טיול באיחוד האמירויות ורואנדה – סאפרי מרהיב מול טכנולוגיה ועושר בכתבה אחת

טסנו זוג חברים בחודש אוקטובר לטיול משולב בין מדינה מתפחת לבין הפלא של האמרויות.

רואנדה:

באופן כללי, רואנדה היא מדינה שגודלה מעט יותר מישראל, יש בה מזג אויר נוח ברוב השנה, לא חם ולא קר. אין יתושים כמעט בכלל באזור קיגאלי (עיר הבירה) מאחר והעיר נמצאת בגובה 1300 מ'. שדה התעופה קטן מאוד, וכל תהליך היציאה הוא קצר מאוד כאשר אין צרות.

חוק השקיות:

ברואנדה אסור להשתמש בשקיות ולכן אם הם רואים מישהו יוצא עם שקית הם יבקשו ממנו להשאיר אותה שם במקרה הטוב, או לרוקן מכל המזוודה במקרה הפחות טוב. לכן מומלץ לא לצאת מהמטוס עם שקיות.

ספארי אקגרה:

סגרנו מראש מדריך ששמו אליאס (מומלץ בחום, פרטים בפרטי). הוא אסף אותנו משדה התעופה, ולקח אותנו לספארי אקגרה במרחק של 3 שעות נסיעה מקיגאלי. עשינו סיור של 5 שעות בספארי שהיה שווה כל רגע. אמנם מדובר בספארי בסיסי ולא גדול אבל למי שעוד לא היה בספארי זה מדהים! (זברות, אנטילופות, פילים, היפופוטמים, תנינים, צ'יטה (זכינו לראות), ואריות…לא ראינו לאחר מכן חזרנו לקיגאלי.

מאחר והיה לנו עוד כמה שעות להעביר עד הטיסה, ירדנו במלון LEMIGO, ונחנו במסעדה ובקבלה.

המלצה: לא להגיע לשדה התעופה מוקדם מדי. אנחנו טסנו ב-1 בבוקר, והגענו ב-23:00. השדה קטן ואין הרבה מה לעשות בו.

למי שרואנדה היא רק קונקשן בשבילו – זה היה יום קשוח במיוחד, מאחר ואחרי שש שעות טיסה, היינו ברכב במשך 13 שעות עם מעט עצירות, ומשם לעוד שש שעות טיסה, אז מי שמתכנן לעשות את זה כמונו, רק שיהיה מודע לכך.

קיגאלי:

*קיגאלי (Kigali) בירת רוואנדה

בחזור מדובאי, שוב היה לנו יום שלם בקיגאלי.

מאחר והיינו עם המזוודות, תכננו לקחת חדר במלון למהלך היום. העדפנו לא לסגור בבוקינג על מנת לנסות להוזיל את עלות החדר מאחר ומדובר רק למהלך היום.

לקחנו מונית למלונית שמצאנו בבוקינג, אבל בגלל שהגענו ב-7 בבוקר, לא היה אף אחד שפתח את השער אז נאלצנו לחפש לנו מקום אחר.

מצאנו מלון זול שביקש 20 דולר ללילה – החדר היה זול ובסיסי ביותר, לא הייתי מביא לשם את אשתי אבל, אבל נקי, שירותים נקיים, מקלחת, חשמל ואפילו וויפיי. (מלון – HOTELTECH) שמנו שם את המזוודות.

מוזיאון לזיכרון רצח העם, במרחק רבע שעה נסיעה – המוזיאון חינם, מעניין מאוד, ויפה מאוד.

משם נסענו לשוק קימירונוקו (Kimironko Market), השוק המקומי הגדול של קיגאלי. היינו בשוק 20 דק ומיצינו.

האוכלוסייה אמנם נחמדה, אבל מאחר והיינו הלבנים היחידים בשוק, לא נתנו לנו מנוח. השוק מחניק, ובחלק שבו מוכרים אוכל, הוא מפוצץ בזבובים. עם זאת, על מנת להבין את הלך הרוח של רואנדה, לדעתי השוק הוא מקום שבו ניתן לחוות את המציאות בצורה טובה. השוק הצפוף, האוכל והבגדים הפשוטים, כמויות של אנשים. מקום בו טכנולוגיה וקידמה מראים ניצוצות אך לא יותר מכך.

