מיאנמר (בורמה) טיול תרמילאים – סיפור דרך מפורט מאוד על חודש במדינה

יש עשרות סיפורי דרך שעזרו לי מאוד לתכנן את המסלול במיאנמר, והנה אחד שלי בעונה הגשומה מאוד. החודשים שטיילתי בהם יולי-אוגוסט הטיול הוא הוא פחות שגרתי ולא כולל טרקים אלא רובו התנדבות ומדיטציה.

אורך הטיול כ-28 ימים. הגעתי בשיא העונה הגשומה לבורמה כלומר לא בעונה בכלל, בעיני היתרונות רבים על החסרונות. למרות הגשם בדרום לא מאפשר כל כך לטבול עם בגד ים במים אבל ממש אפשר לעשות את כל האטרקציות פשוט עם מעיל גשם 🙂 והכל ירוק ויפייפה!

בצפון בכלל לא מרגישים הבדל. שמיים כחולים עם עננים והשמש זורחת רוב היום, לפעמים יכול "לבאס" שקיעות. עדיין מדהים.

הכל זול יותר ומרגיש אותנטי יותר כי פשוט ההוסטלים כמעט ריקים מאדם וזה רק אתם והבורמזים המהממים והאדיבים (אלא אם כן אתם הולכים לאוסטלו בלו – רשת הוסטלים שכולם הולכים אליה למרות שהיא לא זולה).

הגעתי אחרי 5 חודשים של טיול אז הרשתי לעצמי לוותר על מקומות שחשבתי שפחות ילהיבו אותי והקדשתי מספר ימים להתנדבות אז כמובן שכדאי לכם להצליב מידע ולחפש עוד מקומות מיוחדים שלא מופיעים כאן בסיפור…

כל אחד ומה שהוא מתחבר אליו 🙂 בנוסף אין פה מידע על אוכל – אכלתי כמעט רק בדוכני רחוב מקומיים ומסעדות שמעמידות סירים בחוץ – הכיייי טעים שיש!

*מבחינתי טיול תרמילאים בבורמה עדיף לעשות בעונה הפחות תיירותית.

טיול תרמילאים בבורמה – מידע חשוב:

ויזה לבורמה

עושים עצמאית באינטרנט, המחיר הוא 50 דולר, הגיע תוך שעתיים למייל. הדפסתי בבית חב"ד. evisa.moip.gov.mm

כסף

בתקופה של הטיול: 1000 צ'אט – כנראה השטר הכי שכיח – 2.5 שקל. ככה היה לי נוח לחשב. נכתב בכמה מקומות שקראתי שאפשר לשלם בדולרים אבל זה לא תמיד נכון… הכל פה זול ממש! קניות בסופר, מסעדות מקומיות ונסיעות. הלינה יקרה אם אתם מחפשים מים חמים או מזגן.

ממליצה לא להזמין מראש בבוקינג אלא להגיע למקום ולחפש.. ככה גם אפשר לישון בזול! לדוגמא בפה-אן- Soe brothers בבוקינג עולים 18 דולר ובפועל כשהגעתי ושאלתי הם אמרו 5.

סים

ממש פשוט. בכל פינה בערך תראו חנות של Telenor. הסים עצמו עולה 1500 צ'אט ואתם יכולים לבחור איזה חבילה שבא לכם.. לקחתי חבילה של 4 ג'יגה שתסגור אותי לחודש שלם ושילמתי 7,500 נוספים. בדיעבד הייתי עושה סים אחר כי בכפרים מרוחקים הקליטה לא טובה.

מזג אוויר ביולי – אוגוסט

לא להקשיב לגוגל… כל תחזית שהוא אי פעם נתן הייתה שגויה לגמרי. תחיו מהיום למחר.. בימים גשומים עשיתי טיולי יום רגליים עם מטריה,טוקטוק, אופנוע ומעיל גשם עד הרגליים. ממש אפשרי ולא פוגע בכיף!! רק לפעמים בתצפיות והנוף.

Maps.me:

באמת אפליקציה אליפות. היא מעולה לנקודות תצפית, אטרקציות מיוחדות ושבילי עפר. יש לפעמים קצת טעויות אבל לא משהו שמחרבש לכם את היום.מבוססת על עדכונים של אנשים ואם יש מקום שנסגר כביש שנחסם זה לרוב יהיה מעודכן

תחבורה ציבורית

ברגע שהבנתי שתחב"צ (אוטובוסים מקומיים) זה סופר זול והאמת גם ממש לא נורא (עד שלוש שעות נסיעה) זה הוזיל לי משמעותית את ההתניידות ממקום למקום. זאת חוויה בפני עצמה ותמיד פוגשים אנשים נחמדים על האוטובוס שישמחו לדבר איתכם.

ממליצה רק לא לאכול משהו כבד לפני נסיעה כזאת כי אפילו המקומיים מקיאים לפעמים. תנסו! זו חוויה ואני אישית ממש נהנתי ממנה.

לגבי סליפרים – אני אישית העדפתי לשלם קצת יותר לרמה גבוהה עם חוויית VIP וזה באמת משפר פלאים את הנסיעה ואת השינה בלילה.

קצת מילים (בערך):

• הכל טוב- Kaunde
  • אוכל- Saa

מעבר גבול:

הגעתי מתאילנד קרקרעית (בנגקוק). אוטובוס לילה (סליפר) שיוצא מהתחנה המרכזית בשעה 22:20 ומגיע ב-6 וחצי ל-Maesod. סגרתי סליפר בדקה 99 (הסוכנות בקוואסן) ב-650 באט. זה כולל איסוף בשעה 20:00 במיני ואן מהסוכנות (40 דקות נסיעה) ואת הסליפר עצמו.

