טיול עצמאי במרוקו עם רכב שכור של 14 ימים מלאים בחוויות!

מרוקו מדהימה ויש בה נופים מדבריים, נופים ירוקים, אוקיינוס, הרבה תרבות ואנשים עם לב זהב!! והאוכל – ואו! הרבה מעבר למה שחשבנו, פשוט באמת צריך לדעת איפה לאכול! עשינו רודטריפ 14 יום בנהיגה עצמאית ללא מדריך, עם רכב שהשכרנו (פרטים בהמשך).

תכננו את המסלול תוך כדי הנסיעה, בספונטניות ודינמיות לפי קצב התקדמות, עם רצון לא לנסוע יותר מ-3-4 שעות ביום ולעשות הרבה עצירות בדרכים וגם להשאר במקומות שאהבנו יותר מלילה אחד. את כל המקומות לינה הזמנו יום או יומיים לפני ותמיד מצאנו מקום שווה להשאר בו. היינו אני ואשתי (בני 31) הגענו למרוקו כחלק מטיול מסביב לעולם שאנחנו עושים וההורים שלי שהצטרפו אלינו מהארץ.

הפחידו אותנו הרבה על לנהוג לבד במרוקו, אבל אחרי יותר מ-2000 קילומטר של נסיעה יכול להגיד שמרוקו מושלמת לנהיגה עצמאית רק צריך לשים לב למהירות המותרת ולתמרורים! אפרט עוד בהמשך.

מהלך הטיול במרוקו

יום 1,2 מרקש

הגענו בערב הראשון למרקש והסתובבנו בסמטאות בתוך המדינה של מרקש. השווקים יפים ונעימים בעיקר ביום להסתובב בין הסמטאות ובכיכר גמע אל פנה. בלילה מאוד יפה ויש המון אנשים אבל מאוד מאוד עמוס (היינו בסילבסטר והיה אפילו קצת יותר מידי אנשים) סה״כ 2 לילות ב-Riad mouna שהיה מושלם להתאקלמות ומחיר מצוין (45 יורו לזוג כולל ארוחת בוקר).

למידע נוסף על המלון ובדיקת מחירים לחצו כאן

מסעדה מומלצת מקומית נמצאת בכיכר המרכזית Tubkal קוסקוס וטאגין נהדרים.

יום 3 – לקיחת רכב מהשכרה

לקחנו את הרכב מההשכרה בשדה תעופה ונסענו דרך עמק אאוריקה לוארזאזאת. עמק אאוריקה קסום ושווה מאוד לעבור בו- הנסיעה בין כפרים והרים והדרך מהממת!!! זה מאריך את הדרך אז לקחת בחשבון ואולי לחלק ליומיים ולא לנסוע ישר לוארזאזאת. הגענו לוארזאזאת בערב לריאד חלומי בשם Riad ouarzazate והחלטנו להשאר לשני לילות (מאוד מומלץ!!)

למידע נוסף על המלון ובדיקת מחירים לחצו כאן

יום 4 – הסתובבנו בוארזאזאת

במדינה יש את הבית כנסת היהודי, שווה ביקור ולהכיר את איוב שאחראי על המקום. יש את הקסבה בעיר- נחמד אבל אפשר לוותר. חצי שעה נסיעה משם יש את אית בן חדו- אסור לפספס!! מקום קסום! שווה להסתובב שם בין הסמטאות לפחות שעתיים ומומלץ לטפס בשקיעה על הגבעה ממול, פשוט מטורף (5 דקות עליה)

יום 5 – Dades gorge

נסענו ל-Dades gorge, עצרנו בסאקורה לקפה. המשכנו לכיון העמק בתוך דרך אלף הקסבות- הדרך ממש יפה, מלאה בקסבות עתיקות בתוך העמק וצורות מעניינות של ההרים ובסוף מגיעים לקניון עצמו, יש מספר מסלולי הליכה שאפשר לעשות באיזור שיוצאים ממש מהכפר שליד הקניון (יש שילוט ואפשר לשאול את אנשי המקום) ולשים בוויז זה לוקח לתחילת המסלול.

בדרך עצרנו במסעדה מדהימה עם נוף ל-Monkey fingers עם אוכל מעולה ומשפחה חמודה שמארחת מדהים!! (הקצב קצת איטי אז לחכות בסבלנות וקצת יותר יקר באופן יחסי למסעדות הזולות אבל ממש שווה) למסעדה קוראים Fatima berber cafe. המשכנו והגענו לריאד שנמצא 20 קילומטר לפני Tinghir. בשם Riad Timadrouine, מקום מאוד מושקע ואותנטי, עם ג’קוזי סאונה ואיזור ישיבה ממש מושקע בסגנון ימי הביניים ואח עצים לארוחת ערב ובוקר. ארוחת ערב לא אכלנו (לא היה נראה שווה כל כך). הארוחת בוקר משעממת יחסית. אבל המקום עצמו שווה ממש ממש.

