מסלול באירלנד – 8 ימים עם רכב שכור המתחיל ומסתיים בדבלין

מסלול באירלנד מאוד מפורט לטיול של שבוע לזוג. טסנו בטיסה ישירה שארקיע מפעילה פעם בשבוע במהלך אוגוסט.
נתחיל בזה ששבוע באירלנד ממש לא מספיק.

המטרה היתה לבקר בכמה שיותר מקומות, לכן ישנו כל יום במקום אחר, במסלול מעגלי מדבלין. התלבטנו הרבה ונאלצנו לעשות ויתורים כואבים עוד בשלב התכנון כדי לבנות מסלול מציאותי. כך למשל, ויתרנו מראש על צפון אירלנד ומאוחר יותר ויתרנו על דינגל כשהצלחתי להשיג כרטיסים לסקליג מייקל.

האירים מאוד נחמדים, אוהבים לדבר ולהתלונן על מזג האוויר באירלנד. מזג האוויר באמת מאוד לא יציב ומשתנה כל הזמן. דוגמה הכי טובה לכך ראינו כשהסתובבנו בין חנויות ברחוב המרכזי בקילקני וכל פעם שיצאנו מחנות מזג האוויר בחוץ היה שונה מכשנכנסנו. מזג האוויר יכול גם להרוס תוכניות, כמו שקרה לנו באחד הימים.

טלפון באירלנד:

עשיתי שדרוג לחבילת חו"ל של גולן טלקום (99 ₪, 6GB גלישה, שיחות ללא הגבלה), באירלנד הם עושים שימוש ברשת של Vodafone. לא יכול להגיד שהייתי מרוצה, הקליטה נעלמה הרבה פעמים, אבל אין לי עם מה להשוות.

נהיגה באירלנד:

שכרנו רכב עם גיר אוטומטי מחברת Dan Dooley המקומית. את ההזמנה ביצעתי דרך האתר של החברה, באמצעות צ'ט עם נציג שעשה לי הנחה משמעותית למחיר שמוצג באתר. חשוב לבדוק את הרכב לאחר שמקבלים אותו ולהחתים את נציגי החברה על כל פגם שתמצאו.

הנהיגה בצד שמאל והנתיבים צרים ומתפתלים, בכבישים הבינעירוניים יש נתיב אחד או פחות בכל כיוון. המהירות המותרת בכבישים האלה היא 100 קמ"ש, אנחנו לא הצלחנו להגיע לזה. הכבישים עצמם מאוד יפים, עם עצים שמסוככים על הכביש ונופים משתנים של עמקים, שדות, אגמים וכו'.

למרות האילוצים, נראה שיש תרבות נהיגה באירלנד ולא נתקלנו בפקקים בשום מקום ובשום שעה, פרט לאזור דבלין, ומאוד הופתענו שזה המצב באוגוסט בשיא עונת התיירות.

בכבישים המהירים יש יותר נתיבים, הנהיגה בנתיב השמאלי והעקיפה מימין (ממש כמו בארץ :-)). גם שם אין פקקים, אפילו לא בכניסה לקטעי אגרה. בכל מקרה, בשלב התכנון כדאי להוסיף חצי שעה לכל נסיעה.

ניווט: חוויה מאוד לא טובה עם וייז שהביא אותנו לא פעם אחת למקום הלא נכון ועלה לנו בזמן יקר. עדיף Google Maps.

לינה באירלנד:

כל לילה ישנו במקום אחר, על בסיס B&B, פרט ללילה הראשון ודבלין. ה-B&B הם בתים המשמשים כמלונות ומנוהלים על ידי אנשים שגרים באותו בית ומכינים לכם ארוחת בוקר. פתרון נוח, פחות יקר ונותן תחושה של מגורים אותנטיים. כל המקומות הוזמנו דרך בוקינג, עדיף כמה שיותר זמן מראש כי הטובים נחטפים מהר.

הבעלים נחמדים מאוד ומנסים לעזור בכל דרך אפשרית. זה קצת משעשע כשהם שולפים מפה של האזור ומתחילים לספר על אטרקציות מומלצות, כאילו הגענו לטיול בלי לתכנן מראש, אבל עדיין נחמד מאוד מצדם.

דגשים חשובים לבחירת B&B: חניה, אינטרנט אלחוטי, שירותים ומקלחת פרטיים בתוך החדר. שימו לב שבבתים האלה אין מעליות ואם החדר שלכם לא בקומת הכניסה, צריך לסחוב את המזוודות בגרמי מדרגות לא כל כך נוחים לרוב. בחלק מהמקומות יש תופעה מוזרה של כיור עם שני ברזים: אחד עם מים רותחים והשני עם קרים – הכוונה שצריך למלא את הכיור במים וככה להתרחץ.

