טיול בסרביה 20 יום בזמן הקורונה מבלגרד דרך נובי סאד ועד אובץ

כשחיפשתי מידע על טיול בסרביה, מצאתי די מעט, אבל בכל פעם כשמצאתי, חשבתי לעצמי, איזה צדיקים אלו שמשקיעים מזמנם, כותבים ומעמיקים כדי שאחרים יוכלו להיעזר.

אז אמרתי לעצמי שאחרי הטיול שלנו אכתוב גם משהו מסודר, כי מגיע לעוד אנשים ליהנות מהמדינה היפה הזאת. חוץ מזה, כשאני קראתי את התכנים השונים, הרגשתי שאני לא מבינה מי נגד מי.

זה אותו נהר עם אותו השם? או שאלו כמה נהרות שונים? לנהר הזה פשוט מגיעים עם רכב? או שיש מסלול? מה נמצא ליד מה? כמה דברים אפשר להספייק לעשות באותו היום? וכו'… אז אנסה לעזור בזה בכתוב כאן.

אפתח ואומר שאנחנו טיילנו זוג, באיזור גיל ה-30 ללא ילדים והיה לנו לא מעט זמן (שלושה שבועות). נסענו בסוף ספטמבר, תחילת אוקטובר. לא הכל היה מדוייק כמובן, כך שלא כל מה שעשינו מומלץ ואציין את זה בפירוט עצמו. בנוסף מי שמתכנן טיול עם ילדים יהיו פה פחות אטרקציות תואמות.

יש לציין גם שאנחנו לא מהמתפנקים במלונות פאר ובמסעדות (טבעוניים). ההמלצות פה יתמקדו במוקדי עניין, טבע, הרים, ערים וטיולים.

מסלול טיול בסרביה שלושה שבועת

יום מס' 1 – בלגרד

היו לנו מעט סיבוכים עם הדירה שלנו בה. כך שהיום הראשון "בוזבז" על סידורים. בגדול כמעט לאורך כל הטיול ישנו בדירות. השיטה שלי היא לחפש בבוקינג דרך המפה שלהם. ככה רואים מיקום בעיר זה יהיה קרוב למרכז העיר + מחירים. כמובן חשוב לקרוא ביקורות לפני ההזמנה ולוודא שקיימים במקום הדברים החשובים לכם.

לרוב אנחנו ישנו בדירות שעולות בין 70₪-120₪ ללילה.
לגבי ​המרה – החלפנו 50$ בשדה ואת השאר בעיר. ​הצ'יינג' המומלץ​ עם השער הטוב ביותר נמצא קרוב ל-Max Mara ליד חנות Tiffany ברחוב הראשי Kneza Mihaila.

יום מס' 2 –  אגם אדה

נסענו מבלגרד ​לאגם אדה​ (Ada ciganlija).​ אגם יחסית קרוב לעיר, נסענו במונית שעלתה בערך 700 דינר בהלוך ובחזור באוטובוס (נעזרנו בגוגל מפס כדי למצוא את הקו המתאים). באדה יש מסעדות מסביב לאגם, פארק שאפשר לשכור אופניים ולהקיף אותו, גני שעשועים או סתם לרבוץ על "החוף". אנחנו אהבנו את המקום.

אחה"צ טיול במצודת בלגרד (Belgrade fortress). ​המצודה נמצאת בפאתי הפארק קאלמגדאן (Kalemegdan) שקרוב לרחוב הראשי. פארק מטופח עם דוכנים. מהמצודה יפה לראות את השקיעה.

בערב המשכנו למתחם Beton Hala מתחם של מסעדות על הטיילת, גם כן מרחק הליכה.

יום מס' 3 – בלגרד

עשינו ​סיור חינם​, כמו שיש בהרבה ערים אירופאיות שבסוף אתם משאירים טיפ למדריכ/ה. היה ממש מוצלח לטעמנו. למדריכה שלנו קראו ג'ואנה. בחרנו בסיור של המאה ה-20.

איזור כייפי להסתובבות נוסף הינו רחוב Skadarlija. ​איזור יפה, עם מוסיקה, מסעדות, אומנות. בעבר גרו בו האומנים העניים ולכן העיר לא השקיעה בו והוא לא שופץ. כיום הוא היחיד שנשאר עם ריצוף מקורי, יפה ואותנטי. אחה"צ הסתובבנו באיזור פחות מוכר של הדנובה, טיפה יותר צפוני, Dorcolski kej. השכונה הזאת בעבר הייתה שייכת ליהודים. נהנו מאוד מהברווזים, הברבורים והיופי.