בהמשך היום, ביקרנו בבית חב"ד החדש של קיגאלי, הרב חיים ואשתו אירחו אותנו בצורה מופלאה. הגענו שלוש שעות מוקדם ממה שקבענו, והרב והרבנית קיבלו אותנו במאור פנים, והכינו לנו ארוחת מלכים.

בהזדמנות זו נודה להם על האירוח החם.

בעקבות המלצתו של השליח חב"ד, מיהרנו בשקיעה למלון Grand hotel ubumewe שם עלינו למסעדה הממוקמת בגג המלון (קומה 11) שצופה על פני כל העיר ומעבר- מקום מדהים להעביר בו את שעת השקיעה.

משם הלכנו ל"קניון"- או המרכז המסחרי של קיגאלי, שווה ולא רק כדי לראות את ההתפתחות הכלכלית בעיר ומשם לקזינו.

אנחנו אהבנו את הקזינו במלון LEMIGO, על אף שמדובר בקזינו פשוט ולא מאוד מתקדם.

דובאי:

*איחוד האמירויות

מראש הזמנו באינטרנט מלון, רכב, וסיור בדיונות החול של דובאי.

כניסה לישראלים עם דרכון זר: הגענו עם דרכון צרפתי, ועברנו את ביקורת הדרכונים בלי שום בעיה.

השכרת רכב בדובאי:

להשכיר רכב שהזמנו מראש בחברת AVIS, נאמר לנו שלא ניתן להשכיר לבעלי רישיון נהיגה ישראלי. היה לנו כמובן רישיון בינלאומי שהוצאנו, אבל הם אמרו שלא ניתן לעשות דרכם. מבואסים, הלכנו לדוכן שליד, חברת השכרת רכבים של ערב הסעודית, גם הם אמרו לנו שבמחשב אין להם אפשרות להזין בפרטי רישיון השוכר "ישראלי".
לאחר תחנונים הם הסכימו והנציגה פשוט הזינה "בינלאומי" במקום הבעייתי, יכול להיות שיש חברות אחרות שלא יעשו בעיות אולם בטרמינל 2 אילו 2 החברות היחידות, מי שמחזיק ברישיון שהונפק במדינה אחרת מומלץ להביא אותו ובכך להיות בטוח שהוא יוכל להשכיר רכב.

שילמנו על הרכב סה"כ 600 שקל, מיום חמישי בבוקר עד שלישי בלילה (6 ימים סה"כ). הדלק בדובאי עולה כ-2 שקלים לליטר.

נציין כי מחירי המוניות בדובאי דומים למחירים בישראל. התחבורה הציבורית זולה ויחסית נוחה. עם כל זה, בסופו של דבר, לא בטוח שמשתלם יותר תחבורה ציבורית מרכב. מה שחשוב לדעת למי שלוקח רכב היא נושא ההתמצאות. הרבה צמתים ומחלפים גדולים, ולכן להיות עירניים ועם Waze.

סים חינם:

טלפון: בביקורת דרכונים מקבלים סים חינם עם 20 MB, ושלוש דקות שיחה. אנחנו לא השתמשנו בזה, וקנינו חבילה של 3 GIGA עם 50 דקות שיחה, ב85 דירהם.

הגענו למלון TULIP APRTMENT HOTEL, בשכונת אל בארשה, ומאחר והגענו באיזור 9 בבוקר, נאמר לנו שהחדר לא מוכן אך כאשר יהיה, יודיעו לנו. בינתיים שמרו לנו על המזוודות כמובן.

לגבי המלון – המלון ממוקם מרחק הליכה של שתי דק מאמרייט קניון.

חניה חינם, בריכה על גג המלון, חדר כושר בסיסי ומספק, וחדרים גדולים, מרווחים ונקיים. רואים שהמלון רוצה שיהיה לך טוב, ונותן מענה מצוין ומיידי לכל בעיה שעולה. אותנו שדרגו לדירה מרווחת יותר (שתי חדרים), עם מרפסת, טלוויזיה חכמה בכל חדר, מטבח מאובזר- תנור, גז, מכונת כביסה, כספת, ובקיצור כל מה שצריך למטבח.

שילמנו על 5 לילות 1600 שקל כולל א. בוקר. נציין כי הוספנו כמעט 200 שקל כדי שיכלול ארוחת בוקר.

ירדנו בבוקר לחדר האוכל, וזה הייתה האכזבה היחידה שלנו מהמלון הזה. ארוחת בוקר שנראית רע, דלה ביותר, ולא מזמינה בכלל – ממליץ לקחת את המלון בלי הארוחת בוקר.