אוכל באירלנד:

אכלנו בעיקר פאבים מקומיים. התפריט ברובו דומה מאוד בכל מקום: מרק ירקות טחון, פיש אנד צ'יפס, המבורגר, פאים בשריים למיניהם, סלמון מעושן מתוצרת מקומית, תבשיל בשר בגינס וכו'. מה שמשתנה מאוד בין מקום למקום זה הבירות. גינס, הגאווה הלאומית, מככב בכל פאב ולידו מגוון של בירות אזוריות.

האוכל מוגש עד השעה 21-22 בערב, ולאחר מכן ניתן להזמין רק שתיה ולהנות מלהקת הבית. באחד המקומות, ביקשנו אחרי הארוחה להזמין קינוחים (השעה היתה 22:05) וקיבלנו תשובה שכבר אחרי 22 והמטבח נסגר. חמש דקות לאחר מכן המלצרית הביאה לנו חשבון כי המשמרת שלה מסתיימת.

המסלול באירלנד: מתחיל בדבלין ומסתיים בדבלין

יום 1: נחיתה בדבלין – אניסקרי

לינה: Summerhill House Hotel, Enniskerry – מומלץ

הנחיתה בדבלין ב-18:30, לפי התכנון יש זמן רק לנהיגה עד אניסקרי, שם יש שני מקומות פוטנציאליים לאכול, אחד מגיש אוכל עד 9 והשני עד 10. ביקורת דרכונים לוקחת הרבה יותר זמן מהצפוי וגם כשעוברים אותה, המזוודות עדיין לא התחילו לצאת.

קונים קצת אוכל בשדה התעופה בתור גיבוי לערב. ניגשים לדוכן של Dooley, מקבלים את המסמכים לקבלת רכב, עולים על שאטל למגרש הרכבים, מקבלים את המפתח לרכב במשרד החברה, הולכים עד הרכב, בודקים אותו מכל הכיוונים, מצלמים את השריטות, חוזרים למשרד החברה להודיע על השריטות שמצאנו, חוזרים לרכב, מתיישב בצד הנוסע, למה יש פה הגה? מחליפים מקומות, מתחילים לנסוע.

לפי הווייז, שמיוזמתו פתאום דובר אנגלית, מספיקים רק לפאב שמגיש אוכל עד 22. מתבלבלים בכמה פניות בדרך, מאטים בכל עיקול וכל פעם שעובר רכב בנתיב הנגדי, זמן ההגעה מתארך.

השעה 21:50 בערב, כבר החשיך, וייז מביא אותנו מול גדר ואומר באנגלית "הגעת ליעד". מבולבלים, אנחנו מתחילים לעקל את העובדה שלא נעקל היום אוכל אירי חם. מחליטים לנסוע למלון, הוויז מביא אותנו לשכונת מגורים רדומה ושוב אומר באנגלית "הגעת ליעד". בשלב הזה אנחנו אומרים לווייז "פאק יו" ופותחים גוגל מפס שמביא אותנו למלון.

המלון נראה מפואר מאוד יחסית לכפר שהוא נמצא בו, אנחנו ישנים בביתנים דו קומתיים הממוקמים ליד המלון. יוצאים להסתובב בכפר.

ליד המלון יש כנסייה ובית עלמין עתיק שנראים כמו לקוחים מסרט אימה, משם הולכים לכיכר המרכזית של הכפר ושותים בירה בפאב. אניסקרי (Enniskerry) הוא כפר קטן אבל במיקום טוב להמשך הדרך. יש בו את אחוזת Powerscourt על שלל האטרקציות שלה וגישה נוחה לפארק הלאומי הארי ויקלו.

יום 2: פארק לאומי הרי וויקלו – גלנדלוך – קילקני

לינה: Auburndale B&B, KIlkenny – מומלץ

אחרי ארוחת הבוקר במלון, בסביבות השעה 9, יוצאים לכיוון גלנדלוך דרך כביש Old Military Road החוצה את הפארק הלאומי הרי וויקלו ומאפשר להנות מהנופים בלי לעצור. כדאי לעצור בתצפית המרהיבה על Sally’s Gap. משם ממשיכים לגלנדלוך וחונים בחנייה של מרכז המבקרים. אפשר גם לחנות בחניון בתשלום בין שני האגמים.

מכאן מתחילה ההרפתקה הגדולה של הטיול שתהרוס את הלו"ז המתוכנן של הימים הקרובים, כאשר אנחנו יוצאים למסלול Spync Loop בלי לדעת מה מצפה לנו. תחילת המסלול בשעה הראשונה רגועה מאוד על שביל סלול וישר, דרך שני האגמים עד כפר כורי הפחם הנטוש.

