דרום פולין וסלובקיה עם ילדים 9 ימים: טיול משפחתי עם רכב שכור

הרכב: 2 מבוגרים ו-3 ילדים בני 14, 10 ו-4. ארוך במיוחד – ועוד השתדלתי לציין רק עיקרי דברים. אם יש שאלות נוספות, אשמח לענות ולתת פירוט נוסף על מקומות ספציפיים, חניות באזור, מסלולים, עלויות ועוד…

טיסה ישירה לקטוביץ פולין עם וויז אייר

הוזמן עם וויז אייר 11 חודשים מראש, 3600 ש"ח ל-5 כרטיסים, כולל הושבה לכולם, 5 טרולים ומזוודה גדולה אחת. כולל חברות מועדון לשנה אך לצערי לא רואה איך מנצלת אותה שוב כי מחירי ויעדי וויז הפכו להרבה פחות אטרקטיביים בתקופה האחרונה לעומת ראיין אייר, איתם בינתיים הזמנו כבר שלוש פעמים…

השכרת רכב משפחתי בקרקוב

פולקסווגן טיגואן חדישה שהוזמנה דרך סיקסט, שכרגיל יקרנים אך מעולים. לעולם לא אחסוך על רכב בטיול כי זה הבסיס לטיול.

הרכב נלקח בקרקוב אחרי טיול עירוני והוחזר בקטוביץ לפני הטיסה, על החזר במקום אחר הוספנו 30 יורו.

לנהיגה בכבישי סלובקיה צריך לרכוש מדבקה מיוחדת, ל-10 ימים עולה 10 יורו. ניתן לרכוש בתחנת דלק ראשונה אחרי מעבר גבול או באינטרנט ברגע שיודעים מספר רישוי של הרכב השכור.

בתי מלונות מומלצים למשפחה בדרום פולין

דירות: הוזמנו חצי שנה מראש בבוקינג.

קטוביץ –  לילה אחד, מלון דירות משפחתי קטן. נחתנו בחצות. סוכם עם הבעלים הסעה מהשדה תמורת 5 זלוטי שלמים (הדירה נמצאת כ-7 דקות הליכה מהשדה). מאוד נקי, ארוחת בוקר ביתית פשוטה וטעימה בתוספת מחיר. פתרון מעולה לתחילת / סוף טיול למי שצריך לבלות לילה ליד שדה תעופה. מומלץ מאוד. Noclegi Avoca

זבזה, פרבר של קטוביץ – 2 לילות. דירה אחת הטובות, היפות והנוחות שהיינו בה בכל הטיולים שלנו. בעלת הדירה מאוד נחמדה וזמינה תמיד, בדירה יש הכל וגם מעבר למה שצריך, כולל קערת פירות ובקבוקי מים שהשאירה עבורנו, פרט שולי, אבל נחמד. רק 20 דקות נסיעה מקטוביץ, לדירה הזאת בוודאות נחזור בטיולים הבאים באזור. Apartament Ala

קרקוב 3 לילות. דירה מעולה מאובזרת בכל מה שצריך, נקי, נוח, מיקום מנצח: שקט אך צמוד לעיר העתיקה, סופר גדול דקה הליכה. בעלת הדירה נחמדה מאוד, הייתה זמינה לכל דבר במיידי בווטסאפ, גם ארגנה לנו טרנספר במחיר טוב במיניבוס לשדה תעופה קרקוב כי משם אספנו את הרכב. מומלץ מאוד. Superb Apartment 62m2

יחידת אירוח למשפחה בסלובקיה

טרסטן –  כפר קטן ליד ליפטובסקי מיקולאש. 4 לילות. בית פרטי קטן מעץ שתי קומות, שני חדרי שינה למעלה. מתלבטת אם מומלץ או לא. מצד אחד, בית שנראה חלום בכפר ירוק ושקט, היה מאוד כיף שהילדים יכלו לשחק למטה בגינה עם מתקנים ונדנדה עוד לפני ארוחת הבוקר.

מצד שני, חדרי שינה קטנים מאוד, חוץ ממיטה ושידה קטנה לא נכנס שם כלום, היה לא נוח לטפס כל הזמן במדרגות החורקות שגם לא נראו בטיחותיות, אך חוויה לילדים.

בעלת הדירה בקושי יודעת כמה מילים באנגלית. תכולת הדירה כוללת את המינימום הנדרש, מצד שני ברגע שביקשנו דברים כמו מגבות נוספות, קיבלנו במיידי, הבעלים גרים בבית הצמוד. מכולת כמה דקות הליכה ונחל קטנצי'ק זורם לו 100 מטר מהבית. עוד מהיתרנות – מחיר סופר זול, 788 ש"ח ל-5 אנשים ל-4 לילות. Zrubovy dom Silvia

אוכל: טעים וזול, בשתי המדינות.

