טיול בשטוקהולם והסביבה – שבוע שלם של חוויה סקנדינבית יוצאת דופן

הזמנתי את הטיסה והמלון כבר בינואר, מה שאפשר לי מחירים טובים והרבה זמן לתכנן את טיול בשטוקהולם, זמן אשר ניצלתי עד תום והשתלם לי מאוד.

טיסות יום דרך LOT – חברת התעופה הפולנית עם קונקשן בוורשה.

איפה לישון בשטוקהולם

מלון 2 כוכבים, במיקום טוב בשטוקהולם, בשכונה יפה ושקטה עם תחבורה טובה, חדר בסיסי, נקי מאוד, מלון מקסים ושירות מעולה.

בחדר אין ארון, והסתדרתי יופי עם המזוודה וכמה מתלים על הקיר. מחליפים מגבות (היו לי שתיים) פעם ב-4 ימים – לא הייתי צריכה יותר מזה.

הייחוד של המלון הזה הוא שיש בו מטבח ענק עם הרבה מקום אחסון,

כל חדר יכול לקבל מקום משלו. אפשר תכלס לקנות רק בסופר ולהשתמש במטבח לכל הארוחות (יש סופר קרוב) לא עשיתי את זה אבל אחלה דבר לדעתי.

בלובי יש מחשב לשירות כולם.

מידע נוסף והזמנת חדר בבית מלון לחצו כאן >>>

תקשורת

Prepaid Sim card אותו קניתי בשדה התעופה מיד לאחר הנחיתה. האופציה הכי זולה וטובה שיש.

כרטיס עם נפח גלישה של 10 ג'יגה בייט שמתוכם השתמשתי ב – 2 ג'יגה לאחר שטחנתי את הכרטיס, שיחות פנים בחינם ושיחות בינ"ל שקניתי בעוד 50 קרונות למקרה חירום.

טיפ קטן – הורדתי את מפות האיזור מראש בארץ למכשיר, זה כנראה מה שחסך את מירב נפח הגלישה (באפליקציות גוגל מאפס ומאפס מי).

תחבורה ציבורית בשטוקהולם

ציבורית, קניתי בשדה התעופה כרטיס SL שבועי ב – 325 קרונות (כ-150 שקלים), שמאפשר נסיעות בכל אמצעי התחבורה באיזור שטוקהולם רבתי (כולל עשרות ק"מ מחוץ לשטוקהולם לטיולי יום), בכל כלי התחבורה *היבשתיים*.

התחב"צ בשוודיה ברמה גבוהה ומתוחכמת יותר משלנו, אין תשלום בתחב"צ עצמה וחייבים להצטייד מראש בכרטיס (יש אפשרויות נוספות כמו אפליקציות, תשלום לרכבת באשראי והורדת תמונת הכרטיס אך לא השתמשתי בהן).

יש להכנס לאתר התחב"צ – https://sl.se/ לפני הנסיעה ולהבין איך היא עובדת.

חובה להיעזר באפליקציות ניווט בתחב"צ. במיוחד אם אתם רוצים להיות "חופשיים בשטח" ולזוז ממקום למקום בצורה יעילה ועצמאית. אני השתמשתי באפליקציה של SL (ניווט אוף ליין בלבד, מתאים יותר ליציאה מהעיר), גוגל מאפס ומוביט, שניווטו אותי בזמן אמת.