יום מס' 4 – העיירה זימון

העיירה ליד בלגרד Zemun.​ אנחנו הלכנו ברגל. לא מומלץ. ארוך וחם. בחזור לקחנו מונית. את מרכז העיר לא תפספסו. מסעדות, פיאצה ומסעדות לאורך הנהר.
מומלץ לעלות למעלה לתצפית. (Gardos tower zemu) התצפית ב-Z.

יעדים נוספים בבלגרד שבהם לא ביקרנו וקיבלנו עליהם המלצות:

1. מגדל אוולה – מגדל שממנו רואים את העיר מלמעלה.
  2. כנסיית סנט סאבה.
  3. המוזיאון לאומנות מודרנית ומוזיאונים נוספים אחרים.
  4. בצד השני של הגדה של נהר סאווה, ישנם פאבים על סירות (לא שטות) ומועדונים.

* סימו לב שכולם לבושים מוקפד ואם תלכו עם כפכפים תרגישו את כל עיניי המקומיים עליכם ;( פופקורן לא יחסרו בשום שלב בבלגרד.

יום מס' 5 – נובי סאד שלושה ימים ושני לילות

נובי סאד (Novi Sad) צפונית לבלגרד כשעה נסיעה

קודם כל, לא לוותר. אנחנו התאהבנו ולכן חזרנו אליה בסוף הטיול. רחובות עם בתים צבעוניים. הרגשתי בסרט של וולט דיסני. האווירה שם מדהימה וכך גם האנשים. יש אפליקציה של העיר שמרכזת את כל האטרקציות והמקומות לראות שנקראת "I love novi sad".  הייתי ממליצה לכוון ל-City hall ​ומשם להסתובב ולשוטט.

יש בית כנסת יפה, כנסיות, תיאטרון, פארק וכמובן פטרובאראדין (Petrovaradin) מגדל השעון.
בפטרוודין יש האנגרים שהאומנים המקומיים קיבלו מהמדינה,עם נוף מטורף ואפשר להכנס אל חלקם ולצפות באמנות שלהם. כמובן שיש גם מסעדות עם נוף פנורמי מדהים.

*אני לא מפרטת על מוזיאונים וכו'… כי באמת מאוד קל להתמצא בעזרת האפליקציה כולל מפה ומיקומים (הכל ברגל).

יום מס' 7 – סבוטיצ'ה ופליץ

צפון סרביה – 75 דקות נסיעה מנובי סאד גבול הונגריה.

בדרך עוצרים ביקב יפהפה עם סיור וטעימות. הסיור והטעימות היו ממוצעים אבל המקום יפה מאוד. את המקום הקים מוסיקאי מקומי מפורסם, Zvonka Bogdana והציורים​ ​שעל היין הם שלו. האמת שנתקלנו ביינות האלו בלא מעט מקומות ברחבי סרביה, הם נחשבים וקיבלו ציון גובה באיזו תחרות בצרפת. (פחות מבינה בתחום) Winery Zvonko Bogdan.

יום מס' 8 – סבוטיצ'ה

נסיעה לאגם פליץ' (Palic Lake) המושלם. ​בפארק ניתן לשכור אופניים על סוגיהם השונים. ישנן מסעדות, ניתן לשוט בסירה ובעיקר לומר מלא פעמים "וואו". אם הייתם שואלים אותי, בדיעבד, הייתי ישנה שם ונוסעת משם לסבוטיצ'ה. אלא אם אתם אוהבים יותר את חיי העיר ולא לחזור משם בלילה עם האוטו וכו'… סבוטיצ'ה עצמה די קטנה. יש שם בית כנסת מרשים במיוחד, הכי יפה שראינו בסרביה. מרכז העיר יפה.

City Hall – המרכזי שבו גם התיאטרון, שוב ה​ Korzo ששם גם ישנה גלריה. רחוב ,Raichle Palace ו​המזרקה הכחולה​. הכל מאוד קרוב לא תוכלו לפספס כלום במרחקי הליכה קצרים. אנחנו צפינו בהצגת תיאטרון מקסימה בערב. בנוסף ישנו Flea market ​(שוק פשפשים) במרחק נסיעה קצרה, שבו לא היינו.

