טיול משפחתי עם 3 ילדים מגדנסק ועד וורשה

מסלול של 7 לילות בפסח, עם שלושה ילדים בני 11, 9, ו-4.5.

טיסת ערב לגדנסק (יום 1)

כרטיסים הוזמנו בספטמבר, הלוך לגדנסק 42$ לכרטיס, חזור 60$ (מוורשה) כרטיסים הוזמנו בנפרד. בלי מזוודות, בלי בחירת מקומות. עכוב של 45 דקות. השכרת רכב בחברת Panek, איסוף מהיר ונסיעה לדירה הראשונה שלנו בגדנסק.

סיור מודרך פרטי בעברית בגדנסק (יום 2)

הסיור הוזמן הרבה מראש. סיור יום, שבמהלכו Idan Rats אסף אותנו עם רכבו. התחלנו בפארק יפייפה, Szymbark, שנמצא מחוץ לגדנסק ובו מגוון פעילויות כמו פארק חבלים, מגרש משחקים, שולחן הכי ארוך בעולם (מחתיכת עץ אחת), בית הפוך,(המסמל תקופת דיכוי ארוכת שנים ע"י הסובייטים), רכבת של פעם ועוד מספר דברים מתקופה ההיא הכל מעץ.

מאוד יפה, מאוד מחדש ומפתיע, מזג האוויר גם היה מושלם. עידן היה מדהים, מרתק, בעל ידע רב ובעיקר סבלני לכל הגחמות של ילדינו:"קר לי, חם לי, חייבים גלידה" ועוד בלי סוף…למדנו המון (גם אנחנו המבוגרים), ממליצה עליו בחום. עלות כניסה לפארק 120 ש"ח למשפחה.

לאחר הפארק המשכנו לעיר סופוט

סופוט (Sopot) עיר נמל יפייפיה, טיילת, גלידה, דוכנים, הבית העקום ומזח ארוך לתוך הים הבלטי, שלא הגענו אפילו לחצי שלו, כי הקטן קפא ולא חסך מאיש בעיר את אשר חווה..

לקראת הצהריים חזרנו לגדנסק לסיור בעיר העתיקה, שנהרסה במלחמה ונבנתה מחדש בצורה מושלמת. עידן סיפר לנו על העיר, היסטוריה, קצת אגדות, דברים מפעם ומהיום. נכנסנו לאחת מאין סוף המסעדות בעיר העתיקה (מסעדה אוקראינית, איך לא), והמשכנו לטייל עד שעה 18:00, בערך. נפרדנו מעידן, נכנסנו לנוח קצת ובערב חזרנו לעיר העתיקה. ערב פאסחה, והאווירה ,פשוט, קסומה!
האוכל מאוד טעים ומאוד זול, אבל זמני המתנה ארוכים מאוווווד…

דירה בגדנסק: Stay in aura

מלון בגדנסק: נובוטל

האגמים המזוריים (יום 3)

עוזבים את גדנסק וממשיכים לכיוון האגמים המזוריים. קצת מאוחר מדי גיליתי, שביום זה הכל סגור.
במרחק של 45 דקות מגדנסק,בדרך למזוריים, נמצאת טירת Malbork, טירה הגדולה ביותר באירופה ומדהימה ביופיה. הטירה סגורה יום אחד בשנה, ניחשתם נכון, זה היום בו היינו שם…ידעתי מראש, אבל עדיין נסענו לראות אותה.

לדעתי, כל היתר שמחו,שהיא סגורה. טיילנו סביבה כשעה,הצטלמנו בכל זוית אפשרית, היה יום נהדר, הרבה אנשים עשו כמונו. כשהיא פתוחה, ניתן לקחת אוזניות ולשמוע הסברים בכל מקום אליו הולכים (אין בעברית).

משם המשכנו לפארק מים Tropikana, כשעתיים נסיעה. חששתי שיהיה המוני בגלל החג, הופתענו לטובה. מקום גדול מאוד, נקי ומטופח עם מגלשות, בריכות לקטנים, בריכה מחוממת שיוצאת החוצה, משטח גדול עם חול לקטנים וחדר קרח צמוד לסאונה- מטורף!

• כניסה עלתה 108 שח למשפחה למשך שעה וחצי, כל חצי שעה נוספת 5 ש"ח לבן אדם, הקטן לא משלם. מקבלים מגבות גם. נשארנו כשלוש שעות, אכלנו במסעדה במלון, מפונפנת ממש, אבל מאכזבת. המסעדות הפשוטות, העממיות מצליחות להם הרבה יותר.