הגעה משדה התעופה ארלנדה למלון בשטוקהולם (ולהיפך):

ישנן 4 אפשרויות:

  1. מוניות הסדר עם תעריף קבוע – Taxi Stockholm – יקר אבל מומלץ להיעזר רק בחברה הזו (מהמוניות) כי הם ישרים ואמינים ויש הרבה נהגי מוניות חאפרים שמסתובבים ברחובות וישמחו לשחוט אתכם אם תפלו ברשתם.
  2. רכבת Arlanda Express – משדה התעופה ועד לתחנה המרכזית (T-Centralen / Stockholm City). נחשבת למהירה אך יקרה יותר מהאוטובוס. אינה שייכת לחברת SL ולכן יש לשלם תעריף מסוים.
  3. אוטובוס של חברת Flygbussarna – נחשב לזול יותר מ – Arlanda Express ואיטי יותר, מגיע גם כן לתחנה המרכזית.
    בשתי האפשרויות הנ"ל עדיין צריך להגיע מהתחנה המרכזית למלון, ממליצה לשם כך על אוטובוס / מטרו ולא מונית. אם אתם עייפים מאוד עדיף שמראש תקחו מונית הסדר ישירות משדה התעופה למלון, כי מונית בתוך שטוקהולם תיקח מכם סכום גבוה כמעט כמו מונית משדה התעופה.
  4. בכרטיס SL בלבד ללא שום תוספות (אל תתפסו אותי במספרים – הם יכולים להשתנות): אוטובוס מס' 583 משדה התעופה לתחנת Märsta (מגיע כל רבע שעה), רכבת (Commuter Train) מס' 43 מתחנת Märsta עד לתחנה המרכזית, ומשם אוטובוס / מטרו עד למלון שלכם. בשביל האופציה האחרונה עליכם להגיע מוכנים גם פיזית וגם נפשית, כי למרות שהתחב"צ כאמור יעילה מאוד, אם אתם מגיעים לשדה התעופה עייפים מתים אחרי יום טיסות ארוך ומייגע, אתם עלולים להשבר כמוני ולקחת מונית מהתחנה המרכזית למלון, ולמרות שאלה יכולות להיות רק 10 דקות נסיעה בתוך העיר… זה יעלה לכם. ראו הוזהרתם!

אוכל בשטוקהולם

למעט ארוחות הבוקר במלון, אכלתי בחוץ ולא ממש הספקתי ללכת לסופר.

המחירים דומים לארץ. בגלל שאני בן אדם אחד והיה לי חשוב לטעום ולהנות מהאוכל המקומי, ובנוסף מיעוט ימי הטיול – זה לא עלה לי הרבה.

למדתי מהר מאוד להבחין בין בתי קפה שמגישים סנדוויצ'ים ומאפים קרים מפס ייצור לבין בתי קפה / מסעדות איכותיים יותר, ויצא שאכלתי בהם כמה מהארוחות הטובות בחיי…

וכעת לטיול עצמו – מסלול טיול בשטוקהולם 7 ימים:

יום 1: העיר העתיקה גמלה סטאן

התחלתי את הטיול בסיור מודרך חינמי שמתחיל ב – 10:00 בבוקר ליד תחנת המטרו Gamla Stan, קל מאוד למצוא אותו בחיפוש קצר בגוגל.

היא העיר העתיקה של שטוקהולם, עיר ימי בינמית יפהפיה ושמורה להפליא, כשעל כל צעד נמצאת פיסת היסטוריה.

הסיור מבוסס על טיפים וההדרכה המעולה בהחלט שווה טיפ נאה. מומלץ בחום.

הסיור אפילו מסתיים (בכוונה) בדיוק במקום ובשעה שבהם מתחילה צעדת חילופי המשמר המלכותית, המלווה בתזמורת, חוויה מרשימה ותיירותית מאוד – לאוהבי הז'אנר, אני אהבתי.

לאחר מכן עשיתי סיור בארמון המלוכה (Royal Palace) סטוקהולם, יותר כי כבר הייתי שם מאשר כל סיבה אחרת.

הארמון דווקא לא נחשב לאחד מהאתרים הכי קריטיים למי שזמנו קצר, אבל אני הקדשתי את כל היום לגמלה סטאן וזה התאים לי.

חוויה מעניינת ומעשירה, מקבלים קצת תחושה על התרבות וההיסטוריה השוודית – שוב, לחובבי הז'אנר.