מה שנחמד זה שמישהו דואג ללוות אותך. מאמינה שאפשר להגיע לתחנה לבד ולקנות כרטיס וזה יוצא זול יותר, מגיעים למרכזית ב-Mesod ותופסים טוקטוק ב-50 בהאט למעבר עצמו. 10 דקות נסיעה.

במעבר התהליך פשוט, מכוינים אתכם לאן ללכת… חוצים את הגשר עם כל הציוד, מתקתקים את הטפסיידה והופ אתם בבורמה!

האמת שפשוט הלכתי קצת ונהג ואן שאל אותי אם אני רוצה לבוא לפה-אן ב-250 בהט. אמרתי סבבה ולא ניסיתי להתמקח. הייתי לגמרי לבד! אם כבר יש לכם צ'אטים זה יעלה 10,000, 4 שעות נסיעה.

*אפשר לעשות צ'יינג במלא מקומות. הבנקים נפתחים רק ב-9:00. תשאירו את התיקים אצל הנהג תסתובבו ותבדקו מה השער הכי טוב. אני אישית החלפתי בפה-אן.

המסלול המלא – טיול תרמילאים בבורמה:

המסלול שלי כלל שבועיים טיול ושבועיים התנדבות ומדיטציה ככה שזה סיפור דרך שלא יתאים לכל אחד ולא כולל שום טרק. ממליצה לכם לאתגר את עצמכם בדברים חדשים.

פה-אן (3)> באגו(2)> יאנגון(1)>התנדבות (9)> רטריט מדיטציה בהר פופה(5) > באגאן(2)> אינלה לייק (2) > סיפו (2)> יום שלם נסיעה ברכבת> מנדליי(1) וטיסה לבנגקוק!

Hpa An: שלושה ימים.

לינה:
לילה ראשון עשיתי בגלקסי מוטל – אחרי המלצות חוזרות ונשנות אני מבינה למה ישנים שם..חדר מפנק מאוד עם מזגן וכו כולל אחלה ארוחת בוקר (מקומית). מעבר לזה קים והמשפחה שלה פשוט מקסימים ועוזרים מאוד. היא עשתה לי צ'יינג מדולרים לצ'אטים (כל הבנקים היו סגורים היה שישי), כיוונה אותי לעשות סים מקומי ועזרה לי לתכנן את המסלול במערות עם הטוסטוס.

אבל, לתרמילאית לבד חדר ב 26,000 צ'אט זה ממש יקר! לא יכולתי לבטל בגלל ההזמנה מראש בבוקינג אז לילה אחרי זה פשוט עברתי ל-Soe brothers. מרחק הליכה ו-6,500 צ'אט ללילה (יחי ההבדל הקטן!). אמנם רק מאוור ושירותים משותפים אבל מה צריך יותר מזה תגידו לי? סגרתי 2 לילות במקום ולקחתי מהם טוסטוס 7,000 ליום. יש גם בפחות בהמשך הרחוב.

איפה מסתובבים?
בעקרון אפשר לצאת לסיור מאורגן עם טוקטוק אבל צריך כמה אנשים בשביל זה או לשלם הרבה בתור יחיד(: בהוסטל יגידו לכם הכללל.
אני אישית העדפתי לקחת טוסטוס ב7,000 ליום שלם מבוקר עד ערב ולדקור נקודות.

המקומות השווים בעיני הם:

1. מערת Saadan – מערה מדהימה מדהימה. הגעתי אליה בגשם והיא היתה מוצפת מים. לחצות אותה יחפה כשהכל מסביב מטפטף ורואים את ההתהוות של נטיפים וזקיפים היתה חוויה מיוחדת מאוד. בסוף ה"מסלול" של המערה יש אופציה לשיט באגם שמחזיר אתכם לנקודה שבה התחלתם. היו סירות אבל לא היתה נפש חיה שתציע לי סיור… כנראה לא עובדים בגשם (: פשוט חוזרים את המערה צ'יק צ'ק. כנראה שביום שמשי זה יהיה מושלם.
  2. Buddha valley – אם ממשיכים בכביש הראשי ולא פונים למערת סאדאן באיזשהו שלב תתגלה משמאלכם חורשה מלאה באינספור בודההות זהות שפזורות על מתחם עצום.. אפשר ללכת לאיבוד בפנים. יש 2 בריכות שאפשר לשחות בהן עם מים זורמים !מדהים!
  3. פגודת Kayuk ka – פגודה מיוחדת מאוד. אי קטן באמצע אגם שעליו מנזר ופגודה בקצה מצוק סלעים בודד- אפשר לעלות והנוף יפייפהם. בנוסף יש עוד פגודה גדולה בבניה. הגעתי ביום שבת בדיוק באמצע תפילה והיה פשוט קסום.. ילדים לקחו אותי והסבירו לי בפנטומימה מה לעשות ואיך. חמודים הם ממש מאמינים שאין עוד מלבדו (בודהה)!
  4. Kaw Ka Taung cave – מתחם יפייפה עם פגודה ופסלי בודהה מרשימים. הכל צבעוני ויפה והמים תכולים מהממים! אם ממשיכים. עוד קצת בתוך המתחם יש בריכת שחייה יפייפיה. (לצערי היה גשם).
  5. הר זווגבין – המליצו לי לא לטפס אליו כשכלכך גשום כי הכל מדרגות מחליקות. לא ניסיתי. יש מנזר בקצה.
  6. גני Lumbini – לא היתי אבל שמעתי שיפה שם.
  7. יש כמה מערות נחמדות מאוד בצד השני של הנהר.. (מופיע במפס מי) לא התרגשתי. וגבעה לראות עליה שקיעה אבל לא היתה שקיעה מרוב עננים בימים שהיתי פה.