כאן רואים את המפל ממנו המים זורמים לאגם העליון, תנאי המסלול הופכים לקשים יותר ומתחיל לרדת גשם. אנשים אחרים מסתובבים בנקודה זו וחוזרים חזרה, אנחנו עדיין לא מבינים למה וממשיכים הלאה.

המסלול ממשיך כלפי מעלה במדרגות אבן מתפתלות וגשרוני עץ, לצד המפל וגם בתוכו. עוברות עוד שעתיים עד שאנחנו מגיעים לראש המפל וזה רק אמצע המסלול. זה הזמן להודות לעצמנו ששבועיים לפני הטיול נכנסנו ל"למטייל" וקנינו נעלי הליכה ומעילי גשם. בלעדיהם לא היינו מגיעים עד הלום. חוצים גשר התלוי מעל המפל וממשיכים לעלות לכיוון כללי של סיום.

מכאן ההליכה על מסלול של קרשי עץ מכוסים מסמרים ורשת פלדה למניעת החלקות. אגב, הנוף מטורף בכל הכיוונים – הכל ירוק, מים זורמים, כבשים מטיילים. המסלול ממשיך לעלות למעלה עד נקודת תצפית Spync, ממנה אפשר לראות את המפל ושני האגמים מלמעלה.

מכאן עוד קצת הליכה ונכנסים לתוך יער ויורדים בהמון מדרגות עץ את כל הגובה שעלינו עד עכשיו וחוזרים מותשים אך מרוצים לרכב. סה"כ המסלול יותר מ-5 שעות, שווה כל רגע, במיוחד למי שבכושר.

טסים ברכב למסעדת The Wicklow Heather בקרבת מקום ומתחממים עם מרק וגינס. נוסעים לקילקני. התכנון המקורי היה ללכת לסיור במבשלת סמיתיקס ולעשות קצת קניות בעיר, אבל לא מספיקים עד הסגירה, לכן כל זה נדחה למחר. בערב הולכים לסיור מודרך מומלץ של רוחות ושדים ברחבי העיר. אחרי זה יושבים בפאב Lanigan’s, שם מחלטר רקדן מ-Spirit of the Dance בליווי להקת הבית.

יום 3: קילקני – סלע קאשל – קילארני

לינה: Kingfisher Lodge, Killarney – מומלץ

בבוקר עד הצהריים משלימים קניות בעיר וסיור במבשלת סמיתיקס. קילקני עיירה צבעונית ויפה עם הרבה אופי. אחרי הצהריים, לחוצים בזמן, יוצאים לכיוון סלע קאשל. מחליטים לתת עוד הזדמנות לוייז, שבתמורה מביא אותנו לשביל צר מאוד באמצע שום מקום שאמור להיות דו סטרי ואז מאבד את נקודת הציון שלנו.

מגיעים לסלע קאשל בסביבות 3, מה שאומר שלא נספיק להגיע למזקקה במידלטון (נדחה לטיול הבא) ולפארק הלאומי קילארני (נדחה למחר). אחרי סלע קאשל נוהגים כשעתיים לכיוון קילארני. בערב יוצאים בקילארני, רוב החנויות שם פתוחות עד מאוחר מאוד ורוב הפאבים מגישים אוכל עד 10. אנחנו אוכלים ב-Danny Mann Pub.

יום 4: Gap of Dunloe – פארק לאומי קילארני – טבעת קרי – פורטמגי – האי ונלשיה

לינה: Shealane Country House B&B, Valentia Island – מומלץ מאוד

היום אנחנו מצליחים לבקר ב-Gap of Dunloe ובמקומות נבחרים בפארק הלאומי קילארני. ב-9 בבוקר כבר עלינו על עגלה עם סוס ב-Gap of Dunloe ועשינו את המסלול עד הנקודה הגבוהה ביותר וחזרה לקייט קירני, סה"כ כשעתיים. המקום יפה מאוד, לא לוותר בשום אופן!

מכאן ממשיכים על טבעת קרי דרך קילארני למפל טורק ואז ל-Ladies View. ממשיכים על טבעת קרי בכיוון השעון ועוצרים לאכול ב- Strawberry Fields Pancake Cottage, מסתבר שפנקייק אצלם זה קרפ, מקום מומלץ מאוד באמצע הדרך.

הכביש ממשיך לאורך החוף עם נופים של האוקיאנוס האטלנטי. איחרנו את שעת הסגירה של מפעל השוקולד סקליג. עוצרים לחצי שעה בחוף Derrynane, הרחצה אסורה וגם מזג האוויר לא מאפשר, אבל מאוד יפה פה.

נוסעים להתמקם באי ולנשיה והולכים ברגל לכפר הדייגים פורטמגי, דרך הגשר המחבר את האי ליבשה. אוכלים בפאב ה-Bridge Bar הומה אדם בניגוד מוחלט למה שקורה בחוץ.

יום 5: סקליג מייקל – דולין

לינה: Castlebrook B&B, Doolin – מומלץ מאוד

בבוקר מפליגים לסקליג מייקל. יש לנו מזל כי אתמול הסיור בוטל בגלל מזג האוויר. את הכרטיסים כדאי להזמין הרבה זמן מראש. אני הצלחתי לתפוס מקום אחרי שכל יום במשך כמה שבועות בדקתי באתר החברה אם יש ביטולים. ההפלגה לאי ובחזרה מתבצעת בסירות מנוע קטנות במשך כשעה. מומלץ להצטייד בשקיות הקאה ו/או כדורים למניעת הקאות, ההפלגה לא קלה בכלל.

האי עצמו מדהים ביופיו, העלייה לפסגה לא קשה מדי, במיוחד אחרי המסלול שעשינו בגלנדלוך, הירידה קצת יותר קשה. חוזרים לפורטמגי בשעה 14:00 ויוצאים לכיוון דולין, עם עצירה בקסטלמיין לארוחת צהריים בדרך, כ-3 וחצי שעות, דרך מנהרת ליימריק.

מגורים בדולין כדאי להזמין מראש בגלל הביקוש הגבוה. B&B שלנו ממוקם במרחק רבע שעה הליכה ממרכז העיירה, בכביש בלי מדרכה ובלי תאורה (קיבלנו פנסים מבעלי המקום). בערב אוכלים ב-Gus O’Connors Pub.

יום 6: צוקי מוהר – ליסדונברנה – מערת אילווי – ארוחת ימי ביניים בטירת דנגורה – גאלווי

לינה: Balcony House B&B, Galway – לא מומלץ

בבוקר אנחנו אמורים לצאת להליכה לצוקי מוהר עם פאט סוויני, הזמנו מקום בסיור חודשיים לפני, אבל פאט מגיע לנקודת המפגש בדולין ומודיע שהסיור מבוטל בגלל תנאי מזג האוויר. אנחנו נוסעים לצוקי מוהר ברכב ומנסים לראות את מה שאפשר בערפל.

חוזרים לדולין ושורפים זמן וכסף בחנות אאוטלט של פרוות אראן. מכאן נוסעים לליסדונברנה, למרכז המבקרים של Burren Smokehouse, מקום של עישון דגים (אפילו הבאנו איתנו לארץ).

ליד מרכז המבקרים אוכלים ב-Roadside Tavern של אותם הבעלים. נוסעים ל-Ailwee Cave, מערה טבעית גדולה עם נטיפים ומפלים תת קרקעיים (סיור מודרך של כ-45 דקות). ממשיכים לטירת דנגורה (Dunguaire) ליד קינוורה לארוחת ימי הביניים עם שחקנים ותלבושות, מיוחד ומהנה מאוד.

אחרי הארוחה נוסעים לגאלווי, B&B היחיד שלא אהבנו ולא ממליצים. בערב יוצאים לטייל בעיר. הרחוב המרכזי הומה מאוד, מלא בפאבים ושיכורים, ממש כמו בקליפ של אד שירן. אנחנו ממשיכים הלאה, נכנסים לכמה פאבים, שומעים מוזיקה ושותים בירה. בגדול לא כל כך התרשמנו מגאלווי, אפשר היה לוותר.

יום 7: גאלווי – דבלין – הות'

לינה: Roxford Lodge Hotel, Dublin – מומלץ

בבוקר עושים קצת קניות בגאלווי ואז יוצאים לכיוון דבלין. הנסיעה בכביש אגרה מהיר, כ-200 ק"מ. לפני הכניסה לדבלין עוצרים במרכז הקניות הגדול באירלנד, Blanchardstown. בדבלין משאירים את הרכב בחניון של המלון (שוב, חשוב מאוד שתהיה חניה במלון). עולים על רכבת DART להות', עיירת דייגים יפה מזרחית לדבלין. מטיילים שם במרינה, רואים את השקיעה מהמגדלור ואוכלים ב- The Bloody Stream ליד תחנת הרכבת. חוזרים לדבלין ומסתובבים באזור הטמפל בר.

יום 8: דבלין

לינה: המושב במטוס – לא מומלץ

הטיסה חזרה בערב, יש לנו חצי יום לראות את דבלין וזה ממש לא מספיק. משאירים את המזוודות והרכב במלון ומתניידים במוניות כדי לחסוך בזמנים. בפועל מספיקים לבקר רק במקדש המבקרים של גינס ובמזקקת Teeling, המזקקה הפעילה היחידה בדבלין. חוזרים למלון ונוסעים לשדה התעופה.