אחה"צ יצאתי מגמלה סטאן והמשכתי לסייר באי הסמוך נורמאלם (Norrmalm), באזור מרכז העיר, עולם אחר לגמרי, עיר גדולה אמיתית על כל הכרוך בכך, בניינים גבוהים בסגנון האירופאי הישן מלא ההוד וחנויות לרוב, וכמובן, כיאה לשטוקהולם, הים הבלטי מציץ מכל עבר.

יום מס' 2: Tyresta National Park

מצוידת בהוראות נסיעה ממיטב האפליקציות, יצאתי מהעיר לטיול יום עם רכבת עד למחוז הנינגה (Haninge), נסיעה שבה התאפשר לי בפעם הראשונה לחזות בנופים החוץ עירוניים המיוערים של דרום שוודיה, ומשם אוטובוס נוסף עד לתחנת Tyresta By, לאחת משמורות הטבע המפורסמות בשוודיה.

תחילה התעכבתי מעט ב – Naturum, בקתה מאויישת המכילה מידע רב על שמורת הטבע הזו וכן גם על שמורות אחרות בשוודיה, קיבלתי מידע לטיולים עתידיים בשמורות נוספות וראיתי סרט קצר שהוקרן במיוחד בשבילי באולם הקולנוע של הנטורום על כל שמורות הטבע בשוודיה.

לאחר מכן יצאתי לאחד מכ-10 מסלולים מסומנים ומתחוזקים היטב, לאחר התייעצות עם העובד המקסים של המקום (ולאחר שקראתי על כל המסלולים עוד בבית וכבר סימנתי כמה אופציות), מסלול מעגלי ולא ארוך (כדי לא לפספס את האוטובוס האחרון שיוצא ב – 16:00, ולהשאיר מרווח מספיק לטעויות).

המסלול היה שביל יער מקסים בצבעי תחילת הסתיו, שעובר בקטע מסוים על שפת אגם עם ברווזים. הרבה פטריות ופירות יער (ואלה שני הדברים היחידים שמותר לקטוף, אבל אני רק צילמתי הרבה).

הייתי לבדי ביער רוב הזמן וזאת היתה חוויה.

חזרתי באותם כלי תחבורה עד לתחנה המרכזית, ומשם חזרתי ברגל למלון דרך שדרת Strandvägen היפהפיה, שהיא המזח של שטוקהולם.

לאורכו ספינות עוגנות או נוסעות בשקט על המים, וממול ומכל עבר נראים המבנים המלכותיים האופייניים לעיר. פשוט א ו ש ר.

יום מס' 3: מוזיאונים

את היום הזה העברתי ב – Djurgården, "אי המוזיאונים". התחלתי במוזיאון ואזה שנחשב לאחת האטרקציות המומלצות ביותר בעיר, מוזיאון שמציג ספינה שטבעה בשלמותה לאחר 10 דקות הפלגה, ונמשתה בשלמותה לאחר 333 שנה.

בינתיים, כאילו מזג האוויר ידע בדיוק מה התאריך (21.9 – הימים השווים ותחילת הסתיו הרשמית), הטמפרטורות צנחו והשמש האביבית הנעימה התחלפה ברוחות סתיו צוננות. נאלצתי לעשות הפסקה ולרוץ למלון להוסיף שכבות.

המשכתי את היום במוזיאון סקאנסן (Skansen) ששוכן אף הוא באי Djurgården, אולם ההפסקה המאולצת קיצרה את משך השהות שלי בו, כי הגעתי אליו רק ב – 15:00 (ב – 18:00 כבר מחשיך ואין שם כבר כמעט נפש חיה).

סקאנסן הוא מוזיאון שמצריך לפחות חצי יום כדי להנות ממנו בנחת. זהו מוזיאון פתוח, המשתרע על שטח גדול, ומראה את החיים בשוודיה בימים עברו.