יום טיול למוולאמין – Mawlamyine

** אוטובוס מהכיכר המרכזית (ליד הגסטהאוס) ב-1200 צ'אט לכיוון יוצא כל שעה עגולה החל מ-6:00. תגיעו כמה דקות לפני שלא תפספסו. אחרון חזור יוצא ב-16:00.

מה באים לראות?
עיר גדולה שנתקעה בעבר עם מבנים בריטים מתקופת הקולוניאליזם. מאוד לא מתויירת ויושבת על הצטלבות נחלים. כשעולים לנקודה גבוהה הנוף יפייפה.
בדיעבד הייתי משקיעה פה גם לילה ולוקחת טוסטוס כי העיר גדולה ונראה שיש הרבה מה לראות!
מחוץ לעיר על הרכס:

1. הבודהה השוכב הגדול בעולם- Reclining buddha- נסיעה של 16 ק"מ. 8000 צ'אט הלוך חזור עם טוקטוק ונהג שיודע אנגלית ולהסביר קצת. אפשר להשכיר אופנוע ב-10,000 ובטוח אפשר להתמקח יותר טוב ממני (:

זה פשוט איזור גדול מלא בבודהות גדולות ומגוונות אבל השיא זה הבודדהה השוכב, זה באמת מרשים! בתוכו יש מפלס של 3 קומות עם מוזיאון פסלים שמספר על ההסטוריה הבורמזית (הכל כתוב בבורמזית) ובעיקר על הבודהיזם עם כל מיני תוספות של מלכים חוטאים וגהנום ולא יודעת מה. הצטרפתי לקבוצה של גן ילדים (2-6) ודיי נחרדתי שהם רואים מיצגים כאלה בגיל כלכך צעיר. בהחלט חוויה!

3 ק"מ ממנו יש את Kayuk ta lone mountain. מצוק גבוה שיש עליו כמה סטופות ופגודה. אפשר לעלות במדרגות והנוף טירוף!

בתוך העיר:

• נקודת תצפית באמצע העיר – עולים הרבה מדרגות והנוף עירוני אבל גם קצת טבע.
  • Phetan strret – רחוב שלם של מקדשים ופגודות.

יש שווקים, נהר גדול וכנראה עוד כל מיני דברים שלא הספקתי לראות אבל ראיתי במפה או לאורך הנסיעה. אוטובוס אחרון לפה אן יצא ב-16:00.

נסיעה מפה-אן לבאגו. 5000 צ'אט דרך ההוסטל. אחלה אוטובוס. 5 שעות. יש כמה בבוקר, אחד ב-13:00 והשאר בלילה.

Bago (שני לילות)

עיר מקסימה! תקועה איפשהו בין ישן לחדש. מצד אחד יש אנשי ממשלה עם בתים מפוארים ומספר מכוניות ומולם יש בתי במבוק רעועים עם סכך. כולם מקסימים וישמחו לדבר איתכם פוליטיקה ודת. החכמתי כאן ממש!

לינה: San Francisco guesthouse
11,000 צ'אט ללילה. מיטה זוגית, מים קרים ומאוורר. מנוהל ע"י שתי אחיות בלבוסטות שחבל על הזמן. עוזרות ומפנקות תמיד וישמחו לענות עך כל שאלה (חפרתי להן בהקשר ההסטורי). ממוקם על הכביש הראשי, איזור ממש אסטרטגי- שוק מקומי מעבר לכביש.

אטרקציות:

לשכור טוסטוס ב-8,000 או שבעלת ההוסטל תרכיב אתכם (באותו מחיר) ל:

1. Shemawdaw – סטופה ענקית מוזהבת-הכי גבוהה במיאנמר. בנות לא יכולות להכנס לסטופה עצמה פנימה.
  2. Shwe tha kyaung pagoda – בודהה גדולה שוכבת עם סיפור האגדה מפוסל עליה. מוקפת שוק ודוכני מזכרות.
  3. בודדהות 4 רוחות השמיים. וואלה יפה! נמצא מחוץ לבאגו ובין הכפרים הכי אותנטיים שראיתי (ועניים). אכלתי ארוחת בוקר הודית באיזה דוכן במבוקת
  4. ארמון המלך העתיק (פתוח מ-9:30 עד 16:30) בפנים יש מוזיאון.

חינם אין כסף:

5. הבודהה השוכבת החדשה (ליד הקודמת הישנה).
6. מערה עם 64 בודדהות (לא משהו).
5.Hintha gon pagoda- לא בודהיזם! פגודה של אנשי המון שמאמינים ברוח.. ברווזי (?) זהב.
7. מקדש/מנזר הנחש- נחש אמיתי עצום שמאמינים בכוחות שלו ובאים להתפלל אליו (אנשי המון).
והגענו לעוד כמה מקומות שבעיני ממש אפשר לדלג עליהם… יש פה אינספור סטופות ומקדשים.

יום טיול ל-Golden rock:

זאת ממש עלייה לרגל שדורשת זמן! עשיתי את כולה בגשם זלעפות וזאת חוויה לכל החיים!! אבל!!! ממליצה ללכת רק ביום שמשי אחרת לא נהנים מכל מה שיש למקום להציע. ממש אל תלכו ביום מעונן או גשום תאמינו לי. אוטובוס ראשון לכיוון יוצא ב7 ואחרון משם יוצא ב-18:00.

8000 צאט לכיוון:

המחיר של הכרטיס מהגסטהאוס (6000) כולל הקפצה מהגסטהאוס למרכזית- אוטובוס לצ'ייטו Kyaikto- וטוקטוק לכפר שנקרא Kinpun ממנו יוצאות משאיות להר עצמו ב-2000 צאט לכיוון. אין דרך אחרת לעלות אלא אם כן אתם עולים ברגל 11 ק"מ של כביש סלול.
משאית לא תצא עד שתיהיה מלאה לגמרי (40 איש) וזה יכול לקחת זמן (במיוחד כשגשום).