אחרי פארק המים נסענו לדירה שלנו עם סטיה של 100 ק"מ, אופסי! סיפור ארוך ועצוב…אבל,בסוף הגענו.
בקתה ביער עבדה לנו יפה בעבר, החלטנו גם הפעם. קשה לי להמליץ עליה, מי שנולד בארץ, עלול לחטוף הלם תרבות. בית בכפר, אבל באקסטרים! המפונקים,שבינינו לא יראו אותה בעין יפה.

בית עץ ענק עם אח, שתי קומות. בלי ווי פיי,בלי טלוויזיה, עם טייפ בסלון, כזה עם קאסטות, מצעים של פעם, מגבות דקות, אבל גם שולחן פינפונג ואח וזמן איכות משפחתי, ספר קריפי, שהבאתי, השלים לי לגמרי את האווירה … הילדים התלהבו עד אין סוף, הפשטות הזו מרגשת אפילו אותם.

פארק מים טרופיקאנה Tropikana (יום 4)

כל התוכניות שהיו לי ליום הזה הלכו ל… העם הפולני ממשיך לחגוג פאסחה. הכל סגור. מי , שזוכר פרסומת של אורנג, ההיא עם מנהטן ריקה מאנשים-בדיוק ככה.

לקראת הצהריים הצלחנו למצוא מקדונלדס ולאכול ארוחת בוקר.
חזרנו לאותו פארק מים Tropikana, שהוא חלק מהמלון, רק,שהפעם הלכנו למגלשות אלפיניות. הטענו כרטיס ב 110 ש"ח וכך העברנו כשעתיים, תוך שהילדים מתרוצצים בין מגלשות לאבובים, (כל סיבוב 4 ש"ח, אבובים פחות), אנחנו רבצנו על שפת האגם על הדשא.

• נשארנו בעיר Mikolajki, הסתובבנו במרינה, בסוף מצאנו צדיק אחד עובד,שכרנו ממנו סירה, והעברנו שעה מדהימה בשייט בסירת מנוע, היינו לבד באגם. עלות 80 שח.

לקראת הערב נסענו לעיר Olsztyn –  טיילנו בעיר העתיקה, נחמד.. הדבר הכי טוב בה, שהמסעדות היו פתוחות. אכלנו במסעדה Staromielska, ממליצה, אם אתם באיזור.
בסוף, למרות הכל, יצא יום מושלם.

פינת החי קאדזילובו Kadzidłowo (יום 5)

זוהי חווה-שמורה-חיי בר, בה מגדלים איילים, צבאים, חמורים חתולים בר ועוד. הכניסה בקבוצה עם הדרכה בפולנית, אבל זו הדרך היחידה להיכנס. סיור כשעה וחצי ממש בין החיות, בהמשך גם בתוך יער יפייפיה. מאוד מאוד חוויתי ומומלץ. כניסה עלתה 20 שח למבוגר ו 10ש"ח לילד.

במרחק של 10 דקות נסיעה משם, ישנו מקום להשכרת קיאקים שנקרא As-tour splywy kayakowe krutynia.
לפי מספר הקייאקים שהיו שם והמלצות, שקראתי, בקיץ זה,כנראה, מקום המוני. בגלל העונה, אנחנו היינו לבד.
בדיעבד, הייתה חוויה מדהימה אם לא "ה"! אבל במהלך השייט עצמו, היה קשה ומפחיד.

המסלול מאתגר, המון עצים וגזעים בתוך האגם שכנראה, לפני הקיץ מפנים אותם, החשש להתהפך ממשי ומלחיץ, כי קר מאוד, הייתה גם רוח חזקה. שכרנו קייאק לכל המשפחה לשעתיים, אפשר יותר זמן. עלות לשעתיים- 80 ש"ח. בנקודת סיום התקשרנו ובואו לאסוף אותנו.

• בסיום חזרנו לחווה Kadzidłowo, שם אכלנו במסעדה כפרית מעולה, ממש אוכל ביתי, פשוט וטעים בטירוף. שם המסעדה Oberza pod psem.

לשכתו של סנטה קלאוס: Konsulat swetego Mikolaya (יום 6)

עוזבים את הבית בכפר וממשיכים הלאה. "לשכתו של סנטה קלאוס".
בהתחלה המקום נראה לי קצת מאופש, אבל אז הגיע המארח המבוגר עם קסם אישי מטורף, הציג עצמו כ- elf (העוזר של סנטה קלאוס) והעביר לנו סדנת הכנה וקישוט של קישוטי עץ חג מולד, ניפוח זכוכית, ייבוש, קישוט תוך שהוא מספר סיפורים ומדגים.

