טיול משפחתי לברלין בחודש דצמבר – מסלול מפורט של 5 ימים

ברלין עם ילדים (בני 6.5, 5.5, 1.5), דצמבר.

יש לנו מסורת משפחתית כבר 4 שנים לטוס לאירופה בחנוכה ולחוות את חג המולד. פעמיים היינו בבודפשט (בפעם הראשונה עם שני ילדים בני 2.5 ו-3.5, בפעם השניה עם שלושה ילדים בני 3.5, 4.5 וחצי שנה), שנה שעברה בפראג והשנה בברלין. לא מפחדים ממזג האוויר! לא נצמדים ללו"ז! פשוט נהנים יחד מהאווירה והכי חשוב- זורמים עם הילדים!

טיסה לברלין:

את כרטיסי הטיסה הזמנו דרך EASYJET בחודש ספטמבר, מחיר מעולה! משהו כמו 120 יורו לאדם הלוך-חזור. טסנו במוצ"ש כדי להרוויח את יום ראשון- החלטה מעולה!!!! הטיסה הייתה אמורה לצאת (מטרמינל 1- לא המוני כמו טרמינל 3, יש בו פחות חנויות ודוכני מזון אבל יחסית סביר) ב- 17:55 ובפועל איחרה בשעתיים! עוד בצ'ק אין עדכנו אותנו על כך, אך כל חצי שעה היא נדחתה עוד ועוד… בסוף המראנו רק בשעה 20:15. עם ילדים זה ממש קשה ומעצבן. המטוס היה די מרווח, הפלוס היחידי של הטיסה הזו.

מלון מיינינגר ברלין מיטה (MEININGER Hotel Berlin Mitte)

הסעה למלון: קבענו עם מישהו בשם גל מחברת ברלין דרייבר להסיע אותנו מנמל תעופה שונפלד למלון והיה נהדר! הוא היה איתי בקשר בוואטסאפ כשראה שהטיסה נדחתה ובמקום להמתין לנו ב- 2130 הוא הגיע לקראת חצות. רכב ענק! עם מושבים לילדים! ממליצה בחום רק להלוך! עלה לנו 55 יורו (5 אנשים עם 4 מזוודות ועגלת תינוק).

חוות דעת על המלון והמיקום (כולל מחירים): מראש חיפשנו מלון בו נוכל לישון יחד עם שלושת הילדים באותו חדר ולא להתפצל לשני חדרים (לא מקמצנות, פשוט הילדים חוששים לישון בחדר נפרד) וגם שיהיה מאוד קרוב לתחבורה ציבורית (פחות חשוב לנו אם הוא בקודאם או אלכסנדרפלאץ וכו'- העיקר שיהיה קרוב לתחב"צ). חיפשתי, שאלתי, בדקתי… אחד המלונות שמצאתי שיכול להכיל עד 8 אנשים בחדר הוא מלון מרשת MENINGER. הזמנו ל- MEININGER Hotel Berlin Mitte שנמצא ממש מול תחנת הרכבת S1, S2 ומול טראם M1, M5 ודקה ממטרו U6.

קראתי ביקורות מהממות עליו והמחיר היה ממש מפתה (40-70 יורו ללילה לכולנו). המלון לא מפואר בכלל, החדר די קטן אבל… מאוד מאוד נקי! היו 2 מיטות קומותיים (הילדים רגילים מהבית, וגם אם לא רגילים- זו חוויה) ושתי מיטות יחיד מחוברות. הסקה נעימה, מים רותחים כל הזמן! החלפת מגבות בכל יום, מצעים לא. לא היה מקרר בחדר, לא אמבטיה, היו 6 ארוניות שהספיקו לי לאכסן את כל הבגדים. שילמנו מחיר מצחיק של 260 יורו לכל 5 הלילות לכולנו. לא כולל ארוחת בוקר. אכלנו יומיים בבית המלון – מחיר של 7.90 יורו לאדם (ילד מעל גיל 6 משלם חצי) – ארוחה משביעה בהחלט (גבינות, לחמים, ביצים קשות, מלפפון, עגבניה, ריבות, מיצים. לא היה קפה נורמלי- המינוס היחידי).

סים גרמני:

רכשנו סים מהארץ דרך GSNAP – חמש ג'יגה ו-100 דקות שיחה במחיר של 70 ₪. הגיע בדואר תוך יומיים, עבד מעולה. ממש מרוצה מההחלטה! בעיקר כי הגענו ביום ראשון ולא היה איפה לרכוש סים. חובה חובה סים! כמעט בכל מקום נזקקו ל-Google Maps שהיה מאוד יעיל.

