עובדות ומספרים אודות זיהום הים בפלסטיק – איך אתם יכול להשפיע על זה?

כמה פעמים קרה לכם שהגעתם לחוף ים מופלא, ופתאום ראיתם איזה חתיכת פלסטיק או שקית ניילון זרוקה על החול הלבן או בתוך המים הצלולים? אני מאמין שכל אדם נתקל בבעייה הזאת ולא פעם אחת, אך השאלה מה אנחנו עושים על מנת להפסיק את הדבר הנוראי הזה? והכי חשוב איך אנחנו גורמים לשינוי הזה ברמה האישית? בכתבה הזאת ננסה לפרט קצת יותר על הבעייה ונציע כמה פתרונות.

קו צ'אנג – תאילנד:

אשתף אותכם בסיפור אישי שקרה לי באי בשם קו צ'אנג בתאילנד. כהרגלנו בקודש אחרי ארוחת הבוקר הולכים לים, אך הפעם חיכתה לנו הפתעה לא נעימה בלשון המעטה. בלילה הייתה סערה גדולה בים מה שהביא לחוף אינספור חתיכות פלסטיק, בקבוקים, שקיות, קופסאות, חבלים ומה לא בעצם?

זה הגיע למצב שפשוט אי אפשר היה להיכנס למים ולשבת על החוף, פתאום מחוף ים מדהים ומלא בתיירים הוא הפך להיות שומם ומטונף. התיירים בחרו בדרך הקלה ועברו לחוף הצמוד להמשיך להשתזף.

אנחנו לא יכולנו לשבת בחיבוק ידיים והחלטנו כל המשפחה לקחת יוזמה ולנקות את המים והחוף, לשמחתנו לאחר זמן מה הצטרפו אלינו עובדי המלון לנקיונות ואחרי חצי יום של עבודה מאוד סיזיפית הצלחנו להחזיר את החוף למצבו הקודם והנקי.

בעזרת עגלות מילאנו את כל הפחים במלון ועוד ערך 15 שקים גדולים של זבל עמדו ליד הפחים כי כבר לא היה מקום לאן לפנות. אני חייב לציין שהיינו כולנו עייפים מאוד אך ההרגשה הייתה מופלאה. אני רק אוסיף שכל אותו הזמן שניקינו היו תיירים נחמדים שעברו ושאלו אותי ״מה אתה פראיירים למה אתם מנקים לא חבל על הזמן שלכם?״ לא עניתי, פשוט המשכתי לנקות…

הנה כמה עובדות על הפלסטיק:

  • פלסטיק הוא מוצר שלא מתפרק ולכן ישאר איתנו לנצח או ליתר דיוק בערך ל-700 שנים ואז מתחיל להתפרק.
  • את הפלסטיק שאנשים משליכים בסופו של דבר אנחנו אוכלים מפני שהוא מגיע לשרשרת המזון שלנו.
  • בשנה מייצרים מעל ל-300 טון פלסטיק!
  • מחקרים מראים שבעוד בערך 30 שנה בים נראה יותר פלסטיק מאשר בעלי חיים.

כמובן שיש עוד המון עובדות אבל נסתפק בזה.

אז מה בעצם אנחנו יכולים לעשות על מנת לעצור את הזיהום והזוהמה:

  • אל תשתמשו בכלי פלסטיק, נכון שהכי נוח לאכול ואז לזרוק אבל.. אם תשתמשו בכלים רב פעמיים זה גם יחסוך לכם כסף, גם יותר נוח לאכול, יותר יפה והכי חשוב אתם תשמרו על הטבע.
  • אל תקחו שקיות ניילון בסופר – תקחו אתכם שקיות בד או שקיות רב פעמיות. שוב, זה גם יחסוך לכם כסף מפני שכל שקית עולה כמה אגורות וגם תשמורו על הסביבה שאתם חיים בה.
  • אל תקנו בקבוקי פלסטיק  נכון שזה מאוד קשה לביצוע למי שאוהב לשתות קולה או ספרייט אך לפחות תשתדלו לא לקנות את ה״שישיות״ המפורסמות אלא להתקין בבית מסנן מים או להשתש בגלונים רב פעמיים – בטווח הרחוק זה יחסוך לכם כסף וגם ימנע כאבי גב לסחוב אותם, והכי חשוב תשמרו על הטבע.
  • אם אתם רואים לכלוך פשוט תאספו אותו ושימו בפח אל תשאירו את זה זרוק, מפני שהטבע לא יודע להתמודד עם פלסטיק.
  • אחרי שסיימתם לעשן אל תזרקו את הפילטר על הרצפה חכו עד שתראו פח קרוב, זה אומנם יקח כמה דקות אבל זה ישמור על הטבע של כולנו.
  • אם אתם אוהבים לפצח גרעינים בים אזי תקנו אותם לפי משקל בשקית נייר או תשימו בקופסא רב פעמית, חשוב מאוד לא לזרוק את הקליפות על החול.
  • כל פעם שאתם נוסעים לים או לטיול בטבע תקחו תיק קטן לזבל ובו תרכזו את כל מה שצריך לזרוק ומה שאספתם בדרך.