האתר עצמו מיוחד נורא!!! יש רכבל אם רוצים שעולה למעלה ונפרש לפניכם נוף אני מנחשת שמטריף כי ההר גבוה. לי היו רק עננים. תיירים משלמים 10,000 כניסה (יקר נורא) לאיזור הפגודה. מוקד עלייה לרגל של אלפי מקומיים ואחד האתרים הקדושים ביותר לבודהיזם. פגודה יפייפיה שניצבת על גבי סלע עצום מצופה עלי זהב. עפ"י האמונה הסלע ניצב באיזון מושלם על פני תהום ולא נופל רק בזכות שערה אחת מראשו של בודהה שמחזיקה אותו.

הדרך חזור היא בדיוק כמו ההלוך.

נסיעה לינגון- רק שעתיים באוטובוס מקומי. 1000 צאט. תופסים אותו על הדרך בכביש מול ההוסטל. מהתחנה המרכזית בינגון עולים על קו 36 או מיניבוס לפגודת Sule.

ינגון!

האמת שהעיר עצמה פחות עניינה אותי והגעתי בעיקר בשביל התנדבות במנזר. אז עשיתי לילה אחד בOnce in yangon שכולם ממליצים עליו וממש בצדק והמשכתי הלאה להתנדבות בThawbara center, דרומית לינגון.

מה שהספקתי לעשות זה בעיקר לאכול אוכל מצויין ברחוב וללכת ל:

• פגודת Shwagadon- באמת מרשימה אבל בגלל שהייתי בבאגו וזה היה אותו דבר רק יותר גדול לא התרגשתי ובגלל זה גם לא הלכתי ל-Sule
  • פארק שעשועים נטוש שנחמד להסתובב בו נראה קצת גמו התחלה של סרט אימה (אפשר לעלות על שאריות רכבת ההרים).
  • הפארק שלא הלכתי אליו בגלל הגשם.
  • בית הכנסת (מרחק הליכה מההוסטל) פתוח רק מ-9 עד 12. נחמד נורא פשוט לקפוץ על הדרך לאנשהו. אחרי שעזבתי נפתח בית חבד חדש בינגון!! הרב נמצר בקבוצת וואטסאפ ואפשר ליצור איתו קשר.
  • שוק הטקסטיל ברחוב 25. יש גם בגדים במתחם המקורה ועל הרחוב. אני אישית קניתי בדים ותפרתי איתם כל מיני דברים אצל תופרת (מחירים ממש מצחיקים-1000-5000 צ'אט).

נסיעה לThabarwa center – מהכביש הראשי של ההוסטל לוקחים קו 57 עד לרחוב 51 (התחנה בהצטלבות עם רחוב 10). 100200 צ'אט, 10 דקות נסיעה. משם לוקחים קו 31 למקום שנקרא Thabarwa yeiktha (תחנה ליד המרכז) יורדים והולכים ברגל! 200 צ'אט- 50 דקות נסיעה (ייקח לכם יותר זמן בשעות העומס).

Thabarwa center
הדרך הכי טובה בעיני לחוות את חיי המקומיים (בורמה מדורגת מקום 11 במדינות הכי עניות בעולם..) למדתי המון בימים האלה ואני באמת ממליצה לכל אחד לבוא ולתת מעצמו בטיול שבו אנחנו רק מקבלים. יש כלכך הרבה אנשים שצריכים עזרה אז למה לא בעצם?
קודם כל יש להם אתר רשמי ותוכלו לעיין בו בזמנכם הפנוי ולהתרשם: http://www.thabarwa.org

שנית, המרכז הזה הוא עולם ומלואו, מאוד מגוון ולכל אדם תיהיה בו חוויה אינדיבידואלית. יש כאלה שנשארים שבועות, חודשים ואפילו מעל שנה ויש כאלה שעוזבים לאחר יומיים-שלושה. ממליצה פשוט להגיע, לנסות ולחוות ולהמשיך הלאה מתי שתרגישו מיצוי.

המרכז הוא מן כפר קטן ובו משתכנות משפחות עניותיתומים חולים פיזית ונפשית ואנשים שפשוט אין להם לאן ללכת. המרכז פתוח לכל אדם באשר הוא, בחינם, והוא מופעל ע"י נזירים ונזירות.

לוז סטנדרטי של יום כולל 2 פעילות התנדבות- אחת בשעות הבוקר והשניה בשעות הצהריים. ההתנדבויות שונות ומגוונות- איסוף אוכל ותרומות עם הנזירים בינגון הקרובה, טיפול וחבישת פצועים בביה"ח במרכז, פיזותרפיה, שטיפת קשישים, הרקדה בבית החולים, לימוד אנגלית ועוד ועוד..

יש גם פרוייקטים אישיים למי שיש רעיון ויכולת.. בסוף כל יום מתקיימת ישיבת צוות של כל המתנדבים וחלוקת משימות ליום למחרת. בנוסף, יש כל ערב שיעור בורמזית ושיעור מדיטציה לכל מי שמעוניין להצטרף.
היו כאן פוסטים קודמים עם לו"ז מפורט יותר.. בעיני זה לא באמת משנה כי השעות משתנות כל הזמן.

מגורים משותפים בחינם (בנים ובנות בקומות נפרדות), ארוחות מקומיות בחדר האוכל שנאספו מהתרומות והבישולים בכפר מוגשות גם הן בחינם.  יש חנויות סופר זולות בכפר ואפשר לקנות נשנושים ואוכל גם שם. (רק מקומי).