מזג האוויר בברלין בחודש דצמבר:

היה מזג אויר מעולה, כמעט בלי גשם! 2-8 מעלות לאורך כל השבוע. הלבשנו טוב את הילדים (מכנס תרמי, גטקעס, מכנס פוטר, 2 זוגות גרביים, 2 גופיות, חולצת פוטר, מעיל, כפפות, צעיף, כובע) שלא סבלו בכלל מקור. לא צריך מגפיים מיוחדות, לא צריך מעיל מיוחד. פשוט להתלבש טוב! ולזכור שבקניונים/מסעדות יש חימום וצריך "להתקלף". אז קחו איתכם איזו שקית רב פעמית לשים שם את כל בגדי החורף שאתם פושטים כשנכנסים לחנות.

תחבורה בברלין:

רכשנו מידי יום במלון (שירות נהדר) כרטיס יומי לי ולבעלי (הילדים כלולים בכרטיס) 7 יורו לאדם. תיקפנו את הכרטיס פעם אחת בלבד (זהירות- לא לתקף יותר מפעם אחת!) וזהו. פעמיים זכינו לפגוש מבקר ברכבת אז אל תשכחו לשמור את הכרטיס. בטעות רכשנו כרטיס מופחת לילד בן ה-6.5 (במחיר של 4.5 יורו) אבל לא צריך. ילדים עד גיל 14 כלולים במחיר של ההורה. רק אם מאיזושהי סיבה ילד בגיל 6-14 צריך לנסוע לבד, הוא מחוייב בכרטיס במחיר מופחת. התחבורה פשוט מדהימה! מטרו (U), טראם (M), אוטובוסים (B), רכבות (S) הכל מדוייק, קל להתמצא, מסודר ופשוט. אני הדפסתי מהארץ את הקווים הרלוונטים בהם נצטרך להשתמש (נניח M5, U6 וכדומה) ותמיד היה לי בשלוף את מסלול הקו. הורדתי אפליקציות של תחב"צ ברלין, כך שגם בנייד היו לי את כל הקווים והתחנות. אבל גם אם אין לכם- בכל תחנה יש לוח עם כל תחנות הקו, חשוב שתראו מהי התחנה האחרונה ולפי זה בחרו את הרציף המתאים. בקיצור- אל דאגה! תתמצאו תוך זמן קצר! שימו לב- כמעט בכל תחנת מטרו/רכבת יש קיוסקים עם מאפים מעולים שלא מביישים מאפיה איכותית. במחיר של יורו וקצת אפשר להתפנק בקוראסונים, עוגות, כריכים ועוד. יצא לנו לנסוע בכל (!!!) אמצעי התחבורה, כי הילדים מתים על זה. אפילו לקחנו אוטובוס קומותיים וסתם נסענו הלוך חזור- הילדים כל כך נהנו!!!

מסלול בברלין:

בניתי את המסלול בהתאמה לילדים. לא הכנסתי מראש מקומות כמו רייכסטאג, ארמונות, מוזיאונים (אפילו לא את אנדרטת השואה ואני עובדת "יד ושם" או קניונים כי זה לא בשבילם (מניסיון רב של טיולים איתם בחו"ל). הפעם החלטנו לא לאכול ארוחת בוקר בבית המלון בכל יום אלא, בהמלצת הקבוצה, לבקר במסעדות ייחודיות. סוג של טעות. אפרט בהמשך.

חשוב! הכנתי טבלה מסודרת לאן הולכים מידי יום כולל הוראות הגעה מפורטות ברמה של: לקחת רכבת X מתחנת Y ולרדת בתחנת Z, משם מטרו X לתחנת Y ואז Z דקות הליכה. זה ממש ממש עזר ולא עיכב אותנו בין מקום למקום.

יום ראשון, 9.12.18

ארוחת בוקר ב-Coffee fellows (סניף צ'ק פוינט צ'ארלי) בהמלצת קבוצה של נוסעים לברלין… ממש לא עשה לנו את זה. Over-rated מה שנקרא. מעבר לזה שלא זול שם, לא היה ממש מה לאכול. בעלי הזמין מעין דייסת פירות שרק נראית טוב. הזמנו בייגל לילדים עם חומוס משונה וגבינה כלשהי. הם לא ממש אהבו. הקפה היה נחמד… חוץ מזה, נשארנו רעבים…. בקיצור: לא נפלנו. אל תלכו במיוחד, רק אם אתם מזדמנים לשם.