פיליפינים:

שנה שעברה שהגענו לטיול בפיליפינים וגילינו אי מדהים בשם קמיגין אשר נמצא במינדנאו, למה הוא כ״כ מיוחד? התשובה חיכתה כבר במעבורת בדרך אל האי, היו תלויים בה שלטים ובהם רשום ״באי זה ישנו חוק האוסר על שימוש בכל מוצרי הפלסטיק״, ברגע הראשון לא האמנו למראה עינינו כי לא חשבנו שאפשר ליישם את זה בכלל.

אך ברגע שירדנו מן המעבורת גילינו אי נקי מאוד, מי הים היו צלולים להפליא, החופים נקיים מאוד והכי חשוב הים מלא בדגים, כוכבי ים וסוסוני ים. בכל חנות אשר תכנסו אליה תראו שלטים שאוסרים על פלסטיק וגם את השקיות שתקבלו הם מנייר. למה לא לאמץ את הרעיון גם בארץ?

הכל מתחיל בחינוך:

הדבר הכי חשוב הוא שכולנו נחנך את הדור הבא לא להשתמש בפלסטיק או להפחית למינימום, וכמובן לשמור על הסביבה שאנו חיים בה. כמה דוגמאות מה אפשר לעשות ביום יום:

  • אם אתם צופים בסדרה ״הישרדות״ ואתם רואים שאחת מהסלבס ״מחביאה״ חפיסת פלסטיק בתוך חול הים, תגידו לילדכם שאסור לעשות את זה והסבירו להם למה.
  • נתקלתם בשקיות או בקבוקים זרוקים על החול או בתוך הים הרימו אותם לפח ותסבירו לילדים את החשיבות של השמירה על הטבע ולמה חשוב לאסוף ולזרוק לפח.
  • את הצעצועים של הילדים אל תזרקו לפח, תרמו אותם לילדים אחרים אשר ישמחו לקבל אותם – לא חסר אירגונים אשר ישמחו לקבל אותם.

חשוב לזכור, לא תמיד נוכל לשנות את העולם ולא נוכל לחנך אנשים אחרים. אך אם נדאג כל אחד ברמה האישית להפחית כמה שיותר את השימוש בפלסטיק אזי גם האוכל שלנו יהיה בריא יותר, הטבע שלנו יהיה נקי ויפה יותר וכמובן שנזכה להשאיר לדורות הבאים עולם טוב יותר ונקי יותר.

לכם קרה מקרה שנתקלם בלכלוך בחו״ל והתחלתם לנקות? נשמח אם תשאירו תגובות, המלצות והערות למטה והכי חשוב תשתפו את הכתבה על מנת שיגיע לכמה שיותר אנשים! כי אם אנחנו לא נשמור על טבע שלנו אף אחד לא יעשה את זה למעננו.

שתפו את העמוד

כתיבת תגובה

  • אחד שיודע 02 אפריל 2019 11:06 at
    אחד שיודע 02 אפריל 2019 11:06 at

    למצוא פח בפיליפינים, זאת משימה קשה.

  • גלית מאשקלון 02 אפריל 2019 11:12 at
    גלית מאשקלון 02 אפריל 2019 11:12 at

    נושא מכעיס מאוד ואני מקווה שהמודעות לנושא הזה תעלה… חייבים לעצור את זה בעזרת חוקים וענישה.
    כל הכבוד שלא התעצלתם והלכתם לנקות את החוף.

    • AlexAdmin 12 ספטמבר 2019 00:01 at
      AlexAdmin 12 ספטמבר 2019 00:01 at

      שלום גלית,
      תודה רבה על התגובה, אנו מקווים שכולם יקחו יוזמה ולא ילכלכו את החופים וישתמשו פחות בפלסטיק.

  • יותם כהן 07 ינואר 2022 19:56 at
    יותם כהן 07 ינואר 2022 19:56 at

    אנחנו בבית משתמשים.ות רק בכלים רב פעמיים.
    גם במסעדות כשאנחנו מזמינים.ות מיץ או שתיה אחרת,
    אמא או אבא קוראים.ות למלצר בשביל להגיד לו שלא ישים קש בשתיה שלנו.

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
דילוג לתוכן