נקודות חשובות:

1. איו צורך בהתחייבות למקום.
  2. אפשר פשוט להגיע עם התיקים ביום בהיר אחד- לפני השעה 17:00 כי זו השעה של סיור ההכרות לחדשים. ולעזוב ברגע שתרצו.
  3. צריך להתלבש בצניעות אז ודאו שיש לכם גם בגדים מתאימים (בנות- ללא גופיות וגינסים קצרים).
  4. פעמיים בחודש מוציא המרכז אוטובוס לרטריט מדיטציה – ב-5 הימים האחרונים בסוף כל חודש ו-7 הימים הראשונים בתחילת כל חודש ואלה מתקיימים במקומות שונים במדינה. על זה כבר תבררו כשתגיעו אם זה מעניין אתכם ואתם רוצים להתנסות ואפשר גם לבדוק בפייסבוק של Thabarwaa, הם מפרסמים איוונטים. בעיני כדאי!!

אני אישית המשכתי לרטריט מדיטציה של 5 ימים בסוף החודש עם כמה חברים מהמרכז ובעיקר הרבה מקומיים למרגלות הר פופה. מקום מיוחד במינו! ממליצה ממש!! המרכז הוציא אוטובוס לילה חינמי.

רטריט מדיטציה:

אם רטריט מדיטציה מדבר אליכם ואתם מתחילים אני ממש ממליצה על הרטריט של Thabarwa center. זה שמתקיים בסוף החודש (כי אני מתחילה אז זה התאים לי יותר). אתם יכולים להרשם גם אתם לא מתנדבים שם לפני.. כמובן שגם לזה שמתקיים כל תחילת חודש ואורך 7 ימים.

אחד המורים, דובר אנגלית מצויינת, איש חכם, חייכן ונחמד ותמיד יעזור לכם בכל דבר שתבקשו. הוא כתב ספר לימוד מדיטציה מצויין באנגלית ותקבלו אותו מתנה בתחילת הרטריט.

תלמדו איתו והוא ילווה אתכם הלאה בחיים אם תבחרו לקחת אותו איתכם . חמישה ימים של רטריט שכולל לימוד בודהיזם, שיעורים בע"פ, זמן קריאת ספר, דיונים ויש כ-5 מדיטציות ביום- בזמנים שונים מ-15 דקות עד שעה.

חלק מהמדיטציות בהנחיית המורה באנגלית, חלק עם הקומיים וחלק רק עם דוברי האנגלית, חלק שקטות ועצמאיות, חלקן עם עיניים פקוחות סגורות הליכה עמידה ועוד. לומדים שאפשר למדוט באמת בכל מקום ובכל צורה. זה לא רטריט שקט. אפשר לדבר אחד עם השני להסתכל בעיניים להיות בטלפון וכו..

יום מתחיל ב-5 בבוקר ונגמר ב-21:00. תנאים מינימלים של מקומיים, הכל בחינם. חדר עם מיטת במבוק קשה (יביאו לכם שמיכות וכרית אם תצטרכו) ללא מאוורר ושירותים ומקלחת (דלי) בפנים. ואוכל מגוון מצויין וטעים!!! קפה תה ונשנושים תמיד זמינים בהישג יד ובחינם. אני אישית התאהבתי במקום..

הכל ירוק מסביב ויש שבילים ומערות שמובילים תמיד לעוד ועוד פגודות באמצע החורשות והגבעות הפזורות. הנוף התמידי שלכם הוא הפגודה הגדולה על הר פופה. משגע!!

הר פופה – הלכנו יחד היום הרביעי של הרטריט עם כל המקומיים לעשות שם מדיטציה. היה מדהים ומיוחד!!! הרבה מדרגות, מלא קופים והנוף מטריף.. ממליצה להגיע לפני השקיעה. המקום מתרוקן בשעות האלה ולתפוס את הנוף גם אחרי השקיעה עם האורות של הכפרים הפזורים זה נוף אחר לגמרי. ממה שהבנתי,אם מגיעים עצמאית- זה אופנוע או טוקטוק וסיור מאורגן מאחד ההוסטלים בבאגאן (שעה נסיעה)

ביום החמישי של הרטריט הלכנו להתנדבות בבית ספר בכפר הסמוך עם המורה. איכשהו במקום להיות שם שעה יצאנו למסע של 4 שעות בכפר המקומי. אחרי כמה שיחות עם המורה הבנתי שזה לא מקרי ובגלל שלא באים הרבה "פורינרים" לרטריטים האלה.

הם שמחים לנצל את השהות במרכז למעשים טובים נוספים "Good deeds" בפי הבודהיסטים כי זו פשוט דרך החיים שהם מאמינים בה. באיזור הזה הילדים לא םוגשים אנשים "זרים" ותיירים ואין מי שילמד אותם אנגלית כי אף אחד לא יודע. אם יוצא לכם להגיע- תבקשו ללמד שיעור אנגלית אחד! הם יצאו מגדרם מרוב אושר… וכמובן יהפכו את כל המערכת בשביל זה.

בסוף כל רטריט – אחרה"צ – מתקיים טקס חתימת הרטריט שאפשר לתרום בו כסף למקום (אפשר כל יום בלי קשר). ממליצה לתרום כי באמת חיים בחינם 5 ימים ומקבלים כלכך הרבה… ותאמינו לי שזה בטוח הולך רק למטרות טובות!!!

באגאן:

הגעתי תוך שעה עם אוטובוס ספיישל מהרטריט (20,000 על שלק והוספתי עוד 10 לנהג המקסים). פשוט נגמרו האוטובוסים והיה כבר לילה וממש התעקשתי להגיע באותו יום! אפשר גם להשאר עוד לילה ולצאת בבוקר עם טרמפ לתחנת אוטובוס ולקחת אוטובוס לבאגאן שאומרים שהוא עולה רק 2000 צ'אט. בגלל שהגעתי מאוחר ונגמרו האוטובוסים לא עצרו אותנו בנקודת ביקורת ופשוט נכנסתי בלי לשלם את הכרטיס שעולה 25,000.