מקומות בהם ביקרנו בדובאי:

קניון האמירויות (Mall of the Emirates) – קניון ענק שצמוד למלון, עם מאות חנויות ועם מסלול סקי מטורף. בקומה התחתונה יש סופר ענק, עם כל מה שניתן לחלום עליו. להמחשה – בכל רגע נתון יש 20 קופות שעובדות! מעבר לזה חנויות של כל המותגים היקרים בעולם- לואי ויטון, מייקל קורס, ארמני וכו'.

אי התמרים (איים מלאכותיים) – לאי התמרים הלכנו ביום האחרון שלנו בדובאי, עברנו את כל האי ברכב, ועצרנו מעט כדי לצלם. שפת הים שם היא נקודת תצפית מצוינת על העיר עצמה, ומאפשרת לראות את המלון 7 הכוכבים 'האטלנטיס'.

מגדל בורג' חליפה (מגדל בעל מספר הקומות הגדול ביותר בעולם, 828 מטרים) – הדעות חלוקות. היינו ארבעה אנשים. הזמנו מקום מראש לשעה 17:00 באתר שלהם, והגענו ב16:30 כדי להיות למעלה בזמן לראות את השקיעה. עמדנו בתור במשך 15 דקות, עד שהבנו שזה התור, כדי לקבל את הכרטיסים למי שהזמין באינטרנט. לאחר שקיבלנו את הכרטיסים, עמדנו בתור נוסף במשך 10 דק. כל זה כדי להגיע לתור לבידוק הבטחוני שלקח גם הוא 10 דק. משם לתור למעלית שלקח גם הוא 15 דקות. לבסוף הגענו תשושים בשלוש דקות האחרונות של אור יום, לקומה ה-124.

סה"כ כדי להיכנס חיכינו יותר משעה בתור! היינו למעלה חצי שעה, וכאשר רצינו לרדת חיכינו שוב בתור למעלית במשך שעה.

לסיכום – הנוף מדהים, המחיר יקר, וכאשר מגיעים בשעות עומס יש הרבה זמן לחכות.

יש אפשרות לשלם יותר ולקנות כרטיס לקומה 145 ולדלג על התורות. זה מזרז את ההליך מאוד ומומלץ, אבל עולה הרבה.

בורג' אל ערב (Burj Al Arab Jumeirah) – אין אפשרות להיכנס למלון בלי להזמין מקום במסעדה או במלון. שמענו שהכי זול במסעדה זה תה והוא עולה כמה מאות שקלים, ויתרנו על התענוג.

קניון דובאי – מאות חנויות. כמעט הכול יקר. שמחנו למצוא שם מספר חנויות אוכל מוכרות מאירופה וארה"ב. שווה לבדוק איזה חנויות אוכל נמצאות שם והם מוכרות ומוצלחות בכל העולם, ולנסות אחת מהן.

שוק הזהב – אומרים שכמות הזהב הפיזית שנמצאת בשוק הזהב היא כל כך גדולה שהיא אחוז מסוים מהזהב הגולמי הקיים בעולם כולו. מסביב לשוק הזהב יש שוק של תבלינים, וריהוט, וביגוד וטקסטיל ועוד. היינו שם בצהריים, והיה חם מאוד כרגיל. אנחנו הגענו ביום שישי, זה היום החופשי שלהם ולכן בשוק הזהב היה רק 80% חנויות פתוחות, ובשאר השווקים רק 40% היו פתוחות. מומלץ להגיע לא בשישי.

חוף הים – ליד המרינה היה לנו את החוף היפה ביותר, חוף JBR. לעומת מה שחושבים, ניתן להיות על החוף ובסביבתו בבגד ים. יש שלטים שמבקשים שמי שיוצא מאיזור החוף יהיה לבוש אך אין אכיפה.
המים נעימים ונקיים מאוד. החוף נקי ובלי לכלוכים כלל. שימו לב שכיסא ים עולה 110 דירהם! אז מומלץ לבוא עם שמשייה או עם קרם הגנה חזק!

ספארי בדובאי:

DESERT SAFARI – החוויה שלדעתי הייתה הטובה והמומלצת ביותר בדובאי. אנחנו הזמנו מ- Luxuri – חברה שנמצאת בגרופון דובאי. שילמנו 75 שקלים.

