כל מה שחשוב לדעת לפני טיול בוייטנאם עם ילדים

המסלול שלנו  של קצת יותר מחודש בוייטנאם עם ילדה בת 10.5 בחודש אוקטובר בעלות כוללת של כ- 22000 ש"ח.

עבורינו הטיול הזה הוא היה סוג של תיקון לאחר תאילנד שממש לא אהבנו, כי לא תכננו כלום, את כל הטיולים היום-יומיים הזמנו דרך החברות השונות והבנו שזה מה שבעצם הרס את כל החוויה ולכן הפעם החלטנו לעשות את כל מה שניתן עצמאית.

זה דרש הרבה עבודה מקדימה, אבל זה ממש השתלם וחזרנו ממש מרוצים גם מאופן הטיול וגם מוייטנאם. את התכנון התחלנו מלהבין את העונה ולבחור באיזה צד של המדינה להישאר יותר, כי ספטמבר- דצמבר זו עונת הגשמים במרכז וייטנאם ולכן רצינו יותר זמן בצפון, בפעול הוספנו גם את המרכז ואת הדרום ובסך הכל "Zכינו" רק ליומיים של גשם בכל תקופת הטיול.

טיפים קטנים:

טיסה הלוך עם אירפלוט להאנוי, חזור עם טורקיש מסייגון. פנימיות עם ג'טסטאר ובמבו.

ויזה לוייטנאם:

בשני שלבים, מגישים דרך האינטרנט בארץ ובמקום משלימים את התהליך (כדאי להצטייד בתמונה, אבל אם שכחתם- במקום גם אפשר להצטלם).

חיסונים ותרופות

חיסונים: כל אחד ומה שנדרש, מאוד חשוב להקפיד על העונה ומקומות בהם מטיילים, כך נאלצנו לחזור שוב למרפאה כי הרופאה שהגענו אליה בפעם הראשונה פספסה את כל המקומות שאנחנו מתכננים לטייל בהם.

תרופות: חמתי במקרה אחות בבית חולים ולכן הצטיידנו בכל דבר אפשרי, בפועל לא השתמשנו בכלום, פעם אחת לקחת כדור נגד בחילות (באחד האוטובוסים) וכמה נורופים. ליתר בטחון היו לנו תרופות נגד שלשולים והקעות, מורידי חום למיניהם ומשחות נגד כוויות וכאבים.

תחבורה וטיסות פנימיות

מראש הזמנו טיסות פנימיות, את רוב האוטובוסים ואת הרכבות (בפועל אפשרי גם במקום, אבל לא יודענו עד כמה יהיה מקום בתאריכים שלנו), מוניות (הזמנה דרך Grab) וכל השאר השכרנו בכל מקום אפשרי אופנוע, מה שהוזיל את העלויות והיה סוג של חוויה עבורינו.

תקשורת

סים מקומי של ויאטטל בעלות של כ-9 דולר לחודש, חוץ מזה בכל מקום יש וויפי וזה ממש לא בעיה.

בגדים וכביסה

מראש החלטנו לארוז כמה שפחות בגדים ולכבס מדיי פעם, האפשרות הזו קיימת ברוב המקומות לינה, אני אישית הבאתי קצת אבקת כביסה מהארץ כיבסתי לבד, כי יש לי המון בגדים שדורשים כביסה עדינה והפרדת צבעים (אבל כמובן לא חייבים להיות כמוני).

אוכל בוייטנאם:

אוכל וייטנאמי הוא מגוון וטעים, אין מצב שתשארו רעבים, כן שונה מהאוכל הרגיל שילדים אוכלים, אבל אחרי כמה ימים כבר מצאנו את המנות המנצחות והפסקנו לחפש אוכל מערבי (שיש אותה בשפע בערים הגדולות).

האנוי:

המסלול שלנו התחיל בהאנוי, שאותה לא כזה אהבנו וסתם הסתובבנו בה יומיים, אחרי זה לקחנו רכבת ראשונה לנין בין לטיול יומי, לדעתי אפשר להישאר שם ללילה, אבל הבנו את זה מאוחר מדיי ולכן יצא לנו רק יום אחד. האזור יפיפה ויש שם מגוון רחב של פעילויות , כדי לא לרוץ עם לשון בחוץ התמקדנו רק שתיים מהם:

• טיול נהר בטראנג אן, כשלוש שעות על נהר עם עצירות במקדשים שונים, מומלץ להתחיל עם הטיול, כדי לא להתקע אחרי זה עם עשרות תיירים שמגיעים מהאנוי בטיול מאורגן.
  • אחרי זה עלינו למערות מואה וחזרנו ברכבת האחרונה להאנוי.

הג'יאנג:

מהאנוי לקחנו אוטובוסי לילי להג'יאנג כדי לעשות את הלופ. בדיאבד הייתי נשארת עוד מה ימים בטיול כדי להגיע למפלים על גבול עם סין ומוותרת עם סאפה המפורסמת והמתויירת ברמות. את הטיול עשינו לבד עם האופנוע, את הדברים השארנו בהומסטיי שהשכרנו ממנו את האופנוע.

הטיול אפשרי גם עם נהג פרטי ובעלות של כ- 260$ לבן אדם לשלושה ימים (לא יודעת האם יש מחירים אחרים, זו הצעה שקיבלנו באחד המקומות שבדקנו).

הלופ עצמו היה מדהים ובאמת שווה יותר משלושה ימים.

סאפה:

אחרי שחזרנו מלופ עברנו באוטובוס (כ-6 שעות) לסאפה ושם קיבלנו שוק מכל התיירות המוגזמת, למזלינו (קרה במקרה) לא ישנו בסאפה אלה בכניסה לקאט-קאט, כפר קטן ליד סאפה. דיי בטוחה שיש אנשים שאוהבים את האזור, אבל אנחנו ממש לא אהבנו את כל ה"טיולים האותנטיים" שמציעים באזור, את כל ההמוניות והתשלומים הגבוהיים על כל דבר אפשרי. גם פה שכרנו אופנוע ופשוט טיילנו כמה שיותר רחוק מהעיר ומהכפרים הסמוכים.

הלונג ביי:

הנקודה הבאה והמפורסמת שווירנו עליה היא הלונג ביי, כבר בשלב התכנון הבנו שזה לא בישבילנו ובמקום לצאת לשייט הלט זול, בחרנו להגיע באוטובוס מסאפה לקט-בה, נשארנו שלושה ימים במקום מרוחק מהעיר, הזמנו טיול יומי והאלונג ביי בעלות של 40$ לשלושתינו ונהיננו מכל רגע.

להאלונג ביי הגענו במטרה אחת – לטפס אל פואם מאונטיין, שממה יש את הנוף הכי יפה אל האלונג, הכניסה החוקים סגורה ולכן האפשרות היחידה להגיע לשם היא מעבר דרך בית של איזו סבתא שגובה כסף על זה (תלוי במצבי רוח שלה, אנחנו שילמנו 8$ עבור כולנו).

פונג-נה:

מהאלונג חזרנו להאנוי ולקחנו טיסה לפונג-נה, אזור המערות הכי גדולות בעולם. שם עשינו טיול בכמה מערות, יצאנו אל המפלים בגן הבוטני ועשינו סיבוב כפרים ושדות באופנוע.

משם באוטובוס הגענו ליום בהוי (שממש אהבנו אותה ונראה שהיא שווה יותר מיום אחד), ביקרנו בפארק מים הנטוש, באחד המקדשים וסתם הסתובבנו בעיר.

הוי אן:

העצירה הבאה שלנו- הוי אן, עיר יפה ופוטוגנית, מלאה בתיירים ולכן קצת פחות התחברנו אליה, מה שכן- המסעדות ובתי קפה היו ממש שווים ולכן ים ואוכל היו האטרקציות העיקריות שלנו שם:) גם פה התניידנו עם אופנוע, עשינו טיולי כפרים, חופים וכו' האוכל פה יקר משמעותית לשאר אזורי וייטנאם, אך ממש טעים (לעומת סאפה שהייתה גם יקרה וגם לא טעימה).

מראש ויתרנו עם בנה הילס, אחרי שקראתי מלא תגובות שליליות על המקום הזה ולכן ויתרנו על דננג בכלל.

סייגון:

המטרה הראשונה בסייגון- היא לצאת לטיול של דלתת מקונג, שבדרך כלל מזמינים מאורגן מסייגון כדי להגיע לכל אותם המקומות המתויירים ולשמוע את אותם הסיפורים בפעם המיליונית, את הטיול שלנו תכננו לבד ויצאנו ליומיים (בדרך כלל עושים את זה כמה ימים ואז מגיעים לפוקוק במעבורת) של טיול משלב אוטובוסים, אוניות וטיולים קטנים. בדיעבד יכולה להגיד שחלק מהטיול היה כיפי ובאמת אותנטי, אבל התיירות של הדלתת צוברת תאוצה ולכן קשה למצוא משהו באמת שונה.

פוקוק:

אחרי הדלתה חזרנו לסייגון ומשם טסנו ל-4 ימים בפוקוק (בעלות של 50$ הלוך ושוב), את המדוודות לתקופה של דלטה ופוקוק השארנו בשמירת חפצים וזה ממש עזר בהתניידות באוטו ובטיסת לאו קוסט.

פוקוק כולו בבנייה, דיי מזובל ורוב החופים היפים והנקיים נמצאים בבעלותם של המלונות, אז אם רוצים באמת להינות מהמים היפים והחול הצהוב, צריך להשקיע במלון. אנחנו הבאנו את זה רק כשהגענו לשם ולכן קצת התבאסנו. מבחינת המיקום, גם כאן בחרנו להישאר רחוק מהעיר ולהתנייד עם האופנוע. הסתובבנו הרבה בחיפוש לאחר החוף המושלם ואחרי שלא זכינו באחד כזה, לקחנו טיול מאורגן לאיים מסביב לפוקוק. עלה לנו 100$ לשלושתינו והיה בקבוצה קטנה של 9 אנשים.

חזרה לסייגון:

חזרנו לסייגון ובילינו שם יומיים וחצי, התחברנו אליה יותר מאשר להאנוי, אבל אולי כי לא חיפשנו בה כלום וסתם הסתובבנו בעיר ואולי כי מצאנו שם קניון ענק ועשינו קניות.

סיכום:

בעקרון אין לי מושג איך לסכם את הטיול הזה, עבורינו זו הייתה חוויה אדירה, גם כי הבנו מי אנחנו ולמדנו לשחרר מה כל ה"מאסט דו" האלה, גם כי הבנו שאפשר להינות גם בלי להיות במרכז העניינים וגם עם מספיק רצון אפשר לארגן טיול מיוחד.