  • צ'ק פוינט צ'ארלי – דקה של צילום (ולא מהצד של השומרים, כי עולה 4 יורו!!!! להצטלם איתם והיה די עמוס) לדעתי לא שווה להגיע במיוחד.
  • חנות השוקולד RAUSCH – ממש נחמד! קומה ראשונה קניות של שוקולדים (לא זול וגם לא יקר), קומה שניה מוצגים שבנויים משוקולד ועוד קניות של שוקולד- הילדים ממש אהבו. קומה שלישית- מסעדה. חצי שעה בכיף להעביר שם, להתחמם ולנשנש שוקולדים איכותיים.
  • שוק GENDARMEN MARKET – תכננו להגיע לשם סביבות הצהריים או כשמתחיל להחשיך אבל בפועל הגענו ממש מוקדם, סביבות 11. כניסה עולה יורו לאדם (ילדים לא משלמים). דוכנים נחמדים, אוכל מיוחד, פיצה מדהימה (עולה 6.5 יורו, מקבלים אותה על מגש עץ עליו לוקחים 5 יורו פיקדון), מאפים מיוחדים… נהנינו גם מהופעת מקהלה.
  • חנות השוקולד RITTER – וואו וואו! קומה ראשונה- השוס הוא מישהו (מקסים!!! דובר עברית קלה) שמכין בעבורכם חפיסת שוקולד (קטנה עולה 3.90 יורו, גדולה- 7.90). אתם בוחרים את סוג השוקולד ושתי תוספות והוא מולכם מכין הכל. 40 דקות המתנה עד שמתקשה. בינתיים ממשיכים לחנות עצמה- מחירים ברצפה!!!! חפיסת שוקולד ביורו וחצי! כל סוגי הטעמים! כיף!!! הלכנו שם לאיבוד. קומה שניה- מסעדה, הסבר קצר על פולי הקקאו, שירותים ומעין מכונת צילום אוטומטית. נהנינו להצטלם עם כל מיני רקעים אבל לצערי התמונות לא נשלחו אלי למייל. ממש מבאס!!!! מומלץ בחום!!!
  • שוק Potsdamer Platz – פשוט וואו! הילדים ממש אהבו ונהנו! התגלשו במגלשת שלג (לא היה שלג) עם אבובים במחיר הזוי של יורו וחצי לאדם. בעלי על אבוב באמצע וכל אחד מהילדים על אבוב מצדדיו החזיק לו את היד. היה קצת תור אבל שווה את זה! אח"כ המשכנו לכיסאות המסתובבים (הבת הקטנה דרשה) וכבר החשיך אז נהנינו מהאווירה המוארת. שוק גדול עם המון דוכנים. אוכל נחמד, חוזר על עצמו כמעט בכל שוק. הכי אהבנו את מנת הפטריות בתוך מעין טורטיה שנראית כמו צלחת. פשוט מעדן!
  • נספרסו – במקרה נתקלנו בסניף שהיה פתוח (ב 9.12 הרבה חנויות היו פתוחות מהצהריים למרות שזה היה יום ראשון). מחירים הזויים! בארץ שרוול הכי פשוט עולה 22.5 ₪ ושם עלה 4 יורו! ועוד קיבלנו 20% הנחה בגלל חג המולד. מי שמכור- חובה ביקור וקניה!

יום שני, 10.12.18

בגלל האכזבה מארוחת הבוקר של אתמול החלטנו לאכול איפה שיזדמן לנו בדרכנו להאקשר מרקט. יצא לנו לאכול ב-Starbucks. חוץ מהקפה ומעוגת הגבינה שהיו ממש טעימים, לא היה משהו מיוחד.

