טיול עצמאי בפינלנד בחורף כולל לפלנד וביקור קצר בטאלין

חזרנו מפינלנד המדהימה לפני שבועיים. עשינו טיול משפחתי עצמאי, הורים+ 3 מתבגרים עם עוד חבר והבן המתבגר שלו שהצטרפו אלינו. סה"כ 8.5 ימים. לא כולל טיסות. קודם כל חד משמעית אין שום בעיה לעשות טיול עצמאי בפינלנד. אין שום בעיה להתמצא שם, כולם כולל כולם מדברים אנגלית שוטפת. הוייז עבד בכל מקום שהיינו בו (עם סים מקומי) בקיצור הסתדרנו מצוין.

התחלתי לעבוד על תוכנית הטיול בקיץ, וכחלק משיטוטי בקבוצה נתקלתי בהמלצות על קח אותי לפינלנד, לפלנד – Take me to Finland שהומלץ רבות בפייסבוק. ככה הכרנו את דורון המקסים, שתמורת מחיר הוגן מאוד עזר לנו לתפור בדיוק את הטיול שרצינו וגם היה שם לתמיכה ועזרה במהלך הטיול.
דורון גרם לנו קצת לשנות כיוון ממה שתכננתי במקור.

בניגוד לרוב המטיילים, לא טיילנו באזור רוביניימי, למרות שקפצנו לשם ליום אחד, לטובת הארקטיקום. ישנו בבקתה קסומה על גדות אגם קפוא בתוך יער, למרגלות אתר סקי, שאותה דורון מצא עבורנו. הבקתה כמובן עם אח וגם סאונה פינית כמתבקש. במרחק של עד 10 דקות נסיעה היו זמינות לנו כל האטרקציות: כולל, דיג באגם קפוא, ציפה בנהר, קרטינג, אופנועי שלג, הליכה בנעלי שלג, אופניי שלג, חוות איילים, כלבי הסקי ועוד. וגם שתי שמורות טבע מדהימות במרחק של עד שעה נסיעה.

דורון סיפק לנו תמיכה גם במהלך הטיול עצמו, שזה היה פרייסלס. עזר עם כל שאלה הכי קטנה וטיפשית, חיפש עבורנו אטרקציות חלופיות במידה והחלטנו לעשות שינוי בתוכניות וכל זה בזמן שאנחנו מבלים, ומבלי שנצטרך לבזבז זמן יקר.

טאלין והלסינקי

התחלנו את הטיול מיום מלא בהלסינקי כולל שיט לאי סואומנלינה ועוד יום בטאלין. מהלסינקי לצערי לא התרשמנו, דורון בבקשה אל תפגע , בדיעבד, עבורנו, עדיף היה לקצר ולחסוך זמן וכסף. טאלין מהממת וגם השיט על המעבורת הוא חוויה מגניבה. לא מומלץ להשאיר את זה לסוף הטיול כי כל החוויות מחווירות אחרי מה שרואים בלפלנד.

למידע מפורט על טאלין לחצו כאן

אחרי היומיים האלו עלינו צפונה לארמון השלג בקמי שהיה נחמד וגן החיות ברנואה – שבגדול אפשר היה לוותר גם עליו. רוב החיות ישנות לא ראינו לא דובים ולא יער בעיקר ינשופים זאבים ושואלים. בתוך מתחם גן החיות יש את חנות המפעל של שוקולד פאזר הטעים מאוד והחנות אכן מציעה מחירים זולים יותר מחנויות רגילות.

משתפת גם קצת חוויות מעבר לרשימת המכולת של האטרקציות

המיקום – להתעורר בבקתת עץ להסתכל החוצה על שמיכת השלג הנוצץ, לראות סנאי מקפץ על עדן החלון, (כמובן לכבד אותו באגוזים , שיבוא כל יום) לראות את קרני השמש מציצות מבין העצים ומאירות את האגם. לראות עקבות של ארנבת שעברה שם בלילה. פשוט ממלא את המצברים שנים קדימה.

ציפה בנהר קפוא

לא לקחנו את השיט על שוברת הקרח שרוב התיירים הולכים אליה. במקום זה הזמנו ציפה בנהר קפוא. חוויה מגניבה מאוד. בזכות הביגוד שמקבלים מהמפעילים לא היה קר. נכנסים למים נשכבים על הגב, ונותנים לזרם לקחת אתכם בתוך נוף מדהים. חוויה מרגיעה מאוד. אפשר לעצום את העיניים להירדם ולהיסחף בנהר. למרות שלא כדאי כי הנהר זורם לרוסיה. הציפה עצמה הייתה משהו כמו 20 דקות. לדעתי זה יותר זמן ממה שנותנים במפלסת קרח, אבל אני לא בטוחה, אל תתפסו אותי במילה.

הליכה בנעלי שלג

ההליכה עצמה הייתה נחמדה. אבל מה שהפך את זה לאחת האטרקציות המגניבות היה דווקא המיקום הייחודי. על הר מכוסה בשלג ברמות מטורפות. שפשוט הפך את כל העצים מסביב לגלריית אומנות, פסלים חיים. היה קשה מאוד לעבור ליד העצים האלו מבלי לשלוף מצלמה ליד כל אחד מהם.

בזכות המלצה של דורון, הזמנו האט טאב לבקתה באחד הערבים. בגד ים, -20°, פחית בירה קרה ביד ואתם יושבים ומתבשלים לכם בהאט טאב, מסתכלים לשמיים בתקווה שיצא הזוהר (לא יצא). ואיך שיוצאים מהמים רצים לסאונה.

שמורות טבע

טיילנו בשתי שמורות. אולנוקה ובמפלים הקפואים של קורואומה. שתיהן מהממות. שימו לב שבחלקן במיוחד במפלים הקפואים, חלק מהמסלול הוא קפוא וצריך להתגלש על התחת כדי לא להחליק. בשתי השמורות אפשר להשכיר נעליים עם קוצים מיוחדות, שמתלבשות על הנעליים הרגילות ומקלות על ההליכה. בשתי השמורות יש שבילים מסודרים. אם יורדים מהשביל טובעים בשלג עד אמצע הירך אם אתם גבוהים, אם לא, אז קחו שנורקל.

שמורות מהממות ביופיין, עם מלא עקבות של חיות בר. יש מטיילים נוספים על השביל והטיול שם מאוד ידידותי. למרות שאין אף פח, השמורות נקיות מאוד. כולם לוקחים את הזבל שלהם איתם. לקראת סוף המסלול בשתי השמורות יש בקתות ייעודיות בהן ניתן להדליק אש ולהכין נקניקיות (אם הבאתם אתכם) שזה נחמד ממש.

אופניים בשלג

למרבה ההפתעה זאת הייתה האטרקציה שהילדים הכי פחות נהנו ממנה. ואם להיות יותר מדויקת, אז הם די סבלו. הרכיבה היא על אופני פטבייק חשמליות, אך עם זאת יש בה מורכבות, כשהאופניים עוברות דרך שלג רך, מאוד קל לאבד את שיווי המשקל וליפול, מה שקרה להם לא מעט פעמים וגרם להם לצאת מתוסכלים מהחוויה. אני רוכבת על אופניים, אז למעט נפילה אחת די בהתחלה, עברתי את כל המסלול בכיף. מה גם שהנופים מבחינתי היו שווים גם את הנפילות שהיו.

לסיכום

בקיצור פינלנד הייתה אחד הטיולים המיוחדים, והתמיכה של דורון הפכה את זה לחוויה מושלמת. נשאר הרבה מקום לדמיון לראות את הנופים האלו בתקופת הקיץ.