יום מס' 9 – פרושקה גורה

כשעה ארבעים נסיעה מסבוטיצ'ה נסיעה לפרושקה גורה (Fruška Gora).

​בדרך עצירה ב- Pacir Banja Geothermal Spa. מדובר בספא שהקטע שלו שיש לו אגם טבעי ורוד. המלצה שלי, אם חם תלכו אם קר, ותרו. האגם הורוד לא חם ובחוץ. החלק הפנימי של הספא, די עלוב וכמו מרחצאות חמים שאנחנו מכירים כבר. בפרושקה גורה יש מסלולים )שלא דומים לטארה(, מנזרים ויקבים. מה שנקרא, אין דחיפות, במיוחד למי שיש מעט ימים.

יום מס' 10 – בנג'ה בסטה

שלוש ורבע שעות נסיעה מתחילים להדרים.

אפתח ואומר שברוב המקומות קראתי שהישראלים ישנים ​בזלטיבור​ ומשם נוסעים ​לטארה​ ​ולאובץ​, אני לא ממש הבנתי את הסיבה. הנסיעות מאוד ארוכות וזלטיבור עצמה לא הלהיבה אותנו כלל וכלל.
ההמלצה שלי, לפצל לילות לאיזור טארה ולאיזור זלאטר/אובץ. אפרט למטה.

נוסעים ללינה בבאינה באשטה (Banja Basta). ​אני דמיינתי כפר נידח. מדובר בעיירה לא קטנה שיש בה די הכל. שם גם נמצא הבית הקטן על נהר הדרינה, שבטח לא מעט מכם ראיתם כבר את תמונתו המפורסמת. אליו ניתן להגיע בשיט בכל מיני דרכים או פשוט להביט בכמה הוא יפה. במרכז העיירה (יש רחוב אחד שסגור למכוניות והוא די המרכז Kneza Milana Obrenovica) יש "Tourist Information" שבו ניתן לקנות מפה של פארק טארה.

שם מפורט די בבירור אופציות הטרקים הקיימים, נקודות העניין והתצפיות. מפה כזאת עולה 200 דינר. מומלץ לקנות.

אני ממליצה לישון באיזור של Izvor Vrelo. לטעמי יפה שם יותר. שוב, במידה ולא חשובה לכם הנוחות של העיר.

יום מס' 11 – סייניץ וסניה בסטה

Banja Basta מתחילים בנסיעה לנהר Izvor Vrelo (רבע שעה נסיעה) מסלול קצרצר לאורך הנהר הקצר ביותר באירופה (365 מטר). בסופו יש גם מפל. אנחנו חיבבנו אותו מאוד.

משם המשכנו לתצפית המפורסמת Banjska stena (כ-40 דק' נסיעה). מגיעים עם האוטו כקילומטר עד התצפית ומשם ישנה הליכה של כקילומטר ביער לתצפית הבאמת מרשימה הזאת.
משם המשכנו בנסיעה לאגם Zaovine (כ-35 דק' נסיעה). גם עליו בעיקר תצפתנו ופחות הלכנו.

אחריו המשכנו לתצפית שעליה פחות שמעתי וקראתי בכתבות בעברית והיא יפהפייה. יש בה גם מעין בקתת עץ גבוהה שאליה מטפסים וממנה צופים בנוף הפנורמי וגם סוג של גשר מגניב עם מסגרות (תמונות מט).
התצפית נקראת Sjenic. חלק מהנסיעה עם הרכב בדרך עם לא מעט אבנים (סוג של חצץ) והליכה קצרצרה לתצפית. השלטים לא תמיד ברורים, הדבר היחיד שאני יכולה לייעץ זה כאשר ה-GPS כבר לא איתכם ואתם מתלבטים תמיד לפנות שמאלה.

יום מס' 12 – Banja Basta נסיעה למפלי Ladevac

מחנים ליד הכנסיה והולכים לאורך הנהר כאשר הוא מימינכם (מצד מערב) עד למפלים, כיוון דרום מערב, הלוך חזור. למעלה ישנו כמו מאגר מים בריאים למחלות עור, עיניים וכו'. המסלול הוא כ-2 ק"מ לכל כיוון. מומלץ ביותר. אנחנו הארכנו בטעות את המסלול קצת, אז זה מה שעשינו כל היום עם עוד כמה עצירות של התפעלות מהיופי מכל עבר. אפשר לגמרי להספיק עוד אטרקציות באותו היום. פשוט תסתכלו במפה מה בא לכם.

