חופשת ירח דבש במקסיקו – 25 יום בחופים הקסומים וסן קריסטובל

אחרי שלושה שבועות וחצי קסומים, הגיע הזמן לסכם את החוויה שלנו במקסיקו בחודש דצמבר 2020.
חשוב לנו לציין כי הסיכום הוא מנקודת מבט של זוג שיותר מתחבר לנופים ירוקים וטיולים בטבע, ופחות לבטן גב.

אזורים מרכזיים

• אזור החופים (מדינת Quintana Roo), המאופיין בעיקר באטרקציות מים, חופים, שקיעות מדהימות וסנוטות, סוג של אווירת ״בטן-גב״.
  • סן קריסטובל (מדינת Chiapas), שם קיבלנו את הנופים הירוקים, מפלים וטיולים בטבע.

הערות כלליות

1. לעומת הארץ, דווקא הרגשנו פה יחסית בטוחים מבחינת הקורונה – בכל המקומות הסגורים מקפידים על מסיכות וריחוק חברתי, כל הזמן מציעים אלכוג'ל ודואגים לרסס מקומות ישיבה ושולחנות אחרי שאנשים ישבו שם. מעבר לזה, באזורים הפתוחים יש תחושה של חופש, זה מדהים!
2. מאוד רצינו לבקר בלגונה בקלר עם שבעת הצבעים, אך לצערנו כחודש לפני שהגענו למקסיקו פגעה בה סערה שהשאירה אותה ירוקה לחלוטין. לשמחתנו שמענו על זה לפני שנסענו (כי היא מרוחקת מאוד, כשעתיים נסיעה מטולום שהכי קרובה אליה). בכל מקרה ממה שהבנו זה יעד חובה למי שמגיע לאזור החופים.
3. בהרבה מקומות באזור החופים, בפרט פלאיה דל כרמן, טולום וקוזומל, יש תחושה שלפעמים מתייחסים אליך “כארנק מהלך“ – הליכה ברחוב מלווה בפניות בלתי פוסקות מצד בעלי הדוכנים והחנויות שמנסים לדחוף לך קנייה מיותרת או סיור. מאוד השתדלנו לא לתת לזה להעיב על הטיול, אבל זה כן מורגש.
4. חשוב לשים לב כי במקסיקו ישנם מקרים בהם מנסים לנצל פער מידע אצלנו ע"מ להרוויח כסף.

דגש על נקודות כאלה שחזרו על עצמן:

• תחנות דלק – קרה לנו שניסו לעבוד עלינו במחיר, ולכן מומלץ לצאת מהרכב ולשים עין על המתדלק ועל מד הדלק, ולהגיד לו מראש בכמה פזו אתם רוצים למלא.
  • חניות – כשמתקרבים עם רכב לאטרקציה, יהיו לכם מלא חניות בדרך מהם יוצאים אנשים, מתפרצים לכם לנתיב הנסיעה ומאותתים לכם להיכנס אליהן בתשלום – רק כדי לגלות שחניתם ממש רחוק. תתעלמו מהם, ותמשיכו עד הסוף שם תגלו את החניה הכי זולה וצמודה לאטרקציה.
  • שוטרים – לנו לא קרה, אבל שמענו על מקרים רבים ששוטרים עוצרים את הרכב באמתלת שווא לדוח מונפץ כאשר המטרה האמיתית היא לקבל מכם שוחד. חשוב קודם כל לא להילחץ, זה דבר בשגרה במקסיקו והשוטרים תמיד יעדיפו לנהל משא ומתן על גובה השוחד מאשר לתת לכם דו"ח שלא יוצא להם כלום ממנו (גם אם באמת עברתם על החוק). עצה שקיבלנו היא להחזיק ברכב איזה ארנק מונפץ עם שטר 500 פזו (כ-120 שקל) ולתת לשוטר, ולא לחשוף את הארנק האמיתי שלכם כמובן. סיטואציה מבאסת, אבל עדיף להשלים עם זה ולהמשיך הלאה.