מסעדות מומלצות בפולין

• Wrega – בקרקוב בקז'ימייז.
  • Miod malina – בקרקוב בעיר העתיקה.
  • Karmello – בעיר העתיקה יש שני סניפים, לקנות שם שוקולד והרבה!
  • Restaurant Tatiana – במדרחוב בקטוביץ.

מסעדות מומלצות בסלובקיה

• Salas orava – ליד אגם אורבה,
  • Salas krajinka – חוות גבינות ליד רוזומברוק עם מסעדה, מאפיה וחנות גבינות, לא לוותר על קינוח בסוף, שטרודל השוחה בקערית של קרם וניל זה אחד הדברים הטעימים שאכלתי.
  • Koliba bystrina – בדמנובסקה דולינה בטטרה הנמוכים.
  • Soda club – בליפטובסקי מיקולאש צמוד למדרחוב.
  • Koliba partia – ליד אגם שטרבסקה בטטרה הגבוהים.
  • Terchovska – koliba diery בסיום מסלול הליכה של דיירי.

כל המסעדות שאכלנו הן מתמקדות באוכל מקומי, אנחנו הכי אוהבים לטעום מהמנות של המקום, ושניצל וצ'יפס תמיד יש בכל מסעדה לילדים הבררניים שבינינו (ושניצלים בסלובקיה, אגב, מהטעימים שאכלנו!). אל תתפתו לנסות Kofola, משקה סלובקי תחליף לקולה שטעמו כמו קולה מקולקלת עם תוספות טעם לא ברורות… לעומת זאת Halušky , כופתאות מבצק תפוחי אדמה, זה אחד הדברים הכי טובים שיש. על פירוגי פולניים כבר לא מדברת, טעים לי מאוד, מכל סוג ומילוי שהוא. הכי מומלץ לחפש בתפריט צלחות "דגימה" של תערובת מכל סוגי פירוגי, ככה זוכים מכל העולמות…

מסלול ב-דרום פולין וסלובקיה עם ילדים 9 ימים:

נחיתה בחצות בקטוביץ

04.08 – 05.08 קטוביץ' עיר על גדות נהרות קלודניצה וראווה, בחלקה הדרומי של פולין

לינה ליד השדה ובבוקר נסיעה במיניבוס לתחנה מרכזית בקרקוב (כרטיסים לאוטובוס הוזמנו מראש). טיול בעיר העתיקה. מאוד מומלץ להיכנס לסיבוב בתוך המבנה של ברביבקן, המבצר הצבאי מהמאה ה-15. משם המשכנו אל השער הפלוריאני שנבנה בשנת 1307 בסגנון גותי ושימש כשער הכניסה המרכזי אל העיר, רחוב פלוריאנסקה, כיכר המרכזית והשוק המקורה.

שכונה היהודית קז'ימייז:

06.08 קרקוב

כאן התגוררו היהודים של קרקוב, שרובם נספו במהלך השואה. נקודות ציון: בית הכנסת העתיק, שנבנה לפי הערכות במאיה ה-15, ביידיש “אלטע שול”. מבנה בית הכנסת העתיק ביותר שעדיין קיים בפולין.

היום בתוך בית הכנסת פועל מוזיאון יודאיקה, המספר גם על החיים של היהודים שחיו כאן בקרקוב. הכי מרגש היה הביקור בבית הכנסת ובית הקברות ע"ש משה איסרליס (הרמ"א)– . Remu המקום הושחת במהלך מלחמת העולם השנייה, אך שוחזר לאחריה. בית הכנסת היחיד שפעיל עכשיו בקרקוב. בגלל שהיינו עם ילדים, השתדלנו לא לגעת יותר מדי בנושא השואה, אך אי אפשר שלא לבקר במוזיאון הקטן לזכרו של חסיד אומות העולם, הרוקח הפולני, תדאוש פנקייביץ’, בעלים של בית מרקחת מתחת לנשר (Apteka Pod orłem).

הזדמנות ללמד את הילדים על אנושיות שאפשר לגלות גם בימים הכי אפלים. צמוד לבית מרקחת – כיכר הכסאות, ממנה היו יוצאים שילוחים למחנות. במרכז העיר וגם באזור היהודי יש המון נהגים שיציעו לכם סיור מודרך בטוק-טוק, גם בעברית. בסיום הסיבוב הרגלי העצמאי, לקחנו סיור כזה בעלות של 160 זלוטי, שהעביר אותנו שוב בכל השכונה ובאזור הגטו והחזיר למרכז העיר. לא זול, אך חוויתי לילדים.