לינה:

מקום מפנק במיוחד ב – New bagan!! לאוהבי השקט והרצון להתרחק מדורמס רועשים. 13,500 צ'אט ללילה ב prince crown hotel. כולל ארוחת בוקר מדהימה! האמת שפשוט חיפשתי מקום זול בבוקינג וזה היה הכי זול שפנוי. לא ציפיתי לקבלת פנים הזאת אבל זה מלון ברמה גבוהה! 4 כוכבים, מגבת לחה לפנים ולימונדה בכניסה ומישהו שייקח לכם את התיקים. זה היה הזוי לגמרי, במיוחד אחרי שבועיים עם מקומיים. הדורמס מפנק במיוחד! 6 מיטות פרטיות נוחות ונעימות, מזגן, אמבטיה חמה, דוש ובמקרה גם הייתי לגמרי לבד אז קיבלתי חדר פרטי (מראה לי לרוב המלון לא מאוייש כי הוא יוקרתי)!!

אם אתם רוצים לצאת לחיי הלילה- זה מרחק של 7 דקות הליכה עד האוסטלו בלו וכל הברים והמסעדות מסביב.

המלון יכול לסגור בשבילכם E-bike שזה בעצם אופניים חשמליות שמחזיקות 45 ק"מ ב-5,000 צ'אט. זה מה שעשיתי כל היום- פשוט הסתובתתי עם הE-bike ועצרתי איפה שנראה לי נכון. לקחתי המלצות מהאוסטלו בלו על איזה פגודות מומלץ לטפס ואיפה לראות את הזריחהשקיעה. לקחתי מהם גם כרטיס של אחד התיירים שעזב.

סגרתי נסיעה דרך המלון לאינלה לייק- אוטובוס לילה VIP של חברת Rainbow. יוצא 22:00 ומגיע ב-7:00 בבוקר. קלאו ואינלה לייק זה אותו מחיר ולא תכננתי על הטרק. עלה 15,000. אין לי ספק שיש יותר זולים ואפשר למצוא בסוכנויות ברחוב אבל רציתי לוודא שאני אשן טוב בלילה הזה (: סליפר ברמה גבוהה.איכשהו בגלל תקלה הם שדרגו אותי לJJ express. הבנתי שעולה יותר לא יודעת כמה. חוויה!

אינלה לייק:

לינה: Bright hotel.

זול ושווה! מזגן, מים חמים וכולל ארוחת בוקר מפנקת!! סגרתי בבוקינג. מיטות קוביה נוחות וכיפיות. הגעתי ב-6 וחצי ונתנו לי ללכת לישון בלי בעיה ובלי תוספת. משםחה ממש מקסימה! משכירים אופניים במקום ב-1000 צ'אט.

סיור בסירה יעלה 5000 צ'אט אם אתם לבד. אם אתם חבורה תוכלו לסגור סירה ב-20,000 וזה יתחלק בין כולכם. על הרחוב אפשר למצוא כביסה ב-1500 צ'אט לקילו.
האוסטלו בלו מרחק של 5 דקות הליכה ואפשר פשוט ללכת להתפנן שם על הגג בערב עם בירה או קוקטייל נחמד. (בדקתי מחיר והוא עולה 11,000 ללילה).

יום ראשון:
לקחתי אופניים מההוסטל ב-1000 וחרשתי את האיזור של הגבעות. דקרתי נקודות במפס מי של פגודות שונות ובעיקר השתקעתי באיזור של היינות.
כל סביבת האגם פשוט יפייפיה והנוף שהחקלאות שלהם יוצרת נראה כמו מחוז טוסקנה באיטליה. היקב Red mountain מציע מרפסת יפה עם טעימות שונות של יין ובוטנים בצד ב-5,000 צ'אט. אפשר להסתובב שם בכיף ולשחק כדורגל עם הילדים במגרש דשא למטה. במרחק של קילומטר משם יש מסעדונת קטנה שומכרת גם היא יין ואחלה אוכל ונשנושים. מרפסת שפונה לצד של אגם קטן ומרפסת בצד השני שהיא פשוט מושלמת לשקיעה. סופר רומנטי!

יום שני:
סירה פרטית דרך ההוסטל עם עוד 3 חבר'ה. כל אחד שילם 5000 צ'אט ויצאנו לסיבוב מ-7 בבוקר עד 18:00 בערב כי פשוט רצינו לראות הכל! אתם תמיד יכולים לבדוק באוסטלו בלו מי יוצא. יש להם הרבה סיורים מאורגנים של 8-9 שעות והסירה תמיד תתחלק בין כמות האנשים שיוצאת לסיור (ביום שבדקתי לא היה אף אחד ואז משלמים 25 אלף לסירה לאדם אחד!)

לקחנו את המפה שמחלקים במרכז מידע לתייר וביקשנו מאיש הסירה שלנו שהתחנה הראשונה תיהיה בדרום האגם בכפר הקדרים שרוב האנשים לא מגיעים לשם ומשם נמשיך.

מדרום התחלנו לעלות ולשוט באגם ממזרח למערב בין הסדנאות השונות. נולי אריגה של משי והפקת בד מגבעולי לוטוס, תכשיטי כסף, נשות שבט הצ'אן (מרגיש קצת כמו גן חיות לא נעים), כל מיני פגודות שאני לא זוכרת איך קוראים להן כי לא היה משהו באמת מיוחד חוץ מפגודת החתולים הקופצים שפשוט יש שם מלא חתולים שקופצים בין חישוקים, איזשהי נקודת תצפית על כמה מאות של סטופות..