ערים מרכזיות

פלאיה דל כרמן

מאוד מזכירה את אילת, מתאימה בעיקר למי שאוהב חופים יפים ובטן-גב. יש גם כמה סנוטות מסביב, אנחנו היינו בסנוטה אזול היפהפייה. היתרון המרכזי של פלאיה דל כרמן הוא המסעדות הטובות והמגוונות שיש פה. הבנו שיש גם מסיבות וחיי לילה, אבל מפאת הקורונה בשבילנו זה היה מחוץ לתחום. בנוסף כדאי לציין את פארק Xplor (בו לא ביקרנו) ופארק Xcaret, שפחות התחברנו אליו.
הזמנו מראש 4 לילות בפלאיה דל כרמן, לדעתנו די והותר אם מקדישים יום לקוזומל.

קוזומל

היינו שם שני לילות, בדיעבד היינו מוותרים עליהם ומגיעים לשם במעבורת ליום שלם וחוזרים בערב. לתחושתנו אין הרבה מה לעשות באי מלבד צלילות שאמורות להיות הכי יפות באזור החופים (מומלץ גם שנורקלים). לצערנו לא יכולנו לעשות שנורקלים כיוון שהים היה סוער מאוד. הקדשנו יום להקיף את האי במהלכו ביקרנו במוזיאון הטקילה (אחלה טעימות אבל תכלס לא חובה והטקילה מאוד יקרה) ובשמורת הטבע Punta Sur (לדעתנו אפשר לוותר).

טולום

עיר מאוד יקרה, פקוקה בטירוף ולא כל כך מצדיקה את זה. חשוב לציין כי אם החלטתם כבר להגיע, מומלץ לא לישון בעיר עצמה שמרוחקת מהחוף כשעה נסיעה (בשל הפקקים) אלא לישון בחוף שלה שם באמת יש מה לעשות. אגב, לטעמנו החופים בטולום לא היו יפים במיוחד, והתחברנו יותר לחופים בהולבוש ואיסלה מוחרס.

היתרון בטולום הוא שהיא קרובה לשלושה אתרים מעניינים (ניתן להגיע אליהם גם מפלאיה דל כרמן):

• חוף Centro Ecológico Akumal בו אפשר לעשות שנורקלים עם צבים.
  • חוות Akumal Natura rescue בה מצילים בעלי חיים.
  • סנוטות Dos Ojos שזו בעצם מערכת של סנוטות המחוברות זו לזו במערכת צלילות תת-קרקעיות. מאוד מומלץ למי שצולל. אנחנו עשינו שנורקלים עם מדריך שגם לוקח אותך למערת עטלפים שמחוברת לסנוטות, היה חוויה כיפית!
  • יש גם את פארק Xel-Ha אבל בגלל המחיר והאכזבה שלנו מפארק Xcaret החלטנו לוותר.

ויאדוליד

נמצאת מחוץ לאזור החופים, במדינת Yucatan, במרחק שעתיים נסיעה מפלאיה דל כרמן או טולום. ויאדוליד פחות ממוסחרת ותיירותית מאזור החופים, הבניה בה קולוניאלית והיא משמעותית זולה יותר – המלונות, המסעדות וגם החנויות. נחמד להעביר פה לילה או שניים, בעיקר בשל הקרבה לאתרי השרידים של המאיה – Chichen Itza שנחשבת לאחת משבעת פלאי עולם, Coba שגם בה יש את הפירמידה הגבוהה ביותר, וגם Ek Balam למי שממש מתחבר לקונספט. באתרים מומלץ לקחת הדרכה, אנחנו ויתרנו והרגשנו קצת פספוס. יש גם סנוטות יפות בסביבה למי שלא מיצה.

הולבוש

המקום שהכי התחברנו אליו באזור החופים, אי קטן ובתולי עם השקיעות הכי יפות ופשוט תחושה של רוגע וחופש. אין כאן כבישים אלא דרכי עפר שאחרי הגשם הופכות לבוץ, אבל זה לא ממש בעיה כי נוסעים כאן בגולף קארט שמדלג עליו בלי בעיה. מומלץ להגיע בימים שבהם הירח חסר (סוף/תחילת חודש עברי) כדי לראות את הפלנקטון במים בלילה (מומלץ גם לקחת סיור מודרך וזול שבו מסבירים קצת על התופעה ולוקחים אותך לחוף מרוחק שבו באמת יש חושך מוחלט).