בקתות שמדמות בתים של אנשים בנושאים שונים, מבנים, אחוזות, אגמים קטנים ובע"ח האופייניים לאיזור. מוזיאון חובה לדעתי.

אני מטיילת הרבה ועוד לא קרה שנגמרה לי הבטריה במצלמה (אני מתחילה כל יום עם בטריה טעונה). שם זה קרה.

יום מס' 4 – האי סנדהאם (Sandhamn)

קמתי מוקדם במיוחד, לקחתי מטרו לתחנת Slussen שהיא כמו תחנה מרכזית גדולה באי Södermalm שבשטוקהולם, ומשם כמו שעון יצא אוטובוס לתחנת Stavsnäs, כ-40 ק"מ מזרחית לשטוקהולם, כ-45 דקות נסיעה מענגת העוברת בין יערות ומעברי איים ללא סוף, סירות עוגנות בכל מקום ליד הבתים האדומים שעל שפת המים, והדובדבן שבקצפת – לא הייתי צריכה להוסיף שקל לכרטיס ה-SL (בדיוק כמו בטיול הקודם לשמורת הטבע).

בתחנת Stavsnäs שבה ירדתי נמצא הרציף שממנו, לאחר חצי שעה בדיוק, יצאה ספינה של חברת Waxholmsbolaget שלקחה אותי בשייט מרגש של שעה בין איי הארכיפלגו עד לאי Sandhamn. ושוב עניין המחיר (והייתי משלמת גם הרבה יותר בשמחה – אבל מי אני שאתווכח) – 33 שקל לכיוון (78 קרונות).

אציין שאת המסלול הזה עשיתי כי ספטמבר נחשב ל"מחוץ לעונה". ב"עונה" (יוני עד אוגוסט בערך), יכולתי לקחת ספינה גם משטוקהולם עצמה, והיה לי היצע גדול בהרבה של תחבורה לאיים מרוחקים נוספים.

סנדהמן הוא אחד האיים המרוחקים יותר בארכיפלגו של שטוקהולם, הוא נמצא בקצה המזרחי של הארכיפלגו.

אי קטן יחסית, שעליו נמצאים כפר ויער, ובקצה השני של היער חוף חולי. מפאת קוצר הזמן (היו לי שם 4.5 שעות) נשארתי באזור הכפר, הקפתי אותו (יש עליה נחמדה) וחציתי אותו, וכמובן צילמתי בלי סוף… את המזח (שאישה חביבה אחת תושבת המקום סיפרה לי שבקיץ בשיא העונה הם נאלצים לעבור מסירה לסירה בין הסירות החונות עד שהם מגיעים לסירה שלהם), ואת הנוף, מלמעלה ומלמטה – היער, הבתים האדומים והצהובים והים עם הסירות.

פשוט טיול יום חלומי. ואפילו סיימתי בארוחת גן עדן במסעדה יקרה שלא היתה ממש יקרה… Sandhamns Värdshus.

כשחזרתי ביליתי את שארית היום במוזיאון Fotografiska, מוזיאון הצילום שבמרחק הליכה מהתחנה שבה ירדתי ב – Slussen.

זהו מיקום מעט מוזר למוזיאון כזה, כי זהו אזור שהוא סוג של תחנה מרכזית עצומה (ורחוק מלהיות יפה), לכל סוגי התחבורה, כולל אפילו מעגן ספינות רבות קומות ענקיות שבאות ומפליגות.

המוזיאון מציג 4 תערוכות שונות, שחרשתי את כולן, זהו צילום מסוג חדש בשבילי – סוג של אמנות מודרנית ששבר לחלוטין את כל המושגים שלי לגבי מה אפשר לעשות עם צילום.