הגענו ב-15:30 לנקודת איסוף, ועלינו לאוטובוס (צפוף מאוד), לנסיעה של שעה ורבע, עד לנקודת התחלה של הג'יפים. למי ששילם סכום כמו שלנו, היינו 6 מטיילים +נהג, ברכב טויוטה לנד קרוזר מדגם חדש. (רוצה לומר- צפוף, אבל רכב טוב) נסיעה של 40 דקות בדיונות – חוויה מטורפת!

משם מגיעים לאורחן, שמכיל מטיילים מעוד חברות של חוויה זו. בכניסה ניתן לעלות על גמל, לשתות תה ערבי, להצטלם עם בגדים מסורתיים – בחינם.

ניתן לעשות טרקטורונים בתשלום נוסף, להצטלם עם פלקון. לאחר שנכנסים יש מקומות ישיבה בצורת ריבוע כשבאמצע יש רחבה בה יהיו הופעות.

יש אזור עם נרגילה חינם, נקודת חלוקת מים חינם, נקודת חלוקת פחיות של קולה או ספרייט חינם. אפשר גם בר אלכוהול בתשלום, או לשלם כדי שהנרגילה תהיה בשולחן שהוקצה לך. הישיבה היא על כריות – ניתן לשלם יותר ולקבל כיסאות או אפילו חדר ממוזג עם קיר זכוכית.

הופעה של רקדן נחמדה, מופע אש מעולה, מופע של ריקודי בטן. מבחינת אוכל מקבלים מנות טאפאס לפתיחה – פלאפל וכדומה – הכל צמחוני.

לאחר ההופעות יש ארוחת ערב שכלולה גם במחיר. סלטים, פסטות, אורז וכו' – הכל צמחוני. למי שרוצה בשר, יש מקום חלוקת בשר.(גם כלול) משם נסיעה חזרה לנקודת האיסוף, שעה וחצי. חזרנו באיזור 21:00. עייפים ומרוצים.

אבו דאבי:

*אבו דאבי (Abu Dhabi‬) בירת איחוד האמירויות הערביות

אנחנו הקדשנו יום אחד לאבו דאבי. מספיק למי שמגיע לשבוע. למי שנמצא יותר משבוע, מומלץ להקדיש יותר מיום אחד, כדי לא להיות בלחץ.

מלון Emirates Palace – על מנת להיכנס יש לומר שהולכים למסעדה. אנחנו חשבנו שאכן נשב לקפה במסעדה אך העובדה שקפה עולה מעל 50 שקל גרמה לנו לוותר על הרעיון. מלון מפואר ביותר, וגדול ביותר.

מסגד שייח זייד – התחלנו את היום במסגד. המסגד הכי גדול בעולם. כניסה חינם. שווה ביותר. מקום ענק שמצריך לפחות שעה וחצי ביקור.

*קל לפספס אבל בכניסה יש אפשרות לקבל אייפד עם הסברים. גם זה בחינם ומומלץ מאוד!

ארמון המלך – 60 שקל כניסה. צריך לפחות שעתיים לזה. בידוק כמו בשדה תעופה. מקום ענק, מטורף בכמות הכסף שהושקע בו. הכול יפה, מוזהב, בוהק וגדול. שווה מאוד.

שוק הנסיכים – שוק שהוא יותר כמו קניון אקסקלוסיבי. בתוכו חנויות יוקרתיות מאוד. מגיעים לשם כל ערב עשירים מאוד. ניתן לנסוע בסירה בנחל מלאכותי שנמצא בתוך השוק ולהשתמש בו כמו במונית. שתינו ואכלנו קפה ב-'GODIVA' מומלץ ולא מאוד יקר.

סיכום:

אנחנו ממליצים מאוד על שתי המדינות. שתי המדינות הם הפכים במובנים רבים. רואנדה היא מדינה שמתפתחת מאוד בשנים האחרונות. מצד אחד ניתן לראות את העוני של אפריקה ומצד שני את הטכנולוגיה המתפתחת.

בדובאי, יש כל כך הרבה טכנולוגיה ועושר עד שקשה להנות מכל דבר בצורה טובה. היתרון הגדול של דובאי הוא שכל האטרקציות זמינות וקרובות יחסית- סקי, קניון, יוקרה, אוכל, בריכה, גן חיות, נסיעה בדיונות ומגדלי ענק.

לגבי הנושא של ישראלים בדובאי, אנחנו לא הרגשנו שום השפעה למעט הסיפור עם הרכב. דיברנו בעברית בכל שהותנו, ובכל מקום בו היינו.