יום מס' 13 – זלטיבור

50 דק' נסיעה. בדרך עוצרים בכפר Drevengrad שיצר לכבוד הסרט "החיים הם נס" הבמאי אמיר Emir Kustunrica. אנחנו לא התלהבנו ממנו. הוא נחמד, אך מאוד קטן ואין הרבה מה לעשות שם. כמה חנויות מזכרות, מסעדות, גלריה שהייתה סגורה כשהגענו. ניתן לישון שם אם רוצים. הכניסה למקום עולה 250/350 (לא זוכרת במדויק) דינר לאדם.

משם המשכנו למערת Stopica. גם ממנה לא התפעלנו במיוחד, המים בבריכות יבשו כאשר היינו שם. אולי זאת אטרקציה נחמדה לחובבי המערות. גם לשם הכניסה עולה משהו באיזור 250/350 דינר. יש לשים לב לשילוט. הגוגל מפס מכוון למקום קרוב אך לא לנכון. יש שלט ברור לחניה מסודרת למערה שגם היא עולה כסף, לא יודעת לומר כמה, כי אנחנו חנינו איפה שגוגל אמר והלכנו המון ברגל.

משם המשכנו למקום הכי מוצלח באותו היום ובכללי מומלץ מאוד, יש להם אפילו תוכניה בעברית, זלאטיבור (Sirogojno) ​מוזיאון פתוח. גם שם הכניסה עולה בסביבות 100-300 דינר. בקתות אותנטיות של סרביה הישנה. המון חפצים ובעלי מלאכה אותנטיים, שמראים איך נראו החיים פעם. גם מסעדה אותנטית ישנה יש שם, גלריה, דוגמאות לכיתה, מחלבה, חנות טבק, מאפיה ועוד… לנים ​בזלטיבור

יום מס' 14 – זלטיבור נוסעים להר טורניק

בדרך עוצרים באגם Ribnicko. מחנים ליד, חוצים את הכביש ויורדים מספר צעדים לאגם. מומלצת שמיכת פיקניק ומשהו לנשנש. ממשיכים לפסגת ההר טורניק (Tornik). נסענו עם הרכב עד לפסגה.

נסיעה קצת קשה מבחינת תנאים וכרגיל הכביש צר. בעונה (כנראה עד סוף ספטמבר) יש למעלה מסעדה, רכבל, מגלשות הרים ועוד דרכים לעלות ולרדת מההר. אנחנו לא מצאנו שם הרבה עניין, מלבד הנוף מהפסגה כמובן.

יום מס' 15 – זלטיבור מפלי גוסטיליה

מפלי גוסטיליה (Gostilje) נמצאים באיזור של המערה והמוזיאון הפתוח, ככה שבתוכנית שלכם אולי שווה לשלב אותם שם. מדובר במסלול מאוד מאוד מסודר, שביל סלול. הכניסה עולה בסביבות ה-250 דינר. יורדים בדרך הנוחה והסלולה עם מדרגות למטה ועולים חזרה למעלה. יש למעלה גם גן שעשועים גדול. אנחנו היינו בראשון והיו לא מעט משפחות. אם אתם צריכים לסנן מקומות, היה אפשר לסנן אותו לטעמנו.

*פה אעצור ואומר שמרוב המקומות בזלטיבור לא התרשמנו. לכן, אם הייתי יכולה לתקן הייתי נוסעת ישר מאיזור טרה ללינה באיזור זלאטר/נובה וארוש. בדרך עוצרת במוזיאון הפתוח ובמפלים /במערה/בית הבמאי וישנה שם. משם הייתי נוסעת, אם תבחרו, למקומות בזלטיבור ביום אחד. זלטיבור מאוד תיירותית ואנחנו פחות התחברנו.

יום מס' 16- נובה וארוש

כ-50 דק' נסיעה נוסעים לכיוון זלטר/אובץ.

אנחנו ישנו בבקתה ליד נובה וארוש בכפר שנקרא Vilovi, בבקתה עם נוף טירוף. יש באיזור לא מעט וילות שלא נמצאות בבוקינג במיקומים מרהיבים, אפשר לראות אותם על המפה בגוגל מפס. בדרך עצרנו באגם קטנטן ויפה, שאנחנו אהבנו מאוד Tavnicko jezero. דרך אגב, Jezero זה אגם.