עלייה לגבעה ונוף יפייפה של 360 מעלות ועוד 2 שווקים שבעיני אין טעם להגיע אליהם בכלל.

נסיעת יום לסיפו- Hsipaw:

יוצאים ב-9 וחצי בבוקר ומגיעים ב-5. למה עדיף נסיעת בוקר? כי יש רק אוטובוס לילה אחד. זה אוטובוס מקומי שיוצא רק פעם אחת ביום ב3 וחצי בצהריים ומגיעים ב-9 בבוקר למחרת לסיפו. נשמע כמו נסיעה לא שפויה!!!

סגרתי דרך האוסטלו בלו כי הם היחידים שמציעים את הכרטיס הזה- 17000 למיניבוס. ישיבתי ליד הנהג ככה שנהנתי ממש… הנוף פשוט יפייפה!!! כולה מפותלת בעליות וירידות והמון צבע בעיניים. אם האוטובוס עושה את אותה הדרך אני מבינה למה זה לוקח כפול זמן ואין לי ספק שזאת נסיעה קשה!

סיפו:

עיירה קטנה ומקסימה שהרבה אמרו לי לוותר עליה כי אם אני לא עושה את הטרק של אינלה- סיפו, אין מה לעשות בה (: בכל זאת נסעתי, בעיקר בשביל "הרכבת המפורסמת" שנוסעת על הגשר השני הגבוה ביותר בעולם מסיפו למנדליי. לא עשיתי שום טרק אבל הגעתי למפלים ומעיינות חמים והיה פשוט מדהים! בעיני- לא לוותר.

לינה: Yee Shin hostel

חדר פרטי עם מרפסת ומאוורר, כולל אחלה של ארוחת בוקר! שירותים ומקלחת משותפים עם מים חמים. מביאים לכם מפה עם הגעתכם ומסבירים לכם על כל האטרקציות באיזור.

למי שרוצה לסגור טרקים- ממליצים על Mr. Bike. למי שרוצה לשתות שייק טוב- שילך ל-Mr. Shake, 2 דקות מההוסטל. ולמי שרוצה לאכול שקשוקה טחינה חציל על האש ושניצל ופירה שילך לMr. Popcorn. האמת שגם האוכל המקומי אצלו ממש טעים, אפשר להשכיר אופניים דרך ההוסטל אבל היה יום גשום נורא ככה ששכרנו טוקטוק כמה מהחבר'ה ב23,0000 לכל היום. מתחלק בין כמה שתהיו.

עצירות שעשינו:

1. השוק המרכזי – מדהים גדול וזול!! ממש ממליצה לשמור את כל הקניות של המתנות לכאן. פתוח מ5 בבוקר עד 16:00. יש הכל מהכל.
  2. מפל Nam hu nwe – שהוא בפועל שני מפלים שונים. יפייפה בקטע אחר!! אפשר להשאר שם שעות! שני מפלים גדולים ויפים. בשניהם יש בריכות סתלבט.
  3. מפל Nam tuk – כשתעברו בית קברות ותגיעו למזבלה עצומה עם מליון זבובים (באמת מליון לא צוחקת) תבינו שאתם במקום הנכון. הריח והטינופת ממש מרתיעים אבל אפשר לראות את המפל מרחוק. בערך חצי שעה הליכה בקצב איטי שנהנה מהנוף בדרך. מפל גבוהה ויפייפה והדרך אליו פשוט מהממת.
  4. מעיינות חמים – Nam oon hot spring. אפשר להגיע עם כלי רכבת רק עד מאין סכר מבטון עם מים רדודים. צריך לחצות את הסכר דרך המים, ולהמשיך ללכת על שביל עפר נגד כיוון הזרימה. באיזשהו שלב תראו את המעיין החם משמאלכם, תחום באבנים. אם אתם רוצים אפשר להמשיך ללכת בשביל עד שמגיעים מפל, מיני טרק(: מסומן במפס.
  5. כפר השאן – לא משהו מיוחד.. פשוט כפר שגרים בו אנשים שהם חצי סיניים. אפשר לעצור ולאכול צהריים שם אצל Mr. Wok.
  6. Nat monestry, maha nanda kantha – עצרנו בדרך אחרי שאכלנו אצל Mr. Popcorn, זה פשוט ממש קרוב. כנ"ל מה שמכונה "באגאן הקטנה". מקבץ קטן של מקדשים כמו בבאגאן ובודהה גדולה. מקום יפה. יש עץ שצומח מגג של מקדש- מראה ייחודי ויפייפה!
  7. ארמון השאן – אפשר להגיע בין 15:00 ל-17:00 ויקבלו אתכם באהבה. הרצאה ראשונה של -אשתו של אח של הנסיך האחרון שנעלם- מתחילה ב-15:00. אנחנו הגענו ב16:00 ושמעהץנו את הסיפור מהתחלה. האמת, סיפור מרתק! דונלנד (נצר לשושלת נסיכות מקומית) ואשתו מספרים על החיים כמשפחת "אצולה" בורמזית.

השלטון הבריטי והשתלטות הצבא המקומי על המדינה. יש להם חיבה מיוחדת לישראלים בזכות דוד בן גוריון, אז אם תגידו שאתם מישראל מההתחלה הם יפלפלו את הסיפור עם עובדות מעניינות על הקשר בין ישראל לברומה. מומלץ להשאיר טיפ בסוף ולמי שיש ברשותו 10,000 צאט לבזבז- ממליצה לקנות את הספר!

