טיול בערב הסעודית – חוויה בלתי נשכחת ביעד מרהיב

לאחר שחזרתי מטיול בערב הסעודית הגיע זמן הסיכום.

דבר ראשון, נכון להיום (לפני הסכם השלום שיבוא) על מנת להגיע לסעודיה יש צורך בהחזקת דרכון זר, אלא אם כן אתם ערבים ישראלים שנוסעים למכה או באים למטרת עסקים (ממש כמו האמירויות של לפני).

המדינה לאט לאט מפתחת את התיירות, יש צורך בהגשת ויזה אלקטרונית לפני ההגעה ורישום כמחוסן, בנחיתה יש צורך בהורדת אפליקציה אשר נדרשים להציג בכל מקום על מנת להכנס (אירועי תרבות וספורט, קניונים, מלונות, מוזיאונים וכו').

החוויה שלי כתייר לא הייתה הכי קלה, לא כולם יודעים אנגלית אבל מסתדרים, לינה קיימת בצורה של מלונות יקרים או מלונות דירות זולים. יש בערים הגדולות אובר וקארים שזה מאוד שימושי ויחסית זול. אמצעי התחבורה העיקרי הוא ברכבים פרטיים, תחום התחבורה הציבורית בקושי קיים ומבחירה.

מהלך הטיול בערב הסעודית (צפון)

נחתתי בג'דה, במשך הסופ״ש הסתובבתי קצת בעיר הישנה, שער מכה, עברתי ליד תורן הדגל הגדול בעולם, המזרקה הגבוהה בעולם וכמובן שזכיתי לחוות את מירוץ הפורמולה 1 הראשון וההיסטורי שהממלכה מארחת.

לאחר מכן השכרתי רכב, כן עם דרכון בינלאומי שהופק בישראל, והתחלתי המסע הראשון שלי, לצפון.

נסעתי לאורך החוף והגעתי לאזור אומלוג', קניתי לפני כן בג'דה אוהל ושק שינה אבל ברגע שהקמתי את האוהל חייל ממשמר החופים אמר לי שזה אסור אבל לישון ברכב מותר, זה מה שקרה.

למחרת המשכתי צפונה ועצרתי בעיירת דייגים בשם 'דובה', שם זכיתי להכיר שני מקומיים שהזמינו אותי לארוחת דגים באופן מסורתי ערבי, על הרצפה.
בערב הגעתי לוואדי אל דיסה, שם בכניסה לשמורה במקרה פגשתי מדריך עם ג'יפ והתארחתי בקאמפ באמצע השמורה יחד איתו ואורחת נוספת.

אחרי ערב שכלל שלושה סוגי משקאות חמים ואירוח ערבי התעוררנו לבוקר שבו גיליתי את הנוף המדהים שסובב את הקאמפ.
יצאנו לסיבוב עם הג'יפ של המארח בשמורה.

בצהריים המשכתי בנסיעה לעיירה בשם אל אולה, שם ביליתי את הלילה. למחרת ביקרתי ואכלתי ארוחת בוקר בריזורט היוקרה הביטאס, אירוח מדהים של הצוות! לאחר מכן המשכתי לעבר מבנה המראה המשמש כאולם תערוכות ומופעים.

בצהריים עברתי בעיר הישנה של אל אולה וסיימתי באתר הארכיאולוגי של הגרה עם המבנים מתקופת הנבטיים.

בערב נסעתי ללילה במדינה ועברתי דרך העיירה חייבאר עם ההיסטוריה היהודית. בערב ביקרתי מחוץ לגבולות המסגד, המקום השני בחשיבותו לאיסלאם. בבוקר בזריחה ביקרתי שוב במסגד לפני הנסיעה הארוכה לג'דה להחזרת הרכב.

דרום ערב הסעודית

מג'דה טסתי לדרום המדינה, לחלק השני של המסע. נחתתי בשדה של אבהה והעברתי לילה בעיר.

למחרת נסעתי לנקודות תצפית על רכס ההרים 'אסיר' ועצרתי גם באתר מורשת עולמי בשם 'ריג'ל אלמה'. לאחר מכן המשכתי בנסיעה המהפנטת והלא קלה בכלל בעיקולים עד שהגעתי לעיירת החוף ג'יזאן.

