעה. אחרי הר הגעש, תגיעו למעיין חם, ולידו אגם אפררה, שהוא בתכלס חיקוי של ים המלח. כל זה קורה בשעות הצהריים והחום בחוץ הוציא לי את החשק מהמקום.
  • הדלול – בינוני (ברכב), 55, שעה וחצי. מגיעים עם הרכב למרגלות גבעה קטנה ומטפים אותה. עליה תמצאו המון צבעים וצורות שונות באדמה שנוצרות כתוצאה מכימיקלים ומינרלים שיוצאים מהאדמה. אין דברים כאלה. טיפ: זה המקום הכי חם בעולם. יצאנו עם ליטר מים לכל אחד ואחרי שעה וחצי, חצי קבוצה הייתה מיובשת (אני לא מגזים). תביאו 2 ליטר מים, אתם תודו לי.
  • מדבר המלח – קל (ברכב), 45, שעה. עושים סיבוב עם הרכב, עוצרים בכמה מעיינות מרשימים ולבסוף עוצרים בנקודה שמאוד תזכיר לכם את הסאלר בבוליביה. טיפ: תביאו דברים מגניבים להצטלם איתם.

• קורי המלח – היו בחופש כשהייתי, אמור להיות מטורף.
  • הכנסיות הטיגריות – בינוני, 55, יום+ כמה שעות נסיעה צפונה ממקלה, ישנן כמה כנסיות הבנויות על עמודיי אבן. בחלק מהעלייה אליהן צריך לטפס על קיר, ממש כמו קיר טיפוס. מציעים לכם שם לשלם טיפה יותר כדי לטפס עם חבל (דיי רציני). המקום ממש מיוחד, הנופים מדהימים והכומר יהיה ממש נחמד ויבקש טיפ בסוף, המפורסמת שבכנסיות נקראת Gheralta church.

עמק האומו:

מערבה אתיופיה

קודם כל, כמה דברים:

1. המחיר נע בין 80-100$ ליום לבנאדם. אנחנו שילמנו 80$. שמעתי שאנשים בקבוצת וואצאפ מצאו ב-60$.
  2. תתחילו ותסיימו בארבע מינץ, לא באדיס. היא אחלה עיר ויש אליה מלא אוטובוסים. ככה תחסכו יומיים נסיעה ו-160$!
  3. רוב האטרקציות עם רכב, אז אם לא רשמתי רמת קושי וזמן, אז זה קל, ולקחת כנראה שעה-שעתיים.

אטרקציות עמק האומו

• שבט הדורזה – 25 החרטטים הכי גרועים שראיתי. אנחנו ממש נהננו רק בגלל שלא יכולנו להפסיק לצחוק. הכפר רייק ויש שלושה אנשים שרצים מתחנה לתחנה כדי לשחק 5 דקות את המשחק, וממשיכים לתחנה הבאה.
  • סיור ביער נצ'יסר – 35 בגלל תקלה ברכב, נתקענו בארבע מינץ ועשינו את שתי האטרקציות הבאות. מסיירים ביער עם ג'יפ ורואים המון בבונים שדיי נהנים מהחיים שלהם.
  • שייט באגם צ'אמו – 35 שייט באגם עם היפופוטמים (רואים רק ראש) וקרוקודילים ענקיים (אותם ממש רואים). השקיעות שם ממש יפות.
  • שבט ההאמר – 45 שבט מיוחד שהבנות שלו עושות צמות ומורחות אותן בחימר. מאוד מעניין לראות איך הם חיים, ואנחנו זכינו להשתתף בטקס התבגרות של הנערים שלהם. אזהרה: מצליפים שם בנשים בצורה מזעזעת. לא לבעלי לב חלש.