אנחנו עשינו גם את סיור 3 האיים שהיה ממש נחמד. היינו כאן 2 לילות, בדיעבד היינו מוסיפים עוד לילה או שניים.

איסלה מוחרס

מאוד אהבנו, קצת יותר ממוסחר מהולבוש אך עדיין מאוד כיפי. שכרנו גולף קארט והקפנו את האי, עשינו סיור שנורקלים שכולל בין השאר ביקור במוזיאון התת-ימי של פסלי המאיה, ואפילו קמנו לראות את הזריחה מפונטה סור (הנקודה הכי מזרחית במקסיקו ולכן הראשונה בה זורחת השמש).
בילינו כאן שלושה לילות וזה היה די בול.

קנקון

קנקון בנויה משני חלקים – איסלה קנקון שזה מעין חצי אי של מלונות, וקנקון הרגילה בה גרים התושבים שעובדים בעיקר בתיירות. הקטע בקנקון הוא מלונות הכל כלול שעל הנייר לפחות לא צריכה להיות סיבה לעזוב אותם (ותכלס, אין באמת מה לעשות מחוץ למלונות..) – מציעים בריכות, חוף פרטי, אוכל חופשי ורום סרוויס ומסעדות טובות. אנחנו ישנו ב- Secrets The Vine, שבהמשך התברר שרוב המסעדות בה נפתחות רק בערב (עם תורים ארוכים וללא אפשרות הזמנה מראש), ואין ממש הרבה אטרקציות כלולות או פינוקים.

המחיר שמשלמים תמורת התענוג הוא מאוד גבוה ולכן כדאי לשקול אם אתם מתחברים לקונספט. אנחנו בדיעבד היינו מוותרים על זה.

סן קריסטובל

אולי המקום שהכי התחברנו אליו. קודם כל חשוב לציין שחלק גדול מהאהבה למקום הוא יגיל, איתו היינו בתקשורת עוד חודש לפני שהגענו, והוא בכלל לא האמין שנגיע עם הקורונה. אז הגענו, ולא התחרטנו – ישנו אצלו בצימרים עם נוף משוגע.

ויצאנו לשני טיולים בלתי נשכחים:

• סיור הכפרים של שבטי המאיה וסן קריסטובל – סיור מהמם שבו ההסברים של יגיל פשוט היו מרתקים.
  • לאס נובס – בעוד שכל הסוכנויות בעיר מציעות סיור לאס נובס בו מתצפתים על המפלים המהממים האלה מלמעלה, יגיל הוא היחיד שהקים מחנה בתחתית המפלים ולוקח אתכם ליומיים בג'ונגל סביבם, הכי קרוב אליהם שאפשר, תוך כדי טיול, Body-rafting, נופים עוצרי נשימה, קפיצות למים ושיט. ואין ספק שחלק בלתי נפרד הוא הסיפורים הבלתי נגמרים והמרתקים של יגיל וגם האוכל המצוין.

אין ספק שאחרי השבוע שבילינו עם יגיל הוא נכנס לנו ללב, ואנחנו ממליצים ל-כ-ו-ל-ם לשריין שבוע בטיול שלהם לסן קריסטובל עם יגיל! כמובן שהתאהבנו גם בעיר עצמה – רחובות על גבי רחובות של בניה קולוניאלית, מאוד כיף ונעים להסתובב בה, וגם המחירים נמוכים משמעותית מאזור החופים במסעדות, בחנויות ובשווקים. אגב, ביקרנו גם בקניון דל פומידרו שהיה נחמד, לא יותר מזה.

סיכום

אין ספק שמקסיקו הייתה חוויה בלתי נשכחת, וכן – גם בזמן הקורונה! ממקסיקו המשכנו לקוסטה ריקה להמשך הטיול.