הזמנתי את הסדנא מראש באתר, ברוסית. היינו לבד, כמובן. הכנו ביצי פאסחה… נכון, פעילות קצת מוזרה לפסח, אבל זה סוג הדברים הייחודיים, שעושים רק בחו"ל, אז לא נורא.
שלוש וחצי שעות עברו בלי שנרגיש, בהמשך ישנו אולם תצוגה וחנות. מקסים ממש! הילדים מאוד מאוד אהבו. עלות 125 ש"ח לכולם כולל את מה שעשינו (כל אחד 2 קישוטים)

• 10 דקות משם נמצאת "מערת הזאב" Wolf's lair". זהו מקום, בו היטלר בילה עם 2300 אנשים במהלך שלוש וחצי שנים במלחמה. מקום חובה!
    לקחנו מדריך ברוסית,איש מקסים בן 81, פולני, שהיה ילד במהלך המלחמה ובין היתר, סיפר גם על חוויות אישיות מהמלחמה. המקום נמצא ביער. הקטן שלנו עשה טובה לכולם והעסיק את עצמו ביער הזה במשך שעה וחצי של הסיור ואנחנו היינו מרותקים לסיפוריו של המדריך, גם הגדולים גילו עניין רב, חוויה עוצמתית, שאין כמותה!
    לא שמנו לב בזמן לקטן, שעשה פיפי מאחורי אחד העצים ביער… ילד יהודי משתין על הבונקר של היטלר-סימבולי , משהו…ההוא, בטח, התהפך בקברו. כניסה וחניה עלתה 45 ש"ח, הדרכה 80 ש"ח.
    משם המשכנו לוורשה 3.5 שעות נסיעה, מסעדה ולדירה נוספת, תחנה אחרונה שלנו בטיול.

וורשה (יום 7)

התחלנו את היום בפארק ויז'נסקי- ארמון על המים. לימודי ניסיון, לא נכנסנו לארמון. ניסינו למצוא ולהאכיל סנאים, נרשמה הצלחה חלקית. פארק מאוד יפה, בתי קפה, הכל ירוק המון המון אנשים, אך לא מורגש עומס, כי הוא ענק.

• מוזיאון המדע Copernicus
    מקום גדול מאוד וממש ידידותי ומזמין. מזמינים כרטיסים מראש באתר שלהם, כניסה לפי זמנים, לכן אין עומס. עלה לנו כ 100 ש"ח למשפחה.
  • מוזיאון היהדות
    לזה ממש חששתי בגלל הקטן. אבל שוב הפתיע לטובה, לפחות שעה הוא היה עסוק בשמיעת הסברים בעברית באוזניות . המוזיאון סורק את יהדות וורשה לאורך 1000 שנים אחרונות. מרתק! תצוגה אינטראקטיביות, מאוד ידידותי, מותר לגעת בהכל כמעט, מאוד חוויתי, חלק האחרון הוא על שואה. אפשר לסיים בשלב זה את הסיור ולא להיכנס לחלק הזה. הכניסה חינם, אוזניות עולות 10 ש"ח לאדם. גם זה, בעיניי, אתר חובה. סיור של שעתיים.

מלון מומלץ בוורשה: Intercontinental Warsaw

דירה מומלצת בוורשה: Metro Centrum Apartment

טיסת בוקר מוקדמת עם קונקשן של שעה וחצי בקייב (יום 8)

טיפים לטיול בפולין:

1. באיזור האגמים, איש לא דיבר אנגלית, אך ממש משתדלים ובסוף מסתדרים.
2. היו הרבה נסיעות בטיול זה, הנופים בדרך עוצרי נשימה. האיזור נקרא אלפיים האגמים, אז אפשר לתאר.
3. לקטן הבאנו בוסטר.
4. מזג האוויר בפולין בחודש אפריל נע בין 4-27 מעלות, לא היה גשם כלל.
5. האוכל מאוד זול, אם כי הפעם לא נכנסנו לסופרים.
6. ארוחה במסעדה למשפחה עולה בין 220-450 שח.
אוכל רחוב או ג'אנט סביב 100 שח למשפחה.
7. בתחנות דלק נמכרות לחמניות עם נקניקיה סופר טעימות, לגמרי סוגר פינה, אם נתקעים.
8. לפני כל טיול, אני קוראת מיליון פוסטים, רבים מהם מהקבוצה, אז מקווה, שעזרתי למי שמגיע לאזור