• שבט המורסי – 45 שבט הזוי לחלוטין, אלה החבר'ה שמכניסים צלחות לפה. שווה לבקר בו בבוקר כי בצהריים הם מתחילים לשתות להיות אלימים. כל תמונה תעלה לכם 5 ביר לבנאדם, ככה שאם אתם מצלמים 5 אנשים, 25 ביר, לא ניתן למיקוח, ויש שם כמה ילדים עם קלצ'ניקוב. האנשים שם הולכים להסתער עליכם שתצלמו אותם.
  • שבט הקונסו – בגלל התקלה ברכב דילגנו עליהם. הם שבט ענק והם בכל מקום. הנהג שלנו אמר שאם לא אהבנו את הדורזה, אין מה לעצור בקונסו.
  • שבט הבנא – 45 (Bena) מבחינה חיצונית אין משהו מיוחד להגיד עליהם, אבל מדובר בשבט קטן שכנראה לא ראה אדם לבן הרבה זמן. היה ממש כיף איתם ודברים פשוטים כמו אייפון או סרטונים בהילוך איטי הטריפו אותם לחלוטין. מאוד נחמדים ומכניסי אורחים.
  • הרי באלה – 45 (Bale) מקום שלא הרבה מגיעים אליו. רמה בדרום אתיופיה המגיעה לסביבות ה-4000 מטר מעל פני הים. ההר עצמו מורכב מנופים שונים ומאוד מגוונים, מיערות ומפלים, למשטחים ירוקים ועד לפסגה שכמעט לא גדל שם כלום, חוץ כמה צמחים הזויים. על ההר אפשר לראות זאבים, איילים ואפילו יש פה אריות שממש נדיר למצוא. אם בא לכם מקום לא מתוייר כלל עם נופים מיוחדים, זה המקום.

רואנדה

ברואנדה היינו רק ארבעה ימים, ועשינו בה Road trip. מדינה מ-ע-ו-ל-ה לנסוע בה עם רכב. מיליון גבעות, כבישים מעולים, אנשים ממש נחמדים ותחושת ביטחון בכל מקום אליו תגיעו. ממש אין בעיה להשאיר את הרכב עם התיקים וללכת.

את הלילות שלנו עשינו בגיסאני ובמוסאנזה.

גיסאני

45 עיר רגועה הנמצאת על שפת אגם קיוו, ליד הגבול עם קונגו ומשקיפה להר הגעש הפעיל ניראגונגו. בהחלט שווה להישאר פה כמה ימים להירגע, ליהנות מהאגם וחיי הלילה, ללכת למעיין החם המפנק שלהם או למצוא נקודה חשוכה לצלם את ההר געש בלילה.

אגמי התאומים

45 שני אגמים מדהימים ליד מוזנזה. בהחלט שווה ללכת שם לאיבוד עם הרכב, למצוא נקודות תצפית או להיכנס לכפרים מסביב לאגם לראות המון רואנדים מרוגשים מזה שהגעתם. בכפר שאנחנו היינו, אמרו לנו שלא ראו אדם לבן כבר כמה שנים!

אוגנדה

מזרח אפריקה

• אגם בוניוני – 45 אגם להירגע בו ולהוריד פאניקה. יש סביבו המון מקומות מפנקים לישון בהם. באגם עצמו יש המון איים ואפשר לצאת לשייט עם מדריך או סתם להשכיר קנו. בהחלט חלום. נהג מונית מומלץ: גקסון +256772669875, לקח אותנו לקטונגורו ב- 300 אלף.
  • גורילות – בינוני, 35, חצי יום – יום. יוצאים בבוקר ומחלקים אתכם לקבוצות קטנות, וכל קבוצה יוצאת אחרי משפחה של גורילות ביער. ההליכה לא נוראית, אבל הזמן שהיא לוקחת משתנה לפי איזה משפחה קיבלתם. החוויה עצמה מטורפת לחלוטין, ועומדים מטר אחד מהגורילות. אבל המחיר של 650$ בהחלט הופך את זה ללא שווה. אלא אם לא אכפת להם להוציא סכום כזה, או שגורילות הם החיים שלכם, אני לא ממליץ.