  • האקשה הופה (Hackesche Höfe) – שמונה חצרות שפעם אוכלסו ביהודים, כיום יש שם כל מיני חנויות/גלריות. נחמד. לא מעבר. בדיעבד היינו מוותרים.
  • אוטובוס קו 100 – נתקלנו באוטובוס קומותיים. אם אתם עם ילדים- ממש ממש שווה!!! עלינו בתחנה הראשונה שלו והילדים התמקמו בחזית של הקומה העליונה. נסענו כחצי שעה (ירדנו בתחנה רנדומאלית) והילדים כאילו קיבלו סיור בברלין. חזרנו באותה הדרך.
  • אלכסנדרפלאץ – מקום עצום! זה לא רק השוק עצמו אלא כל מה שמסביב.
  • פרימרק – סניף מעט עמוס אך לא נורא. אני נהניתי להסתובב (בעלי והילדים פחות) בגדים, כלי בית, נעליים, ממתקים… ביקשנו מהקופאית טופס של החזר מס (מעל 25 יורו אפשר לקבל).
  • קניון גלריה – במקרה נכנסו אבל נהנינו מהחנויות (גם לילדים) ועל הדרך- החזר מס בקומה 5.
  • בורגר קינג – מי שלא אוכל בשר בחו"ל ממליצה בחום על המנה הצמחונית. זו מעין לביבת המבורגר ממש טעימה. ארוחה עם צ'יפס ושתיה עלתה 7 יורו!
  • שוק מזרקת נפטון + גלגל ענק. יקר!!! 22 יורו (כמעט 100 ₪) לזוג+3. נסענו בקרון יחד עם 4 אנשים זרים (לא הבנתי למה, שאר הקרונות היו ריקים), סיבוב של כרבע שעה. רואים את הנוף המואר. נחמד. רק בשביל הילדים. דוכנים נחמדים, אוכל שחוזר על עצמו.
  • מסעדת Hummus & Friends – מול המלון שלנו (ממש ליד בית הכנסת הגדול) יש מסעדת חומוס מדהימה! החומוס ממש טעים!!!! עם פיתות ישראליות. אם אתם באזור ממש שווה להגיע! מנת חומוס עולה 7-9 יורו (מנה גדולה, מספיק לזוג). עשיתי טייק-אווי למלון וממש נהנינו.

יום שלישי, 11.12.18

  • ארוחת בוקר ב- A never ever ending love story. וואו כמה חיכינו להגיע למסעדה בעקבות המלצות הקבוצה של נוסעים לברלין. במילה אחת- אכזבה. בשתי מילים- לא משהו. בשלוש מילים- לא הייתי טורחת. נסענו בשתי רכבות כדי להגיע לשם (נמצא בשכונה די נידחת). אווירה נחמדה ושקטה. הושיבו אותנו בשולחן ארוך עם עוד משפחה ישראלית (במקרה נפגשנו). הזמנו לחם עם אבוקדו ומקושקשת, קפה ופנקייק עם נוטלה ותותים. הילדים אהבו את הפנקייק, הלחם היה נחמד. לא נפלנו. בדיעבד לא היינו נוסעים בשביל זה.
  • פרימרק – סניף גן החיות. למרות שהיינו אתמול בסניף אחר, נכנסו לסניף הזה. נקי, חדש, לא עמוס בכלל, עם שירותים ומקום ישיבה עם אפשרות להטעין פלאפונים. שווה ביקור.
  • בורגרמייסטר – ממש ליד הפרימרק יש סניף של המסעדה הזו. לא ממש אפשר לקרוא לה מסעדה כי השולחנות שם זוועתיים (הילדים בקושי יכלו לשבת) וממש צריך להמתין הרבה (יש מספרים כמו בדואר!). הזמנו רק 2 מנות צ'יפס (אחת עם גבינת צ'ילי) והמתנו כחצי שעה! הם מגישים לפי מספר ולא לפי מה שהוזמן. אבל… המנה מדהימה! מנה גדולה ומפנקת והצ'יפס נהדר! מלא בגבינה ופלפל צילי מפוזר מעל. ממליצה בחום!
  • קה דה וו (KDW) – מעין "המשביר" אבל קלאסי ויוקרתי. 6 קומות מקושטות, בקומה 4 יש סנטה קלאוס שמחכה לילדים ומעניק להם סוכריה במתנה. הבנים שלי התלהבו! קומת הצעצועים הייתה נחמדה, הילדים מצאו שם במה לשחק. קומה 6, קומת האוכל. גם היא Over-rated. כמה חיכינו… כמה ציפינו. לא התלהבנו בכלל! הרוב אלו מסעדות של דברים שאנחנו (או אנשים נורמלים) לא יכולים לאכול (צלופחים, כרישים ומה לא). הדוכנים של הקינוחים – לא התלהבנו בכלל! אכלנו שטרודל עם גלידה, עוד עוגת לימון כלשהי, מוס שוקולד ושוקו חם. היה נחמד, לא יותר. מאוד מאוד לא נוח לשבת שם. חוץ משתי ספות (שתמיד תפוסות) השולחנות והכסאות מאוד גבוהים ולא נוחים לילדים. חיכינו 20 דקות עד שפינו את אחת הספות. לסיכום: נחמד לטייל אם קר ואתם באזור. אל תבנו על קינוח מהסרטים. אכלנו טובים ממנו במקומות אחרים.
  • חנות התחפושות Deiters ב- Alexanderplatz – וואו, כמה זמן חיפשנו. על הדרך הגענו לחנות של "הכל ביורו"- איזה כיף!!! מציאות שוות! מצאנו גם חנות בשם Kiko- ממש זולה! מעיל מהמם לאחד הבנים ב 10 יורו! שווה ביקור. אחרי סיבובים וחיפושים סוף סוף מצאנו (לא במבנה של דקתלון, שניים לידו, באותו מבנה של הבאולינג). חנות ממש מיוחדת (תחפושות לכל הגילאים) אבל יקרה בטירוף!!!! תחפושת הכי פשוטה שבארץ נמכרת ב-70-100 ₪ עולה שם 30-50 יורו. יש מסכות ואביזרים נחמדים ואפילו עדשות מגע צבעוניות מיוחדות. נחמד אבל אפשר לוותר (בגלל המחיר).

