דורדון צרפת – כי את הפנינה הזאת אסור לכם לפספס!

דורדון חברים, או אם תרצו הצד היפה והזול של צרפת!

סיפור + המלצה חמה חמה, ברותם Rotem Bar נתקלתי לראשונה ברחבי הרשת. אני לא יודעת מה היה במילים שלה או בתמונות שבחרה לשתף שהשאיר אותה חזק בראש שלי. אני לא זוכרת מי הציעה למי, אבל מהר מאד הפכנו לחברות – ברשת. (גם לכם ממש כדאי כצעד ראשון). זה היה לפני יותר משנה, ומאז אני מחכה לפוסטים המרתקים שלה בהם היא חולקת פרקים מעוררי חשק מחייה בדרום מערב צרפת.

בקיצור, דיווחתי לבן זוגי (שגם אמון על הגשמת החלומות והגחמות שלי במערכת היחסים שלנו) שאני מפנטזת להגיע לשם. הוא התמהמה… ולפני כמה ימים הודיע לי בחגגיות שנוסעים, כולל הנצר, שברשותינו 72 שעות ושיחרר אותי לארוז לבד. כמעט נפלט לי מהפה שזה קצת מידי, אך מאושרת בחלקי הורדתי את המזוודה וארזתי. לבד.

רותם ואורי בר שיחררו את ישראל (והשתחררו ממנה) לפני קצת פחות מעשור, הם חיפשו מקום לחיות בו באושר ואושר, בקצב שלהם, עם ארבע עונות בשנה, עם טבע חיי, עם הרבה ירוק ומעט רעש, והתגלגלו לחור שוקק קסם בחבל הדורדון, בו הם מפעילים צימרים, ומוציאים אנשים סקרנים להרפתקאות בכלל (טבע, היסטוריה ואדם) וקולינאריות בפרט (אוכל, יין ואוכל).
ב- 8 הדונם הירוקים והפורים שלהם הם מגדלים את רוב מה שהם מבשלים, חולטים, משמרים, מתפיחים ומתסיסים. ובעיקר עושים טעים.

הגעה לדורדון מפריז:

כשהגענו אחרי נסיעה של 7 שעות מפריז (אתם ממש לא חייבים!! יש טיסות לבורדו – מרחק פחות משעתיים מהם במחירים מצחיקים של פחות מ-100$, בימי שלישי ושבת) רותם ואורי חיכו לנו עם נזיד משגע של עגבניות, שעועית וכדורי בשר ענניים שמילא את חלל האויר בארומה של חיבוק – מעשה ידיהם איך לא… מיד אחרי הקסם הזה הגיע פלטת גבינות מפנקת עם בגט טרי ויין טוב. היינו תשושים מהנסיעה שהתחילה בערך 12 שעות קודם בנתב״ג.. ושבעים כי אכלנו בדרך, אבל כמו ילדים טובים סיימנו הכל מהצלחת – כי היה כ״כ טעים!

אחרי שהתוודענו וקישקשנו, התפנינו לצימר שחיכה לנו מריח טוב, מסודר מרווח ונקי ובו חדר שינה וסלון גדול שירותים מקלחת ומטבחון, הכל כמו הבית שלהם בעיצוב ביתי כפרי חם ונקי ממנירות מיותרות, מהחלנות נשקפים בתוך הסבך הירוק מחדר השינה הבריכה של הצימר ומהסלון הבוסטן וגריל האבן שהשניים בנו לטובת הילולות האוכל שמתרחשות סביבו בעונות הנכונות ..
נפלנו שדודים. ישנו עמוק וטוב.

עוד לפני שהתעוררנו רותם כבר חזרה מהבלונזארי בעיירה הסמוכה עם קראסונים ובאגט טריים, ופינקה בארוחת בוקר צבעונית ומלאת אלמנטים טעימים ולא פחות מזה יפים – רובם מעשה ידיה לתפארת (מהריבות ועד ללאבנה דרך האומלטים, הזיתים הכבושים והאוירה הטובה),
ואז עלתה שאלת מליון הדולר – מה תרצו לעשות היום?
אני מומחית בלהעביר את הכדור לאחרים ולכן נתתי להם את המושכות,״קחו אותנו לאן שבא לכם הפטרתי״ התמסרנו והיה לנו יום עמוס בכל טוב לעיפה.

התחלנו בברנטום, העירה הסמוכה והיפה – מקור עליה לרגל לאור העובדה שממש שם בתוך מערות היו הכנסיות הראשונות של צרפת עוד בתקופה שהנוצרים התחבאו מהרומאים ונאלצו להסתתר במערות, משם עברנו לבורדיי הציורית וכמעט שקנינו שם נכנס (אבל לא היה עלינו מזומן), מקום ישוב מקסים שנהר שוקק חוצה אותו.
משם נסענו למסעדת פועלים צרפתית מסורתית בטוקאן (שם למדנו שבצרפת יש איסור הפלצה בשירותים, וגם הגברים מתבקשים לתת שתן בישיבה ??‍♀️ תציצו על השלטים בתמונות).

הדיל שם הוא כזה – אין תפריט והשלל היומי מגיע מנות מנות בזו אחר זו למרכז השולחן ביחד עם בגט טרי, בקבוק מים צוננים ובקבוק יין קליל שמלווה את כל הארוחה ומתמלא עוד לפני שמצליח להתרוקן (לא מדובר בקסם – אלא במלצר עירני) במחיר פיקס מגוחך (סביב ה-10 יורו לאדם שבע מבושם ושמח בחלקו הנדיב).