• ספארי עם רכב בקוין אליזבט קל (ברכב), 45, חצי יום יוצאים ברכב בבוקר ומסתובבים בפארק חצי יום. רואים המון חיות בנוסף אפשר לשבת על הגג של האוטו. חוזרים לקטונגורו בסביבות 11:00. עולה סה"כ 40$ כניסה לפארק ועוד 80$ על כל הרכב. מדריך מומלץ: פאסיל – +256706248799
  • ספארי על סירה בקויון אליזבט קל (בסירה), 45, שעתיים. עולה רק 25$ לאדם, ואין צורך לשלם דמי כניסה לשמורה.אפשר לשלב עם ספארי רכב. השעות הכי טובות לצאת הן ב-12 או ב14, כשהחיות יוצאים לשתות לשחק במים. ראינו ה-מ-ו-ן חיות. לפחות 100 פילים, 300 היפופוטמים ועוד המון חיות. מבחינתי הסיור על הסירה היה יותר שווה מהג'יפ. אבל בהחלט יש מקום לעשות את שניהם כי מדובר בחוויה שונה, ובסירה לא רואים את כל החיות שזוכים לראות בג'יפ (אריות, צבועים…). מדריך מומלץ: מרטין – +256700165009
  • הרי רוונזורי (פסגת ויסמן) – תרשו לי כתוב קודם על הנוף, ואח"כ על רמת הקושי, כי מאוד קשה לסכם את הטרק הזה במכה אחת.
    • נוף – 55: טרק שלא הרבה ישראלים יוצאים אליו. הנוף מתחלף לחלוטין 5 פעמים בזמן שתהיו שם – ג'ונגל, יער במבוק, יער מכשפות בוצי, משטחים אפרו-אלפינים (גם פה יש המון בוץ), והפסגות שמלאות אבנים וכן – שלג וקרחונים!
      ההליכה עצמה מאוד מעניינת ומאתגרת בגלל הבוץ. אתם יכולים לראות שם מגוון בעלי חיים, כמו קופים, ציפורים או זיקיות בצבעים משוגעים ועם קרניים. אחד המקומות המיוחדים שהייתי בהם!
    • קושי – קשה בעונה היבשה, קשה מאוד בעונה הגשומה, 5-6 ימים.את הטרק אתם עושים עם חברה בסטנדרט של אירופה. אנחנו היינו שלושה, והיה לנו צוות של 3 מדריכים, ו-8 פורטרים!ישנים בלודג'ים עם מיטות מסודרות, והארוחות הן ברמה מאוד גבוהה. אבל! שימו לב שבאזור זה יורד גשם גם בעונה היבשה, ובטח שברטובה. הגשם יכול לתפוס אתכם ל-10 דקות, שעה או יומיים. היום הרביעי שבו עולים לפאס הוא מאוד ארוך ומעייף, והדרך חזרה, בשילוב עם בוץ וגשם, עלולה להיות ממש מסוכנת, בעיקר כי אם אתם מחליקים, אתם יכולים ליפול על אבן או עץ שבור, ולהיפצע או לשבור משהו. אין כאן אפשרות נוחה לפנות אתכם.המחיר של הטרק הוא 860$ ל-5-6 ימים (אותו מחיר ל-6 ימים).
    • את הימים של הבוץ עושים עם מגפיים, מה שעוד יותר מקשה. לסיכום, טרק מעולה ומאוד מיוחד בנופים שלו, רמה מאוד גבוהה של שירות מצד הצוות. הייתי ממליץ בחום לצאת אליו רק בעונה היבשה. אנחנו יצאנו ברטובה והיה בסדר. אם אתם יוצאים בעונה הרטובה, תהיו מוכנים לקחת את זה לאט ובאחריות. מדריכים מומלצים: אייבל, ג'ון, ואריק (מתלמד, אבל גבר רצח) אפשר לבקש אותם דרך החברה – Rwenzori trekking – +256774114499
    • טיפ: ביום של הפסגה, תבקשו להתחיל ללכת ב-6 בבוקר. זה יום של 12 שעות הליכה ואם לא רוצים להיכנס לחושך. המדריכים יגידו לכם שזה 10 שעות, אבל הם שוכחים שאתם לא האנס שמטפס על הרים מגיל 5.