יום רביעי, 12.12.18

  • מוזיאון הטבע – 8 יורו למבוגר, ילד עד גיל 7 לא משלם. נחמד! לא הייתי במוזיאון טבע בארץ אז אין למה להשוות אבל הילדים למדו ונהנו. בילוי של כשלוש שעות עבר מהר. קומה של דינוזאורים, קומה של חלל (היה מיצג ממש שווה – שוכבים על ספה ומסתכלים על מסך בתקרה), קומה של חיות מפוחלצות ואפילו קומה של כל מיני יצורי ים בפורמלין (קריפי!). תשאירו תיקים ומעילים בחדר מעילים, זה ללא תשלום וממש מקל על השיטוט במוזיאון.
  • ג'ימבורי Tommy Tobewelt – הילדים שלי חולים על ג'ימבורי אז החלטנו לפנק אותם בעיקר כי אנחנו יודעים שהגי'מבורי בחו"ל לא משתווה בכלל לאלו שיש בארץ. נסיעה לא פשוטה של 2 קוי מטרו, רכבת ואוטובוס הובילה אותנו לאזור די מבודד, משם הליכה של כ-10 דקות עד שהגענו למקום. גן עדן לילדים. מתנפחים, כדורים, מגלשות, קיר טיפוס ועוד ועוד! גם הקטנה מצאה מה לעשות. יש מקום להניח את החפצים, יש שירותים נקיים ומסעדה קטנה. המקום נפתח בשעה 14:00, יצאנו משם אחרי 18:00!!! הילדים לא רצו ללכת. בהחלט הפתעת הטיול. שווה מאוד, הילדים יעופו על זה ולכם יהיה זמן לנוח קצת.

לקראת הטיסה חזרה: ברלין דרייבר לא היה פנוי, ובדיעבד טוב שכך. ביקשנו מהמלון להזמין לנו בערב מונית גדולה וכך היה.

יום חמישי, 13.12.18

בבוקר חיכתה לנו מונית ענקית שלקחה אותנו לטגל (נחתנו בשונפלד, המראנו מטגל- אין הבדל כמעט! אולי 10 דקות פחות משונפלד) ב-26 יורו בלבד!!!! (הפעיל מונה).
מסרנו מזוודה בטרמינל C אבל אז נשלחנו לטרמינל B.

החזר מס בטרמינל A – רק הראיתי קבלה, קיבלתי חותמת, שמתי את המעטפה בתיבה וזהו. אף אחד לא בדק כלום.

בדיקה ביטחונית ברמה גבוהה. פתחו לנו את כל כבודת היד, הרשו לנו להביא בקבוקי מים לתינוקת. מעבר לזה הם זורקים הכל. בדקו ידנית גם את הילדים- חוויה בפני עצמה.
טרמינל A- גדול מאוד. שאר הטרמינלים ממש קטנים, כמעט ואין מה לקנות.
כמו בהלוך, גם בחזור היה עיכוב. הפעם "רק" של שעה.

סיכום הטיול בברלין

ברלין מדהימה!!! אוירה מחשמלת, אוכל טעים, אנשים מיוחדים, המון מה לעשות עם ילדים. אל תתנו למזג האוויר להשבית אתכם- תתלבשו טוב והכל יהיה בסדר! לא ראינו הכל, בטוח נחזור שוב!

כתיבת תגובה

    Generic selectors
    Exact matches only
    Search in title
    Search in content
    Post Type Selectors
    דילוג לתוכן