יום מס' 5 – מוזיאונים בשטוקהולם

את היום האחרון החלטתי להקדיש לעוד מוזיאונים שעניינו אותי, גם הם באי Djurgården, ולצערי לא הספקתי למוזיאונים נוספים כמו ה – Moderna Museet ומוזיאון ההיסטוריה השוודית (כנראה שאני אוהבת מוזיאונים. כמו כן לא הספקתי לחרוש את הפארקים הגדולים שבתוך העיר, וזהו חוב שיהיה עלי להחזיר לעצמי מתישהו.

מה שכן הספקתי זה לפתוח את היום במוזיאון המקסים ויקינגליב (Vikingaliv), מוזיאון חדש יחסית, שבו שהיתי כ-4 שעות.

אתם כנראה לא תגיעו להישג המרשים הזה, כי אני פשוט מאוד מתעניינת בנושאים הללו והתעכבתי שם על כל פרט ופרט.

מלבד המידע ההיסטורי הרב המוצג שם עבור חנונים יבשים כמוני, המוזיאון מציג בצורה ויזואלית צבעונית את חיי הויקינגים, את הלבוש, האוכל, המגורים, המנהגים ואפילו לוח משחק אחד שדומה מאוד לשחמט, ששני אנשי צוות שיחקו בו במיומנות גדולה להפליא, אבל קודם כל הוא מפריך כמה מיתוסים שגורים כמו הקסדה עם הקרניים (מעולם לא התקיימה), ואפילו את מימדיהם המיתולוגיים של הויקינגים וכמה מנהגים.

היתה הדרכה בת רבע שעה באנגלית, מפי איש צוות שבאופן משעשע הפריך את גובהם המיתולוגי של הויקינגים בעוד הוא עצמו מיתמר בדיוק לאותו הגובה אותו הוא ניסה לבטל, ונראה כמו צאצא (מנומס) של הויקינגים, ולסיום עשיתי מסלול מקסים בקרונית – מעין מיצג אורקולי מרהיב ביופיו העובר בתוך מנהרה עם תחנות, ומספר את סיפורה של משפחה ויקינגית. מומלץ בחום רב.

לאחר ארוחה שוודית מסורתית במסעדה המעולה שבפתחו של האי – Royal Djurgården, ביליתי את שארית היום במוזיאון הנורדי (Nordiska Museet).

נאלצתי לבחור את המוזיאון האחרון לטיול הזה והבחירה היתה קשה. נותרו לי שעתיים עד לסגירה שזה לא מספיק, והתחלתי במיצג של הזוהר הצפוני. בזבוז של רבע שעה יקרה מהשעתיים במוזיאון.

נכנסים לחדר חשוך ומוצגת הדמיה של הזוהר – אחרי כל כך הרבה תמונות שכבר ראיתי, החיקוי החלש הזה היה בהחלט מיותר.

בבוא היום אסע לראות את הדבר האמיתי. מלבד זה המוזיאון נחמד, מציג הרבה מאוד אלמנטים המאפיינים את התרבות וההיסטוריה השוודית (יותר שוודית ופחות נורדית כללית, שם המוזיאון מטעה).

סיכום טיול בשטוקהולם

העיר שטוקהולם מדהימה ביופיה, לטעמי יש בה הרבה מה לעשות ואפשר לבלות בה גם שבוע ויותר.

יש המון טבע מסביב – עוד שמורות טבע והרבה איים בארכיפלגו. 

השוודים מקסימים ושמחים לעזור, תמיד עם חיוך, תמיד מוודאים לאחר מכן שאני בכיוון הנכון. נעזרתי רבות באתר המעולה www.visitstockholm.com, שיש בו את כל המידע שצריך על שטוקהולם רבתי, וכן גם התכתבתי לא מעט עם הגוף התיירותי שעומד מאחורי האתר דרך ה – Facebook page שלהם (Visit Stockholm), והם עזרו לי מאוד בתכנון הטיול.

כתיבת תגובה

    Generic selectors
    Exact matches only
    Search in title
    Search in content
    Post Type Selectors
    דילוג לתוכן