למידע נוסף על המלון ובדיקת מחירים לחצו כאן

יום 6 – Todra gorge

זהו קניון עוצר נשימה! הסתובבנו שם כמה שעות. להחנות את הרכב בכניסה וללכת בתוכו ולהנות מהעוצמה של המקום משם המשכנו נסיעה של כ-3 שעות עד למרזוגה מדבר סהרה, לא עשינו עצירות בשביל להגיע בזמן לשקיעה בסהרה. הגענו ממש כמה דקות לפני השקיעה לריאד Riad les jardins de merzouga. הריאד ממש על שפת הדיונות ויש מרפסת למעלה עם נוף מדהים לדיונות!

החדרים מדהימים האירוח מדהים ומאוד מאוד מומלץ. הלכנו 10 דקות עם המארח לדיונות וצפינו בשקיעה משגעת!!!! אכלנו שם ארוחת ערב – ארוחת 3 מנות מאוד גדולה ובמחיר טוב! היה נחמד אבל לא מהטובות שהיו לנו.. לעומת זאת הארוחת בוקר הייתה מדהימה- שפע וכל טוב. בבוקר קמנו ב-6 וחצי וטיפסנו את הדיונה הגדולה באיזור לראות את הזריחה, טיפוס של כשעה אבל שווה ממש!!!

יום 7 – מידלט

המשכנו לכיוון פאס ומכיוון שלא רצינו לעשות נסיעה של 8 שעות אז עשינו עצירת לילה במידלט בדרך (4 שעות נסיעה בערך). בדרך עצרנו באירפוד היה שוק חמוד ממש ועם מחירים טובים (ביום רביעי) ממש נחמד ויש שם קפה טוב על הכיכר המרכזית מול הבית ספר! בדרך יש מאגר מים יפה שאפשר לעצור לקפה בתצפיות שמעליו. עשינו עצירה ב- Ziz gorge נקיק ממש יפה עם תצפית ממש על הכביש, אחרי התצפית יש כביש יפה שנכנס לתוך ההר.
במידלט לא מצאנו מקום פנוי ברמה אז ישנו במקום יחסית בינוני רק בשביל התחנת מעבר.

בערב אכלנו בפיצה Pizzeria azizi, מסעדה מקומית ממש טובה עם שף חמוד ממש והפיצה והטאקוס ממש ממש טעימים ואנשים ממש חמודים!! מומלץ למי שעובר שם.

יום 8-9 – בדרך לפאס

יצאנו ב-9 בבוקר לפאס, עצרנו אחרי שעה נסיעה קצת אחרי הכפר Oued ifrane בצד הכביש יש נוודים שחיים באוהלים משאריות בדים, הם הזמינו אותנו להכנס לתה לאחד הבתים ישבנו איתם קצת וחווינו את המקום והאנשים היה נחמד מאוד ושונה ממה שרואים בכפרים ובערים. משם המשכנו את הנסיעה לפאס והגענו לריאד מטורף שהזמנו בארביאנדבי.

ריאד שלם של 3 וחצי קומות עם שתי מרפסות ו-6 חדרים שינה והכל היה רק שלנו, ריאד בן 400 שנה שמכיל הכל מהכל עם עיצוב מרוקאי עתיק ומרגיש כמו להיות במוזיאון או מסע בזמן לכמה לילות (נשארנו 2 לילות) במחיר טוב וכלל גם ארוחת בוקר!

פאס ממש כמו בתקופת התנ״ך, המון המון סמטאות ואפשר ממש להרגיש את מרוקו כמו שחושבים עליה- אותנטית, יפה, מרתקת אבל גם קצת נוכלים מסביב ויש לשים לב לאן הולכים ועם מי.. כדאי לקחת מדריך לכמה שעות ולהבין קצת מה קורה בסמטאות ולהכיר את המפעלים והאנשים שעובדים בתוך המדינה, להכנס למאפיות ולבתי המלאכה (לא יכול להמליץ על מי שאנחנו היינו איתו ספציפית), יש לשים לב שלוקחים מדריך רשמי עם תעודה!!!
הלכנו למלאח לבית כנסת והבית קברות היהודי- מאוד מעניין ומרגש!