הרכבת נמצאת 10 דקות הליכה מההוסטל והיא אמורה לצאת ב9 בבוקר לכיוון מנדליי (עם עצירה בפין או לין למי שרוצה לרדת שם). נסיעה למנדליי תעלה 3950 ב Upper class, חד משמעית עדיף ממושב רגיל, ותיקח 12 שעות! כןכן זה לא שפוי במיוחד כשנסיעה באוטובוס לוקחת רק 6 שעות אבל הנוף והחוויה לגמרי שווים את זה!

זאת הנסיעה הכי יפה שהייתי בה, במיוחד כשהחלונות של הרכבת פתוחים לרווחה והפרפרים נכנסים לכם לקרון (גם החרגולים והגוקים). תבקשו לשבת בצד ימין זה הצד עם הנוף היותר יפה! במיוחד כשחוצים את הגשר. במהלך הנסיעה, בגלל שהיה גשום, חלק מהדרך בין פין או לין למנדליי הוצפה ועשו עצירה של שעתיים בפין או לין כדי לחכות שיטפלו בבעיה (מגיעים לשם אחרי 6 שעות ברכבת).

העדפתי לא להגיע למנדליי ב-11 בלילה אז לקחתי מונית ישירות להוסטל ב-6000 צאט. מי שרוצה יש גם פיק אפ (מן טנדר טוקטוק כזה) ב-2000 עם עצירות בכפרים שבדרך.

מנדליי:

עיר גדולה וסואנת, תמיד חם בה נורא היא ממש אוצר אם יודעים לאן ללכת!  היא עדיפה בעיני על ינגון. כשמתרחקים ממרכז העיר מגלים מקומות מופלאים. Royal yardanarbon hotel 6600 צ'אט ללילה. דורמס עם מזגן ומים חמים במקלחת. פשוט הכי זול שמצאתי ובמקרה גם היו שם מלא תרמילאים. ארוחת בוקר מפנקת וטעימה!!

מה עושים?

שוכרים נהג טוקטוק ועוברים בין מלא מקומות, יש גם סיורים שההוסטלים מארגנים. לא סגורה על מחירים כי אני אישית נסעתי עם חברים מקומיים למקומות שווים אז הנה ההמלצות של מה שעשינו:

1. גשר U-bein – גשר ארוך שחוצה נהר גדול. פעם הגשר היה מפורסם בזכות זנ שלא היו בו ברגים והוא היה מוחזק רק בעזרת הקורות. היום הוא מתוחזק ואים חשש לנפילה. מומלץ להגיע בזריחה או בשקיעה. יש מנזר פגודות ושוק שאפשר להסתובב בהם.
  2.  Bar ga yar monestry – בעיני אפשר לוותר. מנזר נטוש שכיום הוא מוזיאון. היווה את מקור. ההשראה לארמון המלך בבנגקוק אבל הוא. ממש לא מפואר ולא מתוחזק. קיבלתי הסבר מפורט על הפסלים והבודדהות השונים לאורך הזמן אז היתה למקום חשיבות עבורי. אם אין לכם מדריך בעיני אל תלכו.
  3. Sandar muni pagoda – פגודה יפייפיה!  במתחם יש מקדשים הרוסים כדוגמת באגאן, אגם קטן מוקף באמפי מרובע ספירלי לבן. הרבה מקןמיים ובעיקר מקומיות מגיעות לשם להצטלם עם בגדים מסורתיים צבעוניים ומטריות. יש שוק מקומי בפנים. צבעוני בעיניים. מאוד אהבתי את המקום.
  4. אגם Amarapura – אגם יפייפה! פגודות יפייפיות מקיפות אותו. אין לי מה להוסיף עליו, בעיני שווה ביקור.
  5. Kuthodaw pagoda, קרוב לארמון בתוך העיר. עשרות סטופות לבנות ופשוט יפה שם מאוד. יוצאות אחלה תמונות.
  6. הארמון במרכז העיר – ריבוע מוקף חפיר. מקום יפה להסתובב אבל אין שום דבר מיוחד.
  7. הבודהה העומדת הגדולה בעולם. רחוק אבל החבר'ה אומרים ששווה. בערך שעתיים נסיעה לעיירה שנקראת Monywa. יש עוד כל מיני נקודות תצפית על ההרים מסביב למנדליי כמובן עם עוד פגודות. יש את הsunset hill שלא ביקרתי אבל שמעתי שיפה לראות משם שקיעה ולע סימנתי איפה אנחנו היינו אבל זה היה יפייפה. לדעתי אפשר פשוט לבחור הר ולנסוע אליו. תמיד תיהיה אחלה נקודת תצפית.
  8. עוד שקיעה שווה ביום חם- מלון Hotel magic mandalay הוא מלון קצת מרוחק ממרכז העיר עם בריכה בקומה השישית ונוף יפייפה לשקיעה. אפשר להגיע רק לבריכה בלי להיות אורח במלון. לא ביקשו ממני תשלום ופשוט נכנסתי וביליתי שם כמה שעות אבל קניתי קוקטייל ונשנושים אז אולי זה נחשב דמי כניסה, ממש שווה וכדאי! יש איזשהו מס כניסה שהבנתי שצריך לשלם במנדליי לכניסה לאתרים 10,000. ממני אישית לא ביקשו כרטיס אבל אולי זה כי הייתי עם מקומיים.

לפעמים יש טיסות מאוד זולות ממנדליי לבנגקוק ובעיני חבל סתם לעשות מסלול מעגלי כשאפשר לנצל את הזמן ולסיים בצפון אז שווה שתבדקו!

לסיכום

כך תם ונשלם לו הביקור שלי בבורמה המהממת. לגמרי התאהבתי ונהנתי מאוד למרות העונה הגשומה! זה מקום לחזור אליו! מקווה שעזרתי עם הטיפים, בטוחה שתהנו!