התחנה הבאה היתה הטירה בז'ומייאק – מבנה פסיכי מהמאה ה-13 השוכן בשטח בין 20000 אייקר. שופע בגנים מטופחים ונופים מרחיבי לב ודעת. בערב הלכנו לאכול דווקא במסעדה אסיאתית והיה מאוד נחמד לפגוש שם יין בגט וגבינות כחלק מהסט. את הבוקר התחלנו בארוחת שפע נוספת מרקחתם של רותם ואורי ויצאנו ללה רוק סנט כריסטוף – מעל נהר הווזר Vézère מתנשא צוק ובו כוכי ענק ומערות שהיו מושבם ברצף של האדם הקדמון ומתיישבים אחרים בהמשך עד תקופת המהפכה הצרפתית. מעבר לנוף המדהים שנשקף משם אפשר לחזות השרידים היסטוריים מכל התקופות. הליכה די קלה. קצת עלייה, אבל ממש לא רציני. שווה כל התנשפות.

ועכשיו יצאנו לכיוון פריז, מבסוטים עד הגג ובטוחים שנשוב בקרוב. רותם ואורי יקרים תודה על הכנסת אורחים שלא תבייש שייח בדואי ונשותיו.
היה לנו נפלא, בליינדייט משובח, אני בטוחה שנמשיך לדייט הבא בקרוב מאד!

המלצה חמה – צרפת – חבל הדורדון

ברותם ואורי בר Rotem Bar, קשה מאד שלא להתאהב, וזה קורה עוד הרבה לפני שפוגשים אותם. באומץ רב ובמהלך שלא הפתיע הרבה מקרוביהם שהספיקו ללמוד עם השנים את אג׳נדת הגשמת החלומות שמלווה את חייהם המשותפים כבר 4 עשורים, הם ארזו את עולמם כפי שהיה עד אותה נקודה בישראל, והעתיקו אותו, מדויק ומשופר לצרפת – לחבל הדורדון שבדרום מערבה.

החלום – לבלות את שארית חייהם עם 4 עונות בשנה, במקום שקט ורגוע (ואם יורשה לי להוסיף עוצר נשימה בנופיו), בקהילה שבה יוכלו להיות עטופים ואהובים, במידה שיוכלו להישאר זרים ומנותקים רגשית מהפוליטיקה החברתית והסביבתית בה. בקיצור – ״תנו לחיות בשקט״ הלכה למעשה.

רותם , שכבר כינו אותה לפני ״מלכת הדורדון״, זכתה בכבוד ובזכות בכתר. אורי הוא האיש שלצידה – איש נעים הליכות, רחב לב ומלא בידע, שמי שישכיל להקשיב לו – הרוויח! זכינו להתארח בביתם הכפרי , המבודד מן העולם בקצה גבעה ירוקה מכותרת יער עבות.

מי שישבו בחוץ לצד גריל האבן הגדול, יוכלו לפגוש בעדר הכבשים של השכן החביב (יינן בעברו ורואה צאן בהוויתו) המשוטט חופשי במשעולי האזור, או את מתחם התרנגולים המתעורר עם אור ראשון , כמה מטרים למטה, במורד כביש הגישה. ולהנות מהמיית היער.

לצמד בר צימר כפרי, צנוע, ומרווח עד מאד, שכולו מלא במזג הטוב של בעליו ומלווה את כל חווית השהיה במחיצתם. רותם היא שפית שמוציאה תחת ידיה מנות נהדרות שתכליתן בית ואהבה, ואורי הוא סו שף מוכשר , משימתי , ומיומן מאד, שדואג שהכל יהיה מאורגן ומלווה את כל תהליכי הפקת ארוחות השפע שנולדות במטבח העסוק שלהם.
במהלך הביקור שלנו (שף תומר חווה הגאון, ו-Yulia Prilik כתבת ועורכת מעולמות האוכל) שם, שמטרתו היתה למידת הקולינאריה של חבל הדורדון.

רותם ואורי ליוו אותנו ליווי צמוד, במהלכו זכינו להסברים מרתקים על מסורות הבישול הקלאסיות של האזור, מסעדות פועלים שמלמדות כ״כ הרבה על אורח החיים המקומי בצהרים  ומסעדות מכוכבות בערב, בין לבין הסתובבנו בערים עתיקות ובכפרים ציוריים שסובבים את נהר הדורדון העולה על גדותיו בעונה הזו.
נכנסנו למאפייות משפחתיות ולכאלה מקומיות שהפכו לחלק מהנוף המקומי כבר כמה דורות אחורה בשנים.

לסיכום:

אסכם ואומר שכל הכבוד למי שהגיע עד הלום היתה לנו חופשה בלתי נשכחת , ועכשיו מתחיל בידוד של 14 ימים. בריאות איתנה לכולם !! מאחלת לכוכלם להכניס את הדורדון כיעד במפת הפנטזיות שלכם ליום שאחרי הקורונה!

Max 30 אוקטובר 2021 06:12 at

אני נוסע בדצמבר לפאריז ושמעתי טובות על חבל הדורדוו.כמה שאלות.
    1.איך הדרך היפה והזולה להגיע מפאריס?
    2.אטרקציות מקומיות בחודש זה של השנה.

AlexAdmin 30 אוקטובר 2021 12:25 at

שלום מקס,
      ניתן להגיע מפריז בטיסה לבורדו ומשם שעתיים נסיעה ברכב. ניתן גם לנסוע ישירות מפריז אך זה מעל ל-600 ק״מ של נהיגה. ניתן גם לעלות על רכבת בפריז ולהגיע לעיר בשם Brive. מבחינת אטרקציות, יש טירות, ניתן לעשות שייט, לבקר בחוות מקומיות ובעקרון יש המון מה לעשות.