לפני זריחה כבר הייתי בנמל הימי עם הרכב המושכר והצלחתי להעלות את הרכב למעבורת שמגיעה לאי פאראסאן.

ביליתי את היום בנסיעה לאורך החופים של האי, לטענת המקומיים זהו המלדיביים של סעודיה, לגמרי יש פוטנציאל, מחכה לראות מה יתפתח בעתיד באי.
התארחתי עם מקומיים בארוחת צהריים על רצפת מינמרקט מקומי וחזרתי לנמל לאחר מכן. חזרתי לג'יזאן במעבורת והמשכתי בנסיעה לכיוון ההרים, מאוד קרוב לגבול עם תימן לכפר בשם פייפא.

בוקר בפייפא, מולי הרי צפון תימן, ערפל מיסטי מציף את כל ההרים, נוף מדהים! אחרי התרשמות של הנוף וזמן לצילומים התחלתי בנסיעה הארוכה לנג'ראן.

המעקב המסתורי

בדרך לנג'ראן שמתי לב לרכבים שעוקבים אחריי, עוצרים כשאני עוצר ונוסעים ולא עוקפים, מאוד לא אופייני לתרבות הנסיעה הסעודית.
נזכרתי שגם אתמול ליווה אותי רכב בכניסה לפייפא, הייתי בטוח שזה רכב אבטחה מקומי ושם נגמר הסיפור.
לאחר כמה חילופי רכבים החלטתי לבדוק והנהג שבקושי דיבר אנגלית אמר לי שנשלחתי על ידי השגרירות שלי לאבטח, זרמתי איתו, חשדתי עדיין אבל זרמתי, בסה״כ רק נסעו אחריי.

לאחר 6 שעות נסיעה וחילופי 6 רכבים שונים לאורך הנסיעה הגעתי לנג'ראן, עיר עם עבר יהודי שלא מעט תמנים עלו משם דרך תימן לארץ ישראל.
לא מיותר לציין שכשהגעתי למלון התקשרתי לשגרירות ארה"ב ומהם נאמר שמטעם השגרירות אף אדם לא מלווה אותי, כאן קצת חששתי.

אחרי לילה בעיר קמתי ליום חקר העיר, כבר בלובי חיכה לי בחור סעודי חדש שכמובן עקב אחריי, לאחר נסיעה קצרה עצרתי בצד וביקשתי להבין מי ולמה. תשובתו הייתה שנשלח לאבטח אותי מטעם סעודיה, טוב, שיהיה.
הבחור היה שונה מקודמיו, הוא ליווה אותי יותר צמוד ואפילו הוביל כמה פעמים עם הרכב שלו לייעדים שאמרתי לו שאני נוסע לכיוונם, הרגשתי שהיה לי למדריך מקומי, היה נחמד.
ביקרתי במצודת אל אען, באתר ארכיולוגי עם הזכר ליהדות נג'ראן והסתובבתי עוד קצת בעיר.

לקראת הערב נסעתי לאבהה, החזרתי את הרכב והתכוננתי להעביר לילה בשדה לקראת טיסה ב-3 בבוקר. כבר בדרך לשדה קיבלתי הודעה שהטיסה נדחית ל-5 בבוקר, קצת באסה אבל יהיה טוב.
מסתבר שהייתה התרעת ירי טילים בליסטים של החות'ים על השדה וכל הלילה טיסות לא נחתו ואף חזרו מיעדם.
רק ב-6 בבוקר הצלחתי לצאת לכיוון ריאד הבירה.

בימים האחרונים שלי בממלכה ביליתי בפסטיבל המוזיקה המטורף והענק שהתרחש בריאד, חקרתי קצת את העיר ונחתי לפני החזרה לארץ.

שאלות נוספות מוזמנים לשאול בתגובות למטה להציץ באינסטגרם של בן ישי (ללחוץ כאן)  או בקבוצת הפייסבוק ״עזרה ראשונה לטיול המושלם בעולם״.