טיול סקי בלפלנד – חוויה משפחתית עם 2 ילדים כולל צפייה בזוהר הצפוני ועוד..

המלצה לטיול סקי בלפלנד (+ תוספות) בצפון פינלנד (לוי).

הקדמה:

לפני שאספר לכם על חופשת הסקי המשפחתית שחזרנו ממנה הרגע, אכתוב למי היא *לא* מתאימה:

• כל מי שמחפש חופשה מלאת אקשן עם המון חבר'ה צעירים שרוקדים ושותים עד-דלא-ידע בכל יום אחרי הסקי.
  • מי שמחפש חופשה שבה היחס שקל-ק"מ מסלולי סקי הוא הנמוך ביותר – יכול להפסיק לקרוא כאן.

מצד שני – החופשה מתאימה בול בפוני למשפחות שמבקשות לתבל את החופשה בפעילויות שלג שאינן דווקא גלישה במדרונות, לגולשים מתחילים/בינוניים שרוצים לשפר את הטכניקה במסלולים נוחים וריקים ולכאלה שאוהבים את השקט ומחפשים את הבדידות.

לפני 21 שנה, בירח הדבש שלנו, ראינו את הילדים הצרפתים גולשים כמו ברווזים אחרי המדריכים והחלטנו שברגע שיהיו לנו ילדים – ניקח אותם איתנו לחופשה והם יגלשו מגיל 3, כמו האירופאים.

אבל אז נולדו הבנות, ואנחנו גילינו שאנחנו אוהבים יותר מידי את השבוע הזה בשנה שהוא שלנו לבד, והשארנו אותן בארץ.

השנה החלטנו שהבנות מספיק גדולות כדי להשאר לבד במלון/דירה אם הן נפצעות או סתם לא בא להן לגלוש, והצענו להן להצטרף. שתיים מתוכן קיבלו את ההצעה בשמחה (16, 13).

בחרנו לא לחזור לאחד האתרים שמציעים שבוע של סקי נטו, אלא לשחזר חופשת סקי קצת שונה, שעשינו לפני 11 שנה בלפלנד, ואשר מאפשרת לשלב בחופשה, בנוסף לכמה ימי סקי, גם אטרקציות שלג נוספות, כך שמדובר בחופשה משפחתית של חורף ולא בחופשת סקי נטו. בעיני – זו דרך טובה להתאהב בספורט הזה ולהשאיר טעם של עוד.

ועכשיו על הטיול סקי בלפלנד:

אז נסענו לעיירה לוי (Levi) שבצפון פינלנד, שמהווה בית לאתר הסקי שהוא אמנם הגדול ביותר במדינה, אבל עדיין די קטן – לינק לכפר סקי
טסנו עם Finnair (טיסה ישירה להלסינקי ומשם טיסה קצרה נוספת, לצפון המדינה, לשדה התעופה Kittila, רבע שעה נסיעה מ-Levi). על הטיסות שילמנו 8,500 ש"ח לארבעתנו. ניתן להוזיל אם מוסיפים קונקשן בין ישראל להלסינקי.

מגורים בלוי:

יש בעיירה מגוון מלונות וגם דירות/בקתות נופש. אנחנו שכרנו את זו והיינו מרוצים מאוד (שילמנו 1860 יורו ל-8 לילות. הדירה מתאימה לעד 5 אנשים).
קיבלנו קיבלנו דירה עם שני חדרי שינה (אחד בקומת הקרקע והשני בקומה השניה), שני חדרי שירותים, סלון עם אח ועצי הסקה, שתי מרפסות, מטבח מצוייד היטב ופינת אוכל, חדר רחצה עם סאונה פרטית (רוב הבקתות/דירות באתר מצויידות בכזו, אם לא כולן), מכונת כביסה וארון ייבוש לציוד הסקי.

מסלולי סקי ומחירים:

המסלולים יוצאים ומגיעים לעיירה עצמה. סקי פס לחמישה ימים מתוך שבעה (כלומר, מותר לנצל אותו חמישה ימים לבחירתכם, מתוך שבעה רצופים. ככה אפשר לעשות הפסקות בגלישה לטובת מנוחה/פעילות שלג אחרת, ולא לבזבז ימי סקיפס משולמים) עלה 3,000 ש"ח לארבעה אנשים.

לבנות לקחנו ארבעה שיעורי סקי פרטיים של 3 שעות כל אחד. שילמנו 3,100 ש"ח. ניתן כמובן להוזיל עלויות אם מצטרפים לקבוצה לשבוע. שכירת ציוד סקי לארבעה אנשים לשבוע – 1,900 ש"ח.