יום 11-10 – שפשואן

יצאנו בבוקר לשפשואן, הדרך לשם מהממת!! פתאום הנוף המדברי מתחלף בהרים וגבעות ירוקות ואז הגענו לעיר הכחולה – עיר יפהפייה ציורית ומרתקת! מלאה בסמטאות קטנות ואנשים מחייכים שמרגישים את ההשפעה של הקרבה לספרד (כובעי סומבררו ושפה ספרדית באיזור). אפשר להסתובב שעות בין הסמטאות עם אווירה קסומה, וללכת לכיכר המרכזית לשבת לאכול מול האווירה השמחה והמוזיקה מסביב ולרדת לנהר שליד לשתות קפה או סתם להסתובב.

‏Chez Aziz אכלנו פיצה וטאקוס ממש ממש טעימים וממש זול ויש גם המון מאפים הכי טעימים שאכלנו במרוקו והכל מאוד מאוד זול מאוד מומלץ, זה מקום מקומי כמה דקות הליכה מהכיכר המרכזית וכל מי שאוכל שם זה בעיקר מקומיים אבל מקום נקי ומסודר וברמה טובה של אוכל!

ארוחת ערב ב- Casa Hasan – מסעדה מרוקאית ברמה מאוד גבוהה, קצת יותר יקרה מהמסעדות הרגילות המרוקאיות (כפול במחיר) אבל מאוד שווה גם האוווירה וגם האוכל מאוד מאוד טעים

יום 12 – רבאט

נסענו לרבאט שהייתה גם די הפתעה חשבנו שתהיה רק תחנת מעבר אבל גילינו מקום ממש נקי ויפה עם מדינה ממש יפה ומדרחוב מרכזי מלא בדוכני רחוב של קפה טאקוס פיצה ועוד אוכל רחוב טעים מאוד והכי זול ונקי שראינו במרוקו! ישנו בריאד Dar soufa – מיקום ממש טוב קרוב להכל גם לים וגם לדוכנים, מקום ממש יפה אבל אם לוקחים אותו יש לשים לב שלוקחים חדר שהוא לא בקומת קרקע כי אז זה ממש על הקבלה וזה קצת מוזר אבל סה"כ אחלה מקום עם ארוחת בוקר מפנקת.

למידע נוסף על הריאד ובדיקות זמינות לחצו כאן

בערב הלכנו לפני השקיעה לים לכיוון המגדלור ויש שם מופע מדהים של גלים מתנפצים על המזח לא ראינו כזה דבר בחיים, מגיעים אנשים מכל האיזור ממש ממש כדאי ללכת!!!!

אכלנו ארוחת ערב לא רחוק משם במסעדת דגים על הים במרחק הליכה של כמה דקות שנקראית La Table de l'Amiral יש נוף יפה לים ואוכל ברמה הכי גבוהה שיש דגים טריים מנות יפות ומגוונות – לא להחמיץ חוויה בלתי נשכחת!! (מחירים יותר יקרים מהרגיל אבל ממש ממש ממש שווה).

יום 13 – מרקש

מדריך במרקש

נסיעה למרקש כ-4 שעות ללא עצירות בכלל, או 5-6 שעות עם עצירות אז שווה לתכנן מראש את הנסיעה (נסענו דרך הכבישי אגרה שזה חוסך המון זמן נסיעה בעלות של כ-100 דיראהם שמשלמים בכניסה לכביש המהיר מומלץ מאוד). הגענו אחה״צ למרקש והעברנו עוד לילה בכיכר המרכזית.

יום 14 – קניות במרקש

את היום האחרון הקדשנו לקניות במרקש, הסתובבנו בין החנויות שטיחים כריות ורהיטים ובין המסעדות לביקור אחרון לפני שעזבנו.

מסקנות כלליות

קניות במרוקו

כמו שכבר אמרו הרבה לפני – לשמור את הקניות למרקש יש שם באמת הכל ובמחירים הכי טובים שיש! והכי חשוב להתמקח על הכל! כמעט כל דבר שקנינו היה בחצי מחיר או שליש ממה שהציעו לנו בהתחלה!!

השכרת רכב במרוקו

אנחנו השכרנו דרך אתר carjet את United שהיו הכי זולים בפער – Dacia duster במחיר של 40 יורו ליום ועשינו את הביטוח המלא דרכם שיצא עוד 80 יורו לכל התקופת השכרה! הדלק במרוקו זול ואחרי חישוב של כל הנסיעות יצא לנו 50 יורו ליום הרכב כולל ביטוח ודלק. כמו שכבר כתבתי, הנסיעות במרוקו ממש בסדר, לפעמים יש קצת כבישים רעועים אבל רוב הדרך טובה, ברוב הזמן המהירות המקסימלית היא 80 ומתחלפת מהר מאוד ל-60.

צריך לשים לב כי יש המון משטרות עם מצלמות מהירות וראינו שעוצרים הרבה אנשים! פשוט בעיקר לשים לב לתמרורים וליסוע לפי המהירות המותרת! ואז לא תהיה שום בעיה הם מאוד מקפידים על זה ויש המון משטרות בסביבות תמרורי עצור ותמרורי מהירות של 60, והרבה פעמים יש מחסומים שלהם גם ושלט שרשום בצרפתית ׳עצור׳ אז לשים לב לעצור ולהמשיך רק שהשוטר קורא לכם!! ראינו הרבה בדרך שקיבלו דוחות, אבל כל עוד אתה בסדר לא עוצרים.

בטחון

באופן כללי מרגיש מאוד בטוח במרוקו, בכל מקום שהיינו!! פעם אחת מישהו שאמרנו לו שאנחנו מישראל ניסה להכנס איתנו לויכוח על שחרור פלסטין ופשוט הלכנו מהמקום, חוץ מזה לא נתקלנו בכלל במשהו נגד ישראל ואפילו מאוד שמחו כשאמרנו שאנחנו מישראל בכל מקום שהגענו. כמו כן, הרבה אנשים יבקשו להראות לכם את הדרך או רק לקחת אותכם רגע למסעדה של המשפחה שלהם- הם ירצו על זה כסף- תגידו לא ותודה יפה עד שיעזבו אותכם ואל תיפלו לזה (כמו שכמעט קרה לנו).

אוכל

יש אוכל טוב במרוקו! תמיד תשאלו מקומיים ללא אינטרסים ועדיף לשאול כמה אנשים ולקבל כמה חוות דעת, בנוסף יש המון המלצות בגוגל גם על המקומות הקטנים ושווה להעזר גם בזה!

רחפן במרוקו

לא הגעתי מהארץ למרוקו והרחפן שלי היה עליי, אחרי בדיקות שעשיתי הבנתי שאסור להכניס למרוקו רחפן אבל יש להם נוהל מאוד נוח שלפני שאתה יוצא מהשדה אתה יכול להצהיר על הרחפן בחלק של הבידוק ולהפקיד אותו אצלם (תמורות 20 יורו-תלוי בזמן שזה אצלם) ולקחת אותו בטיסה חזור. זה נוהל שהם מכירים ועושים אותו עם כולם. אל תנסו להכניס בלי להצהיר הם יעלו על זה ושמעתי הרבה סיפורים שנגמרו רע.

מזג אוויר במרוקו בדצמבר – ינואר

אנחנו היינו בסוף דצמבר-תחילת ינואר. בלילות קריר לפעמים גם 0 מעלות- תביאו גם בגדים חמים איתכם!! ביום נעים ואפשר להסתובב גם עם קצר.

לינה

תמיד תבדקו את המחיר בבוקינג ואז תחפשו את המספר של המקום בגוגל ותצרו איתם קשר בווצאפ, המחיר שייתנו לכם תמיד יהיה יותר טוב בפער!!
תמיד תבקשו מחיר בדיראהם זה לרוב יוצא יותר משתלם. אם אתם ישנים בריאדים (מה שאני מאוד ממליץ) תבדקו אם יש מזגן (יכול להיות מאוד קר בלילה), תבקשו לא להיות בקומת קרקע כי הרבה פעמים זה קרוב מידי לקבלה וזה יכול להפריע גם מבחינת רעש וגם מבחינת פרטיות!

• היתרון בריאדים – חוויה מרוקאית ואותנטית במקומות מאוד מיוחדים.
  • החסרון – יכול להיות שהחדרים לא יהיו גדולים כמו מלון, הבניינים בני מאות שנים ויש לזה השפעה..

צריך לבחור את מה שמתאים לכם.

כסף

אנחנו הוצאנו בכספומטים בערים הגדולות לאחר שבדקנו איפה יש את העמלה הכי נמוכה, די פשוט להתנהל עם הכסף במרוקו ולא חייב להביא מהארץ מראש. עם זאת, כדאי להביא קצת יורו/דולר להתחלה ולהמיר בשדה שיהיה לפעולות הראשונות זה הכל תהנו מלא! מקווה שיעזור למי שמחפש לטייל בארץ המדהימה הזאת באופן עצמאי באמת! מוזמנים לשאול שאלות בפרטי או כאן מה שתרצו!

מוזמנים לעקוב אחרינו באינסטגרם –> dun.way@ מי שרוצה לראות עוד תמונות ומקומות שווים בהייליטס מוזמן, יכולים גם להתייעץ (יותר זמינים שם).