משם המשכנו לאגם של זלטר המרהיב שיש לו שני שמות: Zlatarsko jezero, Kokin brod. נראה שגם שם בעונה יש אקשן. משם תכננו להמשיך לאומגה Zip lajn Zlatar, אבל ירד גשם אז היא הייתה סגורה. באיזור הזה יש גם ​פארק חבלים​, ליד ​מלון פנורמה​, לא היינו, ושביל קצר שנקרא RH center Zlatar, גם שם לא היינו.

באותו היום עשינו מסלול קצר ומדהים. מפלים מרשימים שלא נגמרים Slapovi Sopotnica עם נוף פנורמי מרהיב. הדרך לשם לא קלה, מבחינת הכבישים והשילוט. הדרך מתחילה בגשר עץ רעוע, שלא היינו בטוחים אם רכב מסוגל לנסוע עליו בכלל ובהמשך הגוגל והשילוט לא תואם.

העצה שלי היא בכל פעם שישנה התלבטות לאן לפנות עם הרכב, התשובה תהיה להמשיך לטפס מעלה עד שתראו שלט ברור של החניה של המקום. שם מבחינת המסלול הרגלי זה כבר פשוט ומשולט. ניתן לעשות מסלול מעגלי או הלוך חזור.
בנוסף ניתן לבקר במוזיאון האמנות של נובה וארוש ולנסוע לפסגת ההר Golo brdo. (גם את שני אלו לא הספקנו).
*שילוט למפלים. ימינה זה למטה, שמאלה זה למעלה, תבחרו בשמאלה.

יום מס' 17 – Vilovi שטים ​באובץ

אנחנו הזמנו שיט דרך האתר Zlatar. יש שם מספר טלפון שהתכתבנו איתו דרך Viber. עלה לנו 1500 דינר לאדם. השיט יוצא מהסכר של נהר אובץ. קראתי בכמה מקומות שהשיט ארוך. אנחנו נהננו מהרוגע, השלווה והיופי של המקום ועבורנו זה לא היה ארוך. במקור (כשאין קורונה) נכנסים גם למערת הקרח, אנחנו לא זכינו. אבל זכינו לצפות בלא מעט מנשרי הקרח המפורסמים שחגו מעלינו. ובטיפוס לנקודת התצפית המפורסמת שממנה ניתן לראות את הפיתולים היפים של אובץ מלמעלה.

אנחנו שטנו עם עוד אנשים, שכנראה נרשמו מאותו המקום. בשייט היה די קר והעלייה לתצפית כרוכה בדרך חלקלקה ולא פשוטה. מומלצות נעליים תואמות.

ימים מס' 18 – 20 נובי סאד

חזרנו לנובי סאד אהובתינו להתפנקות במלון יותר פנסי על הדנובה (מעט רחוק מהעיר) עם ג'קוזי במרפסת הצופה אל הנהר. המשכו לשוטט בעיר. צפינו בעוד הצגה וראינו סרט. פעילויות שבימים אלו בישראל לא מותרות (ימי קורונה) ואליהן אנחנו מתגעגעים מאוד.

כמה נקודות נוספות:

• רכב. השכרנו מהארץ, באינטרנט מ-Hertz. הספיק לנו פרייבט.
  • סים. רכשנו ב-VIP בבלגרד. יש גם סניפים בנוביסאד, סבוטיצ'ה, ובאנג'ה בסטה. בכל מקרה ברוב המקומות יש WIFI, אז אין צורך בחבילה גדולה.
  • אנגלית. הצעירים לרוב יודעים. בערים הרוב יודעים ובהרים פחות.
  • מקומות לינה. אנחנו הזמנו את רוב מקומות הלינה לילה לפני דרך בוקינג, כך שאפשר היה לשמור על גמישות. זה היה נכון לתקופה הספציפית שהיינו ונכון לקורונה.
  • מזרח סרביה. לא היינו בכלל ונראה שגם שם לא חסר טבע מקומות כמו Stara planina.
  • זמנים. הטיול שלנו יחסית מרווח ואפשר לעשות אותו גם בפחות ימים.

לסיכום

סרביה מדהימה. אנשים מסבירי פנים, היא עוד לא מפותחת מאוד תיירותית בכל המקומות ואנחנו ראינו בכך דבר חיובי.