כאמור, הסקי באתר לא מאתגר במיוחד. רוב המסלולים כחולים/אדומים ורוב המעליות הן T-bars. מצד שני – הכל פשוט ריק. אין דבר כזה לחכות למעלית וכמעט לא פוגשים אנשים על המסלולים.

בשל כך ובשל הטמפ' הנמוכות להפליא, השלג פשוט נפלא תמיד. גם אם לא יורד שלג מספר ימים (ואנחנו זכינו לחמישה ימי שמש רצופים), הכל נשמר פריך ופאודר ושום דבר לא הופך לקרח או למוגלס.

מי שכן מחפש אתגר בגלישה – יורד לאוף-פיסט האינסופי שמקיף את המסלולים, חלקו בין עצים וחלקו במרחבים פתוחים – תענוג גדול.

עבור מתחילים – מדובר בצ'ופר אמיתי, שכן אפשר להתאמן בשקט על הטכניקה, בלי לחשוש מהתנגשות עם גולשים אחרים ובלי לסבול ממסלולים חרושים ועייפים. וכמובן – בלי להמתין למעליות (אני מצרפת סרטון של הבנות מהיום הרביעי של הגלישה, להמחשה).

בשל מיקומה הצפוני מאוד של העיירה – כמויות השלג עצומות והטמפרטורות מאוד מאוד נמוכות, גם כשמתחיל כבר האביב בשאר חצי הכדור הצפוני. הטמפ' בשבוע שחלף נעה סביב ה-6 מעלות מתחת לאפס ביום, ומינוס 15 בלילה.

אטרקציות נוספות בלפלנד:

בימים שלא גולשים בהם, אפשר לבחור מהמגוון העצום שהעיירה מציעה לפעילויות שלג אחרות (אפשר לראות בלשונית "Activities" באתר של Levi שקישרתי למעלה). המון אנשים עושים כאן סקי מישור, הליכה על שלג ודיג בקרח ומספר חברות בעיירה מציעות הצטרפות לכל אחת מהפעילויות, כולל הסעה מהעיירה, הדרכה וכל הציוד הדרוש.

יש מגוון טיולים באופנועי שלג (אנחנו לקחנו טיול של 3 שעות, שכולל רכיבה חווייתית מאוד על אופנועי שלג בין עצים, על נהר קפוא ועל גבי אגם קפוא (ורואים את האנשים שקודחים חור בקרח ויושבים שעות מחכים שדג ייתפס בחכה)

וביקור ב-Ice gallery שנבנה כולו משלג כל שנה בנובמבר ונמס במאי, ומכיל שלל חדרים שעשויים כולם מקרח – חדרי מלון, מסעדה, בר, קולנוע, כנסיה, גן שעשועים (כולל מגלשת קרח ומבוך, למשחק אמיתי) ומלא פסלי קרח ושלג מרשימים במיוחד. ושילמנו 1,700 ש"ח לארבעה אנשים (כולל שוקו חם ודונאט בבית הקפה של ה-Ice gallery) הנהגים צריכים להציג רישיון נהיגה ולא לשתות קודם, כי עושים בדיקת ינשוף).

כמו כן לקחנו טיולי לילי (21:00-24:00) לראות את הזוהר הצפוני (חוויה של פעם בחיים. הולכים על האגם הקפוא ורואים את מופע האורות המרשים. בצד בוערת מדורה בתוך אוהל טיפי, ואפשר להכנס להתחמם בה כשקופאות הבהונות, לשתות מיץ חם ולאכול נקניקיה שהמדריך מכין על המדורה, לשמוע סיפורים על לפלנד, לפטפט עם שאר החברים בקבוצה ולענות לשאלותיהם על המלחמה בסוריה – שילמנו 900 ש"ח לארבעה אנשים.

ביום האחרון נסענו לעשות קארטינג בשלג (59 יורו לאדם – פעילות של שעה שכוללת הסעה מהדירה, הדרכה וכל הציוד הדרוש. מסלול חביב ולא גדול, אבל החוויה של קארטינג על שלג, כולל ההחלקות והסבסובים בפניות, כשמסביב הפתיתים ממשיכים לרדת, היא ייחודית ולא הפסקנו לצחוק בקול רם מההשתוללות של הבנות). יש טיולים רבים נוספים, לחוות איילי צפון, לחווה של כלבי האסקי ועוד ועוד.

מה עוד? הסעה מהשדה לעיירה לארבעה אנשים במיני ואן עם כל הציוד – 50 יורו לכיוון. הוצאות המזון היו מינימליות, כי אנחנו לא אכלנים בררנים – אכלנו בפיצריות / המבורגריות בעיירה והכנו ארוחות קלות בבית ממוצרים שקנינו בסופר המקומי (חלק מהכיף המשפחתי שלנו).