סיימנו בשוק איכרים ליד העיר העתיקה, Stary kleparz, לקנות כמה שיותר פירות יער במחירים מצחיקים.

טיול במתחם היפה של גבעת ואוול:

07.08 קרקוב

הכניסה לחצר הטירה ללא עלות, אך אם תרצו להיכנס פנימה, תצטרכו לשלם עבור כל אחד מחלקיה בנפרד, ומגיעים לסכומים לא קטנים. מיותר עם ילדים שנשקייה וחדרי המלוכה פחות יעניינו אותם, רק טיילנו בגנים ונכנסנו לקתדרלה המרשימה. לא לוותר על הירידה במדרגות התלולות למאורת הדרקון שחי לפי האגדה במקום והובס על ידי הנסיך הפולני קרקוס, מייסד קרקוב, ואז הקים מצודה במקום.

ביציאה ממאורת הדרקון עומד פסל ברונזה של הדרקון עצמו שמדי פעם יורק אש.

משם המשכנו לטיילת הנהר ולקחנו שייט של חצי שעה על וויסלה. מאוד מומלץ לקצת מנוחה לרגליים לראות את העיר מזווית אחרת.

בערב קפצנו לשעתיים של שופינג בגלריה קרקובסקה, קניתי ב- Hebe מלאי של קרמים פולניים לשנתיים הקרובות ולא ויתרתי על סניף מקומי של C&A.

אספנו רכב בשדה ונסענו לכיוון סלובקיה:

08.08 סלובקיה

עצירה בדרך באגם Orava היפה בו לקחנו שייט. השייט פעיל רק בחודשי הקיץ, הספינה עושה סיבוב באגם ומחנה לחצי שעה באי במרכז הנקרא אי האמנות. שם מוצגות יצירות אמנות עממיות יפיפיות, אך עיקר החוויה זה כמובן הנוף והטבע… פיסת גן עדן שגיליתי במקרה, לא ראיתי המלצות בשום מדריך טיולים.

משם המשכנו בדרכים הרריות לאזור הלינה, עם מלא עצירות בצד הדרך, ראינו נחלים ודי היינו בהלם מכל גווני הירוק, מצאנו פטריות ופירות יער ונהננו מקרירות של 16 מעלות…

יום אטרקציות לילדים:

09.08 גן חיות בליפטובסקי מיקולאש, סלובקיה

התחלנו ב- Zoo Kontakt, גן חיות קטן אך מיוחד, ניתן לשחק עם החיות ללטף ולהאכיל אותן. בכניסה מוכרים אוכל לחיות. האכלנו יען, למה וחמור, תוכים וחיות משק, רכבנו על פוני, ליטפנו גורי דובים ואריות, קנגורו ושקנאי.

משם המשכנו לפרק מים טטרלנדיה (בכניסה עשינו כרטיסי Go pass לכולם, המקנים הנחות לאתרים בסלובקיה וגם לחלק מהמקומות בפולין).

פארק מים אדיר ומומלץ, עם מגלשות ובריכות מכל הסוגים. להביא מגבות וכפכפים מהבית. באזור יש עוד הרבה פעילויות לילדים, כמו בית הפוך, לונה פרק קטן, תערוכת פרפרים ועוד.

אזור הטטרה הנמוכים:

10.08 אגם בסלובקיה (Vrbické pleso)

התחלנו באגם ורביצה פלסו מדהים בין היערות Vrbické Pleso, עשינו מסלול קליל מסביב לאגם. לא לשכוח להביא לחם מהבית כדי להאכיל ברווזים. משם המשכנו ל- Biela púť ועלינו בשלושה רכבלים שונים לגובה של 2000 מטר (הראשון פתוח והכי יפה, ספסל ל-4 אנשים, השני קרונית גדולה, צפופה ופחות כייפית שעולה על מסילה, ושלישי – רכבל סגור לפסגת ההר Chopok).

בתחנות יש מתקנים נחמדים לילדים כמו טרמפולינות וקיוסקים להתרעננות. אחרי שמתרשמים מיופיו של הנוף בפסגה, יורדים למטה באותה הדרך. כדאי להצטייד בביגוד חם, בפסגה בממוצע כ-6 מעלות, למרות שאנחנו נפלנו על יום שמש מדהים עם 15 מעלות למעלה.

צריך לרכוש כרטיסים במשרד לפני ההגעה למתחם הרכבלים, כמובן מומלץ עם הנחות בגו פאס, המכונות של גו פאס בכניסה מאוד פשוטות לתפעול.

