טיול חברים בגאורגיה – כתבה על הטרק הדרך הצבאית בגאורגיה הקסומה

אז למה בעצם בחרנו לעשות את הדרך הצבאית בגאורגיה?

בהתחלה חשבנו על יעד מעניין שבוא נוכל לשלב טרקים אבל מצד שני שזה לא יהיה רחוק מדי ולא יהיה יותר מדי יקר הסיפור, אחרי התלבטויות רבות ובגלל שאני דובר רוסית החלטנו לעשות את ״הדרך הצבאית״ בגאורגיה שמתחילה בטביליסי הבירה ועד הגבול עם רוסיה. הכרטיס טיסה עלה לנו בערך אלף שקל לאדם והתכנון היה ארבעה ימי טיול.

קצת רקע על הדרך הצבאית בגאורגיה

הדרך הצבאית היא בעצם כביש שיוצא מטביליסי לכיוון קזבקי ומסתיימת בגבול עם רוסיה, הדרך הזאת נחשבת לאחת היפות בגאורגיה עם נוף מהמם והמון מקומות לעצור בהם בדרך, חשוב מאוד להיות תמיד על כביש כביש 117E.

המסלול הוא בערך ליומיים (במקרה שלא עצרתם לטיולים בעמקים טרוסו וסנו) וחשוב לזכור שחייבים לחזור את אותה הדרך חזרה וזהו לא מסלול מעגלי מה שהוא גם יתרון שכן אם החלטתם לוותר על יעד כזה או אחר תמיד תוכלו לעצור בו בדרך חזרה. בנוסף יש לזכור שבהרבה מקומות הכביש הוא לא הכי בטוח ולכן יש לנהוג בזהירות ולשמור על כללי בטיחות בדרכים ולחגור חגורות כל הזמן.

היום הראשון בטרק הדרך הצבאית:

התעוררנו מוקדם בבוקר והלכנו להשכיר גיפ, ישנם המון חברות להשכרה אנחנו בחרנו חברה בעיר העתיקה של טביליסי ויצאנו לדרך.

את ״הדרך הצבאית״ בגאורגיה רצוי להתחיל מן היציאה הצפונית של טביליסי, העיר הראשונה שהגענו אליה הייתה מצחטה (Mtskheta) העיר נמצאת כ-30 ק״מ צפונית לטביליסי. העיר הוכרזה כאתר מורשת עולמי של אונסק”ו, בעבר הרחוק מאוד העיר הייתה בירתה של גאורגיה.

בעיר תוכלו לראות את הנחלים ארוגווי ומטקווארי (Mtkvari) (Aragvi) העיר בעצם חיברה את הים השחור לים הכספי, בעיר עלינו לתצפית בקתדרלת סוויטיצחובלי (Svetitskhoveli) משם הנוף הוא מרהיב ביופיו בנוסף תוכלו לסייר בקתדרלה עצמה. הכנסייה יפה מאוד וחלק מרצפה עשויה מזכוכית שדרכה תוכלו לראות את יסודותיה של הכנסייה.

מבחינתנו אסור לפספס את היעד הזה.

לאחר מכן עצרנו לשחייה בנהר, שכרנו סירת פדלים וקנינו כמה בקבוקי בירה מקומית והעברנו כמה שעות בכייף, אחרי שסיימנו עם הפדלים עלינו שוב פעם לרכב והמשכנו הלאה בדרך. לקראת הערב עצרנו באגם נוסף שם הקמנו את האוהלים הדלקנו מדורה, אכלנו ארוחת ערב התמקמנו לישון.

היום השני בטרק ״הדרך הצבאית״

התעוררנו בבוקר עשינו פק״ל קפה אכלנו ויצאנו שוב פעם לדרך, בזמן הנסיעה תוכלו לצפות בהרים וצוקים מרשימים ביותר הדרך עצמה נוחה מאוד ונוף מדהים. בערך 20 ק״מ ממצחנה תוכלו לעצור במנזר שיאומגווין, המנזר עצמו נחמד מאוד וממנו תוכלו לראות מערה עתיקה מרשימה.

נוסף לא רחוק ממצחנה ישנו מנזר מנזר ג'ווארי (Jvari) ממנו נשקף נוף יפה לכיוון השכר שהוא בעצם תחנת כוח של האזור, אנחנו לא עצרנו בו אלא העדפנו לעשות טיול סוסים. מה שמעניין בטיול סוסים הוא שהבעלים של הסוסים פשוט נתנו לנו את הסוסים ללא הדרכה וללא ליווי בכלל כך שהיינו לבד עם הסוסים, רכבנו איתם בשדות והנוף שראינו הוא פשוט מהמם, אנו ממליצים לא לוותר על רכיבת סוסים.

אחרי שהמשכנו בדרך לכיוון הגבול עם רוסיה הגענו לאגם אגם ז'נוואלי (Zhinvali) הייחודיות של האגם אלו המים בצבע טורקיז שנראה כמו חלק מציור. לא רחוק משם נמצאת מצודת אנאנאורי, ממנה נשקף נוף יפיפה על האגם.

בהמשך הדרך ניתן להגיע לעיירה בשם גודוארי (Gudauri) בזמן שתסעו בדרך המפותלת תוכלו לראות את הרי הקווקז ואת הנהר, זהו מחזה מרהיב ביופיו. לא רחוק מגודוארי ישנה עיירת סקי מאוד מפורסמת שאליה לא הגענו מפני הטיילנו בקיץ.

המשכנו בדרך לכיוון הגבול עם רוסיה מפני שחשבנו לחצות את הגבול אך לצערינו זה לא צלח בסופו של דבר מפני שהאוטו היה גאורגי, את הדרך לגבול עושים מהעיירה טסדו (Tsdo) הדרך לגבול היא דרך עפר מפותלת במעלה ההר.

בדרך תסעו על גבי גשר ארוך ותהנו מאחלה נוף. בסוף הגשר תגיעו לעיירה בשם ג'בלטי (Gveleti) ובה תוכלו למצוא מפל מרשים מאוד הנופל מגובה של 100 מטר ושם תוכלו גם להתרחץ וליהנות ממים קרירים אך נעימים מאוד.

אחרי שהתאכזבנו שלא נתנו לנו להכנס לרוסיה נסענו לעיר בורז'ומי, הנסיעה הייתה ארוכה מאוד ולקחה הרבה שעות, בעיר לא היה יותר מדי מה לעשות חוץ מטיילת נחמדה. בערב חיפשנו מקום להקים אוהל מה שהיה לא פשוט, בסופו של דבר מצאנו פאב מקומי שאישר לנו להקים בשטחו את האוהלים בעלות של 20 לארי, קנינו בירה הכנו ארוחת ערב והלכנו לישון.

היום האחרון בטרק ״הדרך הצבאית״:

התעוררנו בבוקר עלינו לרכב ונסענו לטביליסי, אחרי שהחזרנו את הרכב טיילנו בעיר ולמחרת טסנו לארץ.

סיכום הטיול בגאורגיה:

אם אתם חושבים על טיול משפחתי או טיול עם חברים זהו יעד מומלץ ביותר, אנו העדפנו לישון בשטח איך תמיד תוכלו למצוא מלונות או בתי הארחה בדרך.