המלצה באזור למערת החופש, מערת נטיפים מפורסמת, אך ויתרנו עליה כי לא הייתי בטוחה עד כמה סיור של שעה בשפה זרה עם המון עליות וירידות יעניין את הילדים.

במקום המשכנו ל- Fun park ziarce, עוד מתחם הפעלות לילדים, האטרקציה העיקרית – ירידה במגלשות אלפינית.

סיימנו את היום בעיירה ליפטובסקי מיקולאש. אין בה יותר מדי לעשות חוץ מטיול במדרחוב הנחמד, גלידה באחת הגלידריות (גלידת יוגורט וגלידת פטל הכי טעימות!) וביקור בבית כנסת ישן באזור, זכר לקהילה מקומית קטנה שהושמדה.

בזיליקת מריה הקדושה כנסייה בקרקוב, פולין

הרי הטטרה הגבוהים:

11.08 גבול טבעי בין פולין לסלובקיה

הגענו לעיירה מקסימה Stary-smokovec ועלינו ברכבל אל עבר Hrebienok, נקודת התחלה אידיאלית לטיולים קלילים המתאימים גם למשפחות. בהליכה די קצרה בנופים ירוקים הגענו למפלי מים מדהימים, Vodopády Studeného potoka.

משם נסענו ל- Štrbské Pleso, האזור המיושב הגבוה ביותר ברכס הרי הטטרה בסלובקיה. גם משם ניתן לצאת למסלולי הליכה, אנחנו רק הלכנו על גדות האגם המדהים ושכרנו סירת משוטים מעץ.

חזרה לפולין דרך אזור Malá Fatra

12.08 רכס הרים בסלובקיה (Malá Fatra)

לארוחת בוקר עצרנו בחוות גבינות Salaš Krajinka. אפשר ללטף חיות משק, לטפס על טרקטורים, יש גן משחקים חמוד לילדים, מאפיה מעולה (חייבים לקנות מאפים עם פירות יער!), חנות גבינות מיוחדות המיוצרות במקום ומסעדה טובה.

ארוחת בוקר מלאה ל-5, כולל שתיה ושני קינוחים עלתה לנו כ-140 ש"ח… המסעדה די עמוסה, אנחנו הגענו מוקדם, אחרינו כבר היה תור ארוך. אפשר גם לקנות מאפים וגבינות במקום ולעשות פיקניק, יש המון שולחנות בשטח.

משם המשכנו לאזור מפלים Jánošíkove Diery ועשינו מסלול הליכה של כ-4.5 שעות. מסלול מרהיב ביופיו, כולל מעברים בין הסלעים העצומים של הקניונים, סולמות, גשרים ומפלים.

לא מסלול הכי קל עם ילדים, אבל חוויה מדהימה, אולי הכי מדהימה של כל הטיול המדהים הזה. מדהים, כבר אמרתי?

ביקור מרתק במוזיאון לתולדות יהדות שלזיה ב- Gliwice

13.08 קטוביץ, דרום פולין על גדות נהרות קלודניצה וראווה

הגעתי אליו במקרה, ללא שום המלצה בשום מדריך טיולים וחבל שזה לא מוכר. מקום מעניין מאוד, שנבנה בתוך בית הלוויות יהודי ישן. בית עלמין יהודי עדיין פעיל, אחד היחידים הפעילים באזור.

המוזיאון סוקר את תולדות יהודי המקום מימי הביניים ועד היום.

משם לסיום הטיול המשכנו לפרק Legendia בקטוביץ. התלבטתי רבות אם להגיע לשם או ל-אנרג'ילנדיה (Energylandia) פארק שעשועים בקרקוב הגדול והמוכר יותר.

בסוף בחרתי בפרק בקטוביץ כי פחדתי מהעומסים. הפרק מקסים, בנוי מסביב לאגם, הרבה מתקנים (לא הספקנו את כולם ב-4 שעות) ולא חיכינו בתור יותר משתיים – שלוש דקות , למעט מתקן אחד פופולרי במיוחד בו הילדים חיכו כרבע שעה.

משם המשכנו למרכז קטוביץ, סיור קטן במדרחוב, פירוגי לפרידה ובצהריים יום למחרת טיסה חזרה, כבר צריך איכשהו לחזור למציאות.

לסיכום: טיול משפחתי ב-דרום פולין וסלובקיה עם ילדים היה מדהים – מסלול מפורט למספר יעדים [אטרקציו]

רוני 29 מאי 2022 00:41 at

שלום וברכה
    קראתי את הבלוג על שבועיים בפולין וסלובקיה
    אני מתעניין בדירה בקרקוב וכתוב בבוקינג שהם הפסיקו למכור דרכם נשמח אם תשלחי לי